Jag har alltid tolkat det så att religion är en underkategori av livsåskådning. Dvs alla religioner är livsåskådningar, men alla livsåskådningar är inte religioner. Finns det andra definitioner av detta?MBY skrev:Jag tror pwm menar att livsåskådning och religion inte är samma sak, och jag håller med.Nemesis skrev:Hur får du det till två frågor?pwm skrev:Vilken av de två frågorna ska man svara på?
De är ej heller uteslutande, så två med samma livsåskådning kan ha olika religioner och två med samma religion kan ha var sin livsåskådning.
Givetvis är de inte helt fristående, men det är inte heller så enkelt att religion är en undergrupp till livsåskådning eller vice versa. Däremot finns ett stort överlapp, men överlappet är s.a.s. inte tvingande. Man kanske skulle kunna säga att "livsåskådning" är vad religion borde vara som privat tro, i kontrast till organiserad religion. Livsåskådning är den mer individuella och privata delen. Har man t.ex. en livsstil så är den sannolikt påverkad av sin religion och sin allmänna livsåskådning.
Jag skulle säga att jag har en "livsåskådning", men inte religion, men jag skulle inte kalla min icke-tro för att helt vara eller motsvara denna livsåskådning. Jämför också med kultur. Alla sakerna hänger ihop, kultur, religion, ideologi, livsåskådning och livsstil, men det är inte självklart hur man ska rangordna eller organisera dessa. Begreppen varierar dessutom i stringens och vaghet, definition och tillämpning. Sedan har vi livsfilosofi och världsåskådning också. Jag antar att det är upp till var och ens livsåskådning att definiera betydelserna av alla dessa begrepp, själv tänker jag väl åtminstone spontant att livsfilosofi och livsåskådning är ungefär samma sak, eller att det förra är en del av det andra. Typ. Eller. Kanske.
Edit: Hedenius har knappast monopol på definitionerna och kan inte hur som helst fodra saker, även om ingenting naturligtvis hindar att man följer hans definition eller försök till stringens. Kanske är en livsåskådningsfråga?
Sen påverkas självklart ens ställningstaganden i dessa frågor av vilken kultur och vilket samhälle man föds i.