Ultraljud som skönhetsbehandling?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Användarvisningsbild
katten

Ultraljud som skönhetsbehandling?

Inlägg av katten » mån 28 maj 2012, 15:36

Har blivit erbjuden en behandling med ultraljud som sägs hjälpa för att återskapa ny frisk hud.
Genom att använda ett antal speciellt anpassade preparat stimuleras en riklig nybildning av celler i hudens så kallade basalskikt. Behandlingen har även som mål att skydda den nybildade huden från de faktorer som gjorde att den tidigare åldrades eller skadades.
Ultraljudsbehandling har följande verkan

Mycket effektiv djupverkande rengöring av huden
•Avlägsnar döda hudceller
•Avlägsnar pormaskar o talg
•Förnyar huden
•Upplyftande effekt
•Effektiviserar hudens förnyelseprocess
•Aktiverar blodcirkulationen
•Minskar kvisslor och acne
•Minskar onormal pigmentering
•Stimulerar med ultraljudsmikromassage
•Återfuktar huden
•Stimulerar ämnesomsättningen
Jag har problem med torr hy och acne! Undrar om detta kan hjälpa? Någon klok här som kan svara på det?
Usch, jag tycker inte om djur som pratar!
Milou

Sensemaker

Re: Ultraljud som skönhetsbehandling?

Inlägg av Sensemaker » mån 28 maj 2012, 15:49

Tja här har du en vetenskaplig artikel om det:

http://ptjournal.apta.org/content/81/7/1339.short

Slutsatsen den anger är: "There was little evidence that active therapeutic ultrasound is more effective than placebo ultrasound for treating people with pain or a range of musculoskeletal injuries or for promoting soft tissue healing."

Sensemaker

Användarvisningsbild
katten

Inlägg av katten » mån 28 maj 2012, 15:59

Tack Sencemaker!
Usch, jag tycker inte om djur som pratar!
Milou

Thomas P

Inlägg av Thomas P » mån 28 maj 2012, 16:38

Min reaktion var att listan på positiva effekter var alldeles för lång. Hade de sagt att det hade någon form av positiv inverkan hade det varit i alla fall möjligt, men sådana här underkurer som löser alla problem i ett slag (eller några tiotusentals slag per sekund) är för bra för att vara sanna.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 28 maj 2012, 22:07

Ja, det hela liknar 'virvlat vatten', på allvar. Ultraljud är ju precis som alla andra ljud, vibrationer. Genom att sända högfrekventa vibrationer genom huden (dvs "vibrera/darra/vispa/virvla den"), säger man sig reparera och förebygga alla möjliga olika sorters skador och blemmor som kan uppkomma i den.

Precis som Thomas P anser jag att det ser mycket trovärdigare ut om man anger en eller två möjliga effekter, än femton stycken.

Per Hansson

Inlägg av Per Hansson » mån 06 jul 2020, 21:38

Fick upp denna när jag sökte efter ett sätt att bli av med pormaskar och hittade en sån här makapär på nätet hos *reklamlänk borttagen*/Tryggve
Vad tror ni? Finns det någon sanning i att det förbättrar hyn eller kan "suga ut" ur porerna? Har ju inte riktigt med ultraljud att göra men var det bästa jag hittade.

Skriv svar