Hur acceptera välsignelser?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Shudnawz

Hur acceptera välsignelser?

Inlägg av Shudnawz » ons 23 apr 2014, 08:52

Under påskhelgen tog jag och sambon tillfället i akt och åkte land och rike runt med lilleman och hälsade på alla hans far- och morföräldrar, fyra hushåll på fyra dagar. Lagom sätt att spendera sin ledighet. När vi var hos morfar i lördags tog vi en promenad i det skånska solskenet, i den småort vi befann oss. Vi stannade vid en damm och observerade "ankor" (änder, alltså). Vid det här tillfället kommer två vad jag gissar är muslimska kvinnor i övre medelåldern gående på stigen och hälsar artigt på svenska med "hej". När de har passerat oss får de insyn i vagnen och attackerar vår son med kittlingar, kindpussar, kramar och glada tillrop, utan att ta upp honom ur vagnen förvisso. Den ena börjar rabbla något på arabiska(?) och jag lyckas fånga upp ett och annat "Allah" i ordföljden. Jag gissar att det var någon sorts välsignelse över grabben, de var uppenbart glada över att han var där.

Allt hände så fort och de var så påflugna och glada att jag knappt hann reagera innan de var klara och knallade vidare. Efteråt funderade jag däremot på om jag borde ha opponerat mig mot deras välvilliga utbrott. Jag är varken muslim eller religiös överhuvudtaget, välsignelserna är för mig bara tomma ord, men det känns ändå som att jag hade förolämpat dem i deras välvilja om jag hade stoppat dem från att uttala dem över vår lille.

Hur hade ni agerat?
Slow is smooth, smooth is fast

Jag talar inte för VoF, Skåne, Sverige, Europa, mänskligheten eller någon annan än mig själv. Och knappt det.

Alla idéer värda att driva, är värda att överdriva.

Användarvisningsbild
Anders G

Re: Hur acceptera välsignelser?

Inlägg av Anders G » ons 23 apr 2014, 09:06

Det kan ha varit besvärjelser också. Säkrast att bränna dem på bål.

Adieu.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 23 apr 2014, 09:11

men det känns ändå som att jag hade förolämpat dem i deras välvilja om jag hade stoppat dem från att uttala dem över vår lille.
Ja, man behöver inte se varje välvilligt "Prosit" som en invit in i religionens helvete...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 23 apr 2014, 09:20

Det är nog något annat som är jobbigt i sådana här lägen. Folk som kommer fram och gosar med ens barn. Utan att fråga först. Kan kännas lite väl privat.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 23 apr 2014, 09:25

Jo, det kan bli ganska jobbigt till slut, speciellt med ljushyade flickebarn nere i södra europa.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 23 apr 2014, 09:48

Det verkar finnas någon sorts neuros bland kvinnor att utbrista högsta tjut, överrösta de andra kvinnorna, när man får syn på en baby/litet barn. Man ska tydligen uppföra sig som tonårstjejer när de fick syn på Beatles.

Jag kan känna mig som en autist i sådant sällskap. Tycker de flesta barn är urgulliga, men skulle inte gå fram och vråla om hur gulliga de är, eller klappa på dem utan föräldrars tillstånd. Det är rätt ohyfsat, och väldigt stressande att behöva hålla på så.

Användarvisningsbild
nanowire

Inlägg av nanowire » ons 23 apr 2014, 10:08

När människor visar sin välvilja tycker jag man kan gå ganska långt i att bemöta dem.
Att personer från andra kulturer använder de "verktyg" och seder de är vana vid för att vissa välvilja och uppskattning är ganska givet och att vi med vår kultur, "verktyg" och sedvänjor tycker det är lite skumt är lika givet. I slutändan handlar det ändå om att ge uttryck för grundläggande positiva mänskliga känslor.

