The God Delusion sprider sig i arabvärlden

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Sensemaker

Re: The God Delusion sprider sig i arabvärlden

Inlägg av Sensemaker » tis 30 dec 2014, 13:04

Matte skrev:Du kan ju förslagsvis då gå till Lena Sundströms Världens lyckligaste folk. Journalistik när den är som bäst. Hon skriver bl a om Danske folkpartis förhistoria. Antiislamismen i Danmark fick fäste långt innan 911. Kjaergaards föregångare Glistrups retorik gick i den här stilen:

"Precis som våra förfäder utrotade tuberkulosen, och våra föräldrar utrotade barnförlamning, kommer det att bli ett stort mål för vår generation att arbeta målmedvetet och beslutsamt för att göra Danmark till ett muhammedanerfritt område" Glistrup talade om hur dessa ynglade av sig som råttor. När Pia långt senare fick frågan om hon stod bakom den beskrivningen uttryckte hon sig mer försiktigt och sa att "som kaniner" nog var ett lämpligare uttryck. Sådan är alltså retoriken hos ett av Danmarks största partier. Eller ta programledaren Kaj Wilhelmsen som i Danmarks radio - ungefär i samma veva som muhammedkarikatyrerna publicerades sa att det enda sättet att undgå bombattentat i Danmark vore att utvisa eller "slå ihjäl en betydande del av de muhammedanska invandrarna".

Läs boken Lena Sundström "Världens lyckligaste folk" *(2009). På köpet får du också en inblick i turerna kring Jyllandspostens beramade publicering.
OK, den är på min att läsa-lista och jag skall försöka låna den nästa gång jag är på biblioteket. Jag tänker dock inte lova att jag kommer att läsa alla 342 sidor.
Matte skrev:Vill du ha torrknastrande vetenskapliga utredningar av islamofobin i Danmark så hittar du bra referenser på nedanstående länk.

http://www.euro-islam.info/country-profiles/denmark/
Läst hälften och ögnat genom andra hälften. Det var ju rätt bestickande och beklämmande statistik. Ingen huvudsakligen muslimsk invandrargrupp, inte ens de som var europeiska (bosnier, övriga Jugoslavien och turkar) och varit i Danmark ordentligt länge, hade mer än 50% av vuxna män 16-60 i anställning. Som påpekas i rapporten visar undersökningar att dessa skillnader inte bara beror på skillnader i utbildning med mera utan även att det även finns tydliga tecken på riktig diskriminering.

Däremot verkade det inte stå något om trakasserier.

Sensemaker
Senast redigerad av 1 Sensemaker, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » tis 30 dec 2014, 13:11

Sensemaker skrev:Däremot verkade det inte stå något om trakasserier.
Nej, akademiker uttrycker ju sig väldigt försiktigt. Men för att återgå till muhammedkarikatyrerna - publiceringen blir ju ett led i trakasserierna. Bortse för ett ögonblick från renläriga och från fanatiker. Det borde inte vara svårt att förstå att även högst sekulariserade muslimer i Danmark tar illa vid sig; att danskarna vill provocera och testa gränser.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tis 30 dec 2014, 16:57

Publiceringen av Mohammed-karrikatyrerna handlade i grunden om viljan att göra en massa muslimer sura, vilket man också lyckades med. Man bör naturligtvis diskutera vad man bör bli sur över och vilka reaktioner som är rimliga men det är rätt ofrånkomligt att folk blir sura när någon uppenbarligen försöker provocera och håna dem.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 30 dec 2014, 17:00

"Tecknaren Christoffer Zieler sände 2003 in flera satiriska teckningar med Jesu uppståndelse som motiv till Jyllands-Posten. Tidningen tackade nej med motivering att teckningarna skulle skapa negativa reaktioner. "Jag tor inte att Jyllands-Postens läsare kommer att ha roligt åt teckningen. Faktiskt tror jag att den kommer att utlösa ett ramaskri. Därför kommer jag inte att använda den", "
http://www.expressen.se/nyheter/jylland ... rikatyrer/

TomasT

Inlägg av TomasT » tis 30 dec 2014, 20:08

Vidugavia skrev:Publiceringen av Mohammed-karrikatyrerna handlade i grunden om viljan att göra en massa muslimer sura, vilket man också lyckades med. Man bör naturligtvis diskutera vad man bör bli sur över och vilka reaktioner som är rimliga men det är rätt ofrånkomligt att folk blir sura när någon uppenbarligen försöker provocera och håna dem.
Jasså.
Om nu Marx,såsom jude och vänsterradikal-och din gud hade levt under Hitlertiden.
Hade han då inte förintats?
Det hade inte varit rättvist.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tis 30 dec 2014, 20:49

