The God Delusion sprider sig i arabvärlden

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Vidugavia

Re: The God Delusion sprider sig i arabvärlden

Inlägg av Vidugavia » tor 08 jan 2015, 23:51

matsw skrev:
Matte skrev:Också? Grattis till ett svårslaget rekord i halmbygge! Ingen har påstått att något varit danskarnas fel. Diskussionen har handlat om Dawkins bok.
Men om protesterna mot bilderna i jyllandsposten inte berodde på danskarns hantering av muslimer varför ****** skulle då Dawkins tagit upp det?
Det är skillnad på att kunna härleda ett kausalt samband och att tillmäta någon klander. Det är också skillnad på danskarna i allmänhet och en mer avgränsad grupp danskar.

Det finns utan tvekan en hel del danskar som man kan klandra för dålig behandling av muslimer. Det innebär dock inte att man kan klandra dem, och definitivt inte dansken i gemen, för varje urspårat muslimskt uttryck för missnöje inför denna behandling.

Om Dawkins vill predika ateism inför muslimer så hade det därför varit bra att påpeka att det visserligen existerar starka främlingsfientliga krafter i Danmark riktade mot muslimer i gemen men att de urspårade uttryck för missnöje inte hjälper någon. Snarare tvärtom.

Det är för övrigt bra för att visa hur religionens drömda gemenskap kan vara väldigt negativ för dess medlemmar. Danska muslimer är surrade vid 1 miljard trosfränder och diverse tokjävlars strävan efter att "skydda" dem och den sanna tron.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » fre 09 jan 2015, 00:05

Vettigaste du sagt på ett bra tag, Vidugavia.

Sensemaker

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 09 jan 2015, 08:07

Det är för övrigt bra för att visa hur religionens drömda gemenskap kan vara väldigt negativ för dess medlemmar. Danska muslimer är surrade vid 1 miljard trosfränder och diverse tokjävlars strävan efter att "skydda" dem och den sanna tron.
Kan bara hålla med Sensemaker. Bra sagt!
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » sön 11 jan 2015, 12:33

Nädå, Matte. Jag har lånat och läst första 35 sidorna i boken du ville jag skulle läsa "Världens lyckligaste folk" av Lena Sundström. Inte min sort bok alls är jag rädd. Ärligt talat känns det som att läsa en verbal begåvad tonårings "allt som händer mig och jag gör och tänker är intressant"-blog än någon sort seriöst reportage. Jag tänker inte läsa mer. Statistiken du hänvisade till tidigare gör dock att jag håller med dig i den relevanta frågan om huruvida muslimer i Danmark är diskriminerade.

I stället läser jag fast food nation av Eric Schlosser. Det är mera min sorts reportage-bok.

Sensmaker

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » mån 12 jan 2015, 09:40

Du ska inte låta dig förledas av den lättsamma stilen som skulle platsa i en kvällstidningskrönika. Eller påminner om någon entusiastisk reporter i Hjärnkontoret..
Sensemaker skrev:allt som händer mig och jag gör och tänker är intressant
Tvärtom så har urvalet gjorts med sådan precision att det personliga blir politiskt synnerligen relevant. Men recensionen av boken kan jag kanske ta i någon annan avdelning.
Sensemaker skrev:huruvida muslimer i Danmark är diskriminerade
Det är inte Sundströms ord om diskriminering som väger i det här sammanhanget, utan hennes inträngande redogörelse för hur rabiata angrepp på islam i den danska offentligheten blivit vardagsmat. Helt rumsrent för politiker och journalister att beskriva "muhammedaenerne" i landet som ett problem.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Skriv svar