Frälsningsarméns korkade slogan

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Frälsningsarméns korkade slogan

Inlägg av B Hellqvist » tis 17 jun 2014, 18:57

Frälsis kör just nu en reklamkampanj i bl.a. dagspressen med följande slogan: "Tron är bara halva sanningen". Jag vet inte vad de tänkte på när de värpte fram den plattityden, men att påstå att sanningen till hälften består av antaganden utan faktamässig grund är enligt mitt sätt att se korkat, religiöst flum som man kunde vänta sig komma från någon suspekt guru. Fast det låter väl bra ända tills man börjar tänka på implikationerna, och det är väl det som är problemet - alltför många tänker inte.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: Frälsningsarméns korkade slogan

Inlägg av kaxiga Z » tis 17 jun 2014, 19:44

Jag googlade.

Frälsningsarmén syftar på sin verksamhet, med sloganen. De tror på den gode Guden, men ser även världens lidande, tiggare, hemlösa, etc

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » tis 17 jun 2014, 21:27

Jo, det har de ju alltid gjort, men en bra slogan ger ett rakt budskap, inte någon mumbo-jumbo från någon bok av Deepak Chopra.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 17 jun 2014, 21:57

B Hellqvist skrev:Jo, det har de ju alltid gjort, men en bra slogan ger ett rakt budskap, inte någon mumbo-jumbo från någon bok av Deepak Chopra.
Jag tror problemet för dig snarast är att Frälsningsarmén inte vänder sig till övertygade ateister. Själv tycker jag det är bra när religiösa grupper står för att att de är just religiösa, med svenska kyrkan undrar man ibland om det finns någon kristendom kvar.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 18 jun 2014, 02:12

kaxiga Z skrev:Frälsningsarmén syftar på sin verksamhet, med sloganen. De tror på den gode Guden, men ser även världens lidande, tiggare, hemlösa, etc
Det var vad jag antog. De leker med Luthers "tron allena", vilket troende antagligen associerar till.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

TomasT

Inlägg av TomasT » ons 18 jun 2014, 10:01

Rakare hade givetvis varit att formulera det som att kampen mot ondskan också har ett pris ,åtföljt av en inbetalningsblankett.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » lör 21 jun 2014, 09:43

De är korkade men hjälper de utsatta. Jag gillar dem.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » lör 21 jun 2014, 10:58

Visst, Frälsis gör en viktig insats, men det är ju likt all religiös välgörenhet inte helt utan baktanke. Det finns sekulära grupper som gör liknande arbete, medan religiösa grupper menar att det de gör är inspirerat av gud. Frälsis annonser är helt klart en anspelning på det, med en Jesusgestalt i moderna situationer med samhällsnöd. "Se på oss, vi är så goda för vi gör det Jesus gjorde, och därmed bevisar vi Guds storhet. Bli troende du också!" Vidare kom ju Frälsis i skottgluggen för ett par år sedan p.g.a. organisationens homofoba attityd, så helt okontroversiell är inte FA.

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » mån 23 jun 2014, 08:08

Säga vad man vill om deras gamla slogan, men inte var det en tråkig, dunkel plattityd.

Sensemaker

Skriv svar