TomasT skrev:
Vidugavia skrev:Publiceringen av Mohammed-karrikatyrerna handlade i grunden om viljan att göra en massa muslimer sura, vilket man också lyckades med. Man bör naturligtvis diskutera vad man bör bli sur över och vilka reaktioner som är rimliga men det är rätt ofrånkomligt att folk blir sura när någon uppenbarligen försöker provocera och håna dem.
Jasså.
Om nu Marx,såsom jude och vänsterradikal-och din gud hade levt under Hitlertiden.
Hade han då inte förintats?
Det hade inte varit rättvist.
Om han hade levat och nassarna fått tag i honom så hade han utan tvekan blivit dödad, som så många andra. Om detta vore rättvist eller inte kan diskuteras. I vart fall hade det varit i överensstämmelse med den tyska rätten.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

TomasT

Inlägg av TomasT » tis 30 dec 2014, 22:37

Nånting har ni alltid gemensamt med och trivs med.
Det som är ruskigt är att man kan skåla och ha ihjäl folk i fyllan.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » ons 31 dec 2014, 11:27

Vidugavia skrev:Publiceringen av Mohammed-karrikatyrerna handlade i grunden om viljan att göra en massa muslimer sura,
Jaså? Vad har du för stöd för det påståeendet?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » ons 31 dec 2014, 13:33

matsw skrev:
Vidugavia skrev:Publiceringen av Mohammed-karrikatyrerna handlade i grunden om viljan att göra en massa muslimer sura,
Vad skulle det haft för annat syfte? Man kunde med största sannolikhet förutse att dylika bilder skulle göra en massa muslimer sura och publikationen skulle varit rätt meningslös om de inte blivit sura.

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » ons 31 dec 2014, 14:24

Vidugavia skrev:
matsw skrev:
Vad skulle det haft för annat syfte? Man kunde med största sannolikhet förutse att dylika bilder skulle göra en massa muslimer sura och publikationen skulle varit rätt meningslös om de inte blivit sura.
Så du har alltså inget som helst stöd för vad du säger...
Jag tror definitivt att målgruppen var icke-muslimer.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 31 dec 2014, 14:37

Bild

För att spinna vidare kan vi ju spekulera över bilden ovan. Var avsikten att reta upp kristna? Men åter till Jyllandsposten, så tycker jag att det är en förenkling att påstå att det var den enda avsikten och att man i så fall tar bort fokus från sådana som definitivt var ute efter att skapa konfrontation, som Terry Jones
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » ons 31 dec 2014, 22:39

kipphebel3 skrev:
Bild

För att spinna vidare kan vi ju spekulera över bilden ovan. Var avsikten att reta upp kristna? Men åter till Jyllandsposten, så tycker jag att det är en förenkling att påstå att det var den enda avsikten och att man i så fall tar bort fokus från sådana som definitivt var ute efter att skapa konfrontation, som Terry Jones
Visst. Det finns tusentals relevanta vinklingar. Men jag tycker inte man kan säga att det är ett fel hos Dawkins text att han inte tar upp just den vinkling som Matte finner mest intressant.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tor 01 jan 2015, 02:13

matsw skrev:Jag tror definitivt att målgruppen var icke-muslimer.
Varför det? Vad i publikationen tror du man antog var lockande för icke-muslimer?

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tor 01 jan 2015, 02:21

matsw skrev:Men jag tycker inte man kan säga att det är ett fel hos Dawkins text att han inte tar upp just den vinkling som Matte finner mest intressant.
Men vad sägs om att då snarare diskutera vad som sägs än vem som säger det? Tror du att det, för att predika ateism för en muslim, kunde varit bra att ge ett bredare perspektiv på frågan om de danska Mohammed-karrikatyrerna. Ett perspektiv som erkänner att det som bakgrund finns problem i dansk behandling av muslimer men som samtidigt påpekar det idiotiska att knyta kritik av detta till religiös dogmatism.

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » tor 01 jan 2015, 15:06

Argument och svar på frågor från matsw får du nog se dig om i stjärnorna efter. Någon annan kanske vill föreslå någon mer relevant "vinkling" på storyn än den politiska kontext i vilken karikatyrerna publicerades.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Skriv svar