Kristna rasar mot ICA reklam

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Kristna rasar mot ICA reklam

Inlägg av Moridin » ons 23 apr 2014, 22:26

Vidugavia skrev:Är det någon här i tråden, utöver Moridin, som tror på existensen av en rationell eller objektiv grund för kränkning?
Jag har faktiskt, i ett inlägg från 2009, uttryckligen tagit avstånd från föreställningen att kränkningar (i betydelsen förolämpning) har någon objektiv grund.

Givetvis kan man diskutera huruvida man kan rationellt underbygga modeller kring civilrättsliga eller straffrättsliga kräkningar (och vad som rimligtvis kan räknas som kräkningar i dessa fall), men det är en separat diskussion.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Spiff00

Inlägg av Spiff00 » ons 23 apr 2014, 22:35

Vidugavia skrev:Upprepar frågan för att försäkra mig.

Är det någon här i tråden, utöver Moridin, som tror på existensen av en rationell eller objektiv grund för kränkning?
Förefaller troligare än existensen av gud åtminstone. Jag tro inte att någon inte inser att folk kan känna sig kränkta av lite vad som helst helt oberoende hur rationellt det är, speciellt inte efter detta exempel. Jag vidhåller dock att det är en jävligt märklig sak att känna sig kränkt över. Jag blir kränkt av att folk känner sig kränkta, stoppa det nu!
Jag är inte VoF-medlem, och som representant för mig själv tänker jag på vad jag skriver.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tor 24 apr 2014, 05:22

Vidugavia skrev:
matsw skrev:Jäpp. Att tycka att de som drar igång bojkotter för att en reklamfilm refererar nattvarden låter religionen växa dem över huvudet gör mig till nazist. Sure baby...
I exakt samma grad som deras upprördhet gör dem till talibaner.
Ah. Du menar så. Men jämförelsen med talibaner hade en poäng: de straffar sin omvärld för att den är sårande för deras religion. Skulle naturligtvis varit tydligare på den punkten. Vad var meningen med naziststämpeln?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Etnavs

Inlägg av Etnavs » lör 03 maj 2014, 11:48

Vidugavias "jävla nazist" var väl ändå mera plumt än matsws "och den som upprörs över det här är i sanning släkt med talibanerna"? Matsw har ju även förklarat vad han menade. Det hade varit annorlunda om Vidugavia skrivit om sina meningsmotståndare att de var "släkt med" nazisterna eller om Matsw skrivit om sina motståndare att de var talibaner, ett mera direkt utpekande av Vidugavia.

Vidugavia; jag menar att det inte finns objektivt mätbara kriterier för vad som är kränkande för en person. Det är lite som att objektivt mäta hur vacker en tavla är.

Fattar inte hur detta drygt halvminutlånga klipp från ICA kan vara så upprörande för kristna. Det är väl mera så att reklamklippet lånar från den kristna litteraturen, det förutsätts alltså att den kristna litteraturen har sådan ställning i det allmänna medvetandet att man ska fatta det roliga med detta. ICA ger snarare ett erkännande åt att man bör känna till vissa elementära delar av den kristna litteraturen, inget fel i det.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 03 maj 2014, 16:35

ICA ger snarare ett erkännande åt att man bör känna till vissa elementära delar av den kristna litteraturen, inget fel i det.
Du har faktiskt en poäng där.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Etnavs

Inlägg av Etnavs » lör 03 maj 2014, 19:52

kipphebel3 skrev:
ICA ger snarare ett erkännande åt att man bör känna till vissa elementära delar av den kristna litteraturen, inget fel i det.
Du har faktiskt en poäng där.
Tack kipphebel :smile2: Jag är ju ganska kristendomskritisk. Men hur det nu än är så kommer vi inte från det historiska faktum att kristendomen haft en hel del påverkan genom historien, bla som litteratur. Det är inget fel att känna till det. Ungefär som att man lär sig om kungar och revolutioner på historielektionerna.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » sön 04 maj 2014, 09:03

Det är inget fel att känna till det.
Precis vad jag brukar säga. Vi behöver inte gilla det faktumet, men vi kan inte heller bortse från att religionen har haft en mycket stor inverkan på de flesta historiska skeenden och i mycket formar vår uppfattning om världen. Detta helt oberoende om vi tror på $DEITY eller inte. Utan kunskapen om detta tappar vi viktiga referensramar.

Så, man kan lika gärna se ICAs reklam som något positivt.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Skriv svar