Religiösa argument för sekulärt samtal?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Vidugavia

Religiösa argument för sekulärt samtal?

Inlägg av Vidugavia » ons 03 sep 2014, 14:10

En sak jag tänkt på. I Sverige finns en stark konsensus om att religiösa utsagor om Gud och dylikt inte hör hemma i det offentliga samtalet. Till och med kristdemokraterna är väldigt sparsamma med att slänga Gud omkring sig. Gud får i regel inte vara med i politiken.

Ur mitt eget ateistiska perspektiv är detta naturligtvis utmärkt. Det jag dock inte förstår är hur religiösa människor resonerar för att berättiga detta beteende. Om jag till exempel var kristen så skulle jag rimligtvis tro på Gud, den allvetande skaparen utifrån vars måttstock allt gott mäts. Det är en ganska häftig grej att tro på. Kan inte riktigt tänka mig hur man ser det som politiskt ointressant. Hur övertygar man sig själv att det inte är bra att ta upp detta försanthållande i allmän debatt kring hur samhället bör vara? Är det bara ett utslag av pragmatism inför att Guds-prat kan skrämma bort folk eller finns det mer?
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Matte

Re: Religiösa argument för sekulärt samtal?

Inlägg av Matte » ons 03 sep 2014, 14:21

Om jag minns rätt så diskuterar den danske teologen Lögstrup detta i "Det etiska kravet" och argumenterar rätt övertygande om det oetiska att som kristen utge sig för att ha Gud på sin sida i rent politiska avgöranden.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tor 04 sep 2014, 15:34

När någon berättar om sina gudar brukar jag slå dövörat till. Folk som lider av vanföreställningar vet man inte vad mer de säger som saknar grund i realiteter.
Möjligen kan religiösa uppfatta sånt som störande och därför inte vilja berätta om sina låtsaskompisar.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

tonyf

Inlägg av tonyf » fre 05 sep 2014, 00:43

L. Mäkinen skrev:När någon berättar om sina gudar brukar jag slå dövörat till. Folk som lider av vanföreställningar vet man inte vad mer de säger som saknar grund i realiteter.
Möjligen kan religiösa uppfatta sånt som störande och därför inte vilja berätta om sina låtsaskompisar.
Det har nog mer att göra om de är så starka att det fungerar [politiskt] eller inte. Är de så starka att det fungerar, då använder de gudsargumentet. Är de för svaga så att använda det argumentet politiskt så att dess användning skulle försvaga dem politiskt, då använder de det inte.

Vi bedömer det, högst sannolikt på goda grunder, som vanföreställningar. De bedömer det [högst sannolikt på dåliga grunder, en dålig epistemologi, men det vet ju inte de om] som att vi lider av vanföreställningar. I just avseendet att båda sidor bedömer den andra sidan lida av vanföreställningar så är det symmetriskt.

Varför inte [olika] religiösa grupper tar mer med sin bedömning av hur världen faktisk är i sina argument är en viktig och intressant fråga. Liksom varför inte ateistiska gör det [i den mån de inte gör det, en viktig och intressant fråga i sig självt]. Ian Pollock (har jag för mig det var) har en intressant post om delar av detta (den sekulära delen huvudsakligen). På den numera vilande Skeptically Speaking, om jag minns rätt. Skall eventuellt försöka hitta den senare och ge länken här.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Nemesis

Inlägg av Nemesis » fre 05 sep 2014, 20:54

De är väl tvungna att förhålla sig till att samhället överlag är väldigt sekulariserat. Om de insisterar på Gud på blir de helt omöjliga att ha att göra med.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » lör 06 sep 2014, 17:55

L. Mäkinen skrev:När någon berättar om sina gudar brukar jag slå dövörat till. Folk som lider av vanföreställningar vet man inte vad mer de säger som saknar grund i realiteter.
De kanske vet att det finns folk som är så till den grad blockerade av religionshat.

P1 s senast Människor och tro har annars ett inslag som delvis berör frågan:
Omar Mustafa valdes in i S partistyrelse men fick lämna sin plats. Kritiken handlade om att han som ordförande för Islamiska förbundet i Sverige hade bjudit in kontroversiella gäster till olika evenemang. Men det faktum att han fick lämna sin post tolkades som att man inte kan vara religiös muslim inom svensk politik. Även arbetsmarknadsminister Elisabeth Svantesson har ifrågasatts på grund av sin tro.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/42 ... gramid=416
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » lör 06 sep 2014, 19:36

Matte skrev:
De kanske vet att det finns folk som är så till den grad blockerade av religionshat.
Hat? Nä. Folk får gärna hitta på vad de vill för historier, men när de påstår att det är "den enda sanningen" utan minsta belägg tappar de i trovärdighet.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » fre 12 sep 2014, 13:46

Det är en parallell till att religion också är uteslutet ur vetenskapen. Vetenskapsmän- och kvinnor blandar inte in religion i sin vetenskap, för då skulle ingen ta dem på allvar. Det är samma sak med politiker. Religiösa argument går inte hem i sådana sammanhang, så därför används de inte.

Användarvisningsbild
crax

Inlägg av crax » mån 15 sep 2014, 08:22

Erland skrev:Det är en parallell till att religion också är uteslutet ur vetenskapen. Vetenskapsmän- och kvinnor blandar inte in religion i sin vetenskap, för då skulle ingen ta dem på allvar. Det är samma sak med politiker. Religiösa argument går inte hem i sådana sammanhang, så därför används de inte.
Snarare är det så att religiösa forskare inte blandar in ovetenskap just för att det är vetenskapliga metoder de finner mer lämpade för ändamålet, att nå klarhet, inte att bli tagna på allvar.
When you step back, all of these beliefs work in similair ways, whether it is religion or my own scepticism, we all notice what supports our belief and we disregard the rest.
- Derren brown

Skriv svar