Jag har varit med om principiellt liknande situationer i asien men med många fler beundrare samtidigt och det kan bli jobbigt för barnen och då får man moderera lite, vilket det också gavs förståelse för.
"nanowire - Keeping beliefs consistent with the laws of nature since '74"

Användarvisningsbild
Shudnawz

Inlägg av Shudnawz » ons 23 apr 2014, 10:57

kaxiga Z skrev:Det är nog något annat som är jobbigt i sådana här lägen. Folk som kommer fram och gosar med ens barn. Utan att fråga först. Kan kännas lite väl privat.
Det var faktiskt första gången det hände oss, kanske därför jag inte reagerade, utan stod där som ett fån och flinade medan jag funderade på vad jag borde göra åt saken. Ingen skada skedd, grabben var nöjd och glad och tanterna sanslöst välvilliga. Men klart, jag kan se hur det kan bli påfrestande i längden.

Jag talar inte för VoF, Skåne, Sverige, Europa, mänskligheten eller någon annan än mig själv. Och knappt det.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » ons 23 apr 2014, 12:35

Gudskelov kan ju en och annan skeptiker krydda språket hur de vill med ;)
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

rayjoh

Inlägg av rayjoh » ons 23 apr 2014, 16:38

ttias skrev:Gudskelov kan ju en och annan skeptiker krydda språket hur de vill med ;)
Ja, gudskelov. Jag är nära bekant med en muslimsk familj som kommer från Irak. När de skriver något i facebook på arabiska med sina vänner som bor i Irak och bing lyckas översätta texten är Allah mycket närvarande. När de pratar med oss på svenska är det mycket sällan Allah kommer på tal.

Själv störs jag av svenskarnas obligatoriska hälsningsfras "Hej, hur mår du" där man förväntas svara att man mår jättebra.

Användarvisningsbild
nanowire

Inlägg av nanowire » ons 23 apr 2014, 18:21

rayjoh skrev:Själv störs jag av svenskarnas obligatoriska hälsningsfras "Hej, hur mår du" där man förväntas svara att man mår jättebra.
Gör man? Även om så föredrar jag det framför den amerikanska varianten där man inte ens ska svara utan bara returnera frågan. Har aldrig vant mig.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 23 apr 2014, 18:52

Shudnawz skrev:Den ena börjar rabbla något på arabiska(?) och jag lyckas fånga upp ett och annat "Allah" i ordföljden. Jag gissar att det var någon sorts välsignelse över grabben, de var uppenbart glada över att han var där.
Denna slutsats följer tyvärr inte från den observation som du presenterar.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Shudnawz

Inlägg av Shudnawz » tor 24 apr 2014, 06:59

Moridin skrev:
Shudnawz skrev:Den ena börjar rabbla något på arabiska(?) och jag lyckas fånga upp ett och annat "Allah" i ordföljden. Jag gissar att det var någon sorts välsignelse över grabben, de var uppenbart glada över att han var där.
Denna slutsats följer tyvärr inte från den observation som du presenterar.
Jag beskriver dåligt. Känslan jag fick av hela upplevelsen, deras kroppspråk, tonfall, handrörelser och upprepande av samma termer fick mig att anta att det var någon sorts religiös bedyrelse.

Månne har jag fel, men det var ändå min upplevelse av saken som fick mig att börja fundera på sakfrågan; hur ska man hantera (upplevda eller verkliga) välsignelser som yttras över dig och de dina?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 24 apr 2014, 20:26

Shudnawz skrev:hur ska man hantera (upplevda eller verkliga) välsignelser som yttras över dig och de dina?
Satir och hån. Hur annars?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
nanowire

Inlägg av nanowire » fre 25 apr 2014, 08:33

Moridin skrev:
Shudnawz skrev:hur ska man hantera (upplevda eller verkliga) välsignelser som yttras över dig och de dina?
Satir och hån. Hur annars?
Om man har ett behov av att ständigt konfrontera sin omgivning bör man nog rannsaka sig själv på djupet. Jag tycker det är bättre att välja sina fighter.

Satir och hån i detta fall hade nog varit helt kontraproduktivt, jag menar det verkar inte direkt vara jihad som nedkallades över Shudnawz telning.

Skriv svar