Kristna rasar mot ICA reklam

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Spiff00

Kristna rasar mot ICA reklam

Inlägg av Spiff00 » ons 16 apr 2014, 20:39

Jag kan inte släppa ett inslag jag hörde på radio idag.

Tyligen har så många kristna blivit sårade och upprörda över att ICA "förlöjligar" nattvarden att man anmält densamma och ICA därmed beslutar att stoppa reklamen. I inslaget försöker Malin Ekelund (lokalpolitiker KD) förklara varför reklamen måste bannlysas men lyckas väldigt dåligt med att väcka några sympatier hos mig. Hennes argument verkar vara att det är många som tycker att nattvarden är speciell och att hon blir sårad och upprörd av att se reklamen. Vore det inte ganska enkelt att undvika reklamen i fråga?

Hjälp mig, om möjligt, att förstå hennes inställning för som det är nu blir jag bara upprörd och sårad av hennes till synes korkade argument.
Jag är inte VoF-medlem, och som representant för mig själv tänker jag på vad jag skriver.

Användarvisningsbild
harald

Re: Kristna rasar mot ICA reklam

Inlägg av harald » ons 16 apr 2014, 21:24

Spiff00 skrev:Hjälp mig, om möjligt, att förstå hennes inställning för som det är nu blir jag bara upprörd och sårad av hennes till synes korkade argument.
Jag kan nog inte hjälpa dig att förstå, eftersom jag själv inte gör det.
Jag kommer bara att tänka på rondellhundar och Ecce Homo när jag hör Malin Eklunds "argument".
När "fel" människor avnäder sig av de religiösa symbolerna finns det alltid en viss typ av extremister som går i taket.

Den typen av intolerans som Malin Eklund m.fl. ger uttryck för upplever jag också som sårande.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 16 apr 2014, 21:37

För inte så väldigt länge sedan kanske man hade blivit bötfälld om man skämtade om religion. Man kanske får vara glad över att folk "bara" blir kränkta idag.

http://kulturarbete.blogspot.se/2008/02 ... del-1.html
För fyrtifem år sen kunde en radiosketch, som bara kommenterade det för alla välkända faktum att allt färre gick till kyrkan, bli fälld för blasfemi.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 17 apr 2014, 20:38

I Sverige har vi en kraftig kränkningskultur där "kräkning" inte har någon rationell eller objektiv grund. Istället är något kränkande om någon finner det kränkande.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tor 17 apr 2014, 21:59

Spiff00 skrev:Hennes argument verkar vara att det är många som tycker att nattvarden är speciell och att hon blir sårad och upprörd av att se reklamen.
Personligen blir jag sårad och upprörd av att många i min omgivning inte deltar i min eufori över pågående hockeyslutspel.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 18 apr 2014, 07:51

Det är väl så att vissa identifierar sig så starkt med sim politik, religion eller kosthållning att all kritik eller ens ett skämt om detta tas som en personlig förolämpning
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Spiff00

Inlägg av Spiff00 » lör 19 apr 2014, 13:20

kipphebel3 skrev:Det är väl så att vissa identifierar sig så starkt med sim politik, religion eller kosthållning att all kritik eller ens ett skämt om detta tas som en personlig förolämpning
Det verkar vara så. Har det alltid varit såhär eller börjar folk få det så bra att man måste hitta på något att förfäras över? Skulle det gå att göra något åt detta genom t.ex utbildning?
Jag är inte VoF-medlem, och som representant för mig själv tänker jag på vad jag skriver.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 19 apr 2014, 13:29

Spiff00 skrev:Skulle det gå att göra något åt detta genom t.ex utbildning?
Detta förutsätter att folk kommer till orimliga övertygelser för att de är okunniga, men de är egentligen snarare kognitivt skadade av ideologisk indoktrinering.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

TomasT

Inlägg av TomasT » lör 19 apr 2014, 14:56

Människor anstränger sig till det yttersta för att kommunicera med varann och till ingen som helst nytta.Är möten med andra människor så viktiga att vi behöver dö för dem.Vad är det som andra människor tror oss ge oss som vi redan bär inom oss själva.Om vi inte lär oss acceptera vår ensamhet..
En jävla massa snack.Men vem bryr sig.
(från filmen Yrrol)

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » mån 21 apr 2014, 21:37

Människor är olika i vad som för oss är heligt och vilken sorts handlingar som sårar oss. Nattvarden är för många kristna något ytterst heligt och direkt intimt. Att förlöjliga detta, vilket reklamen gör, leder därför, föga förvånande, till reaktioner och Ica vill naturligtvis undvika att stöta sig med våra kunder. Nattvarden är i klassisk kristen teologi det köttsliga mötet mellan Gud och människa. Det ÄR en väldigt personlig sak för många kristna. Jag förstår därför deras upprördhet även om jag tycker att grundantagandena är dumma.

Är det för övrigt någon här i tråden, utöver Moridin, som tror på existensen av en rationell eller objektiv grund för kränkning?
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » ons 23 apr 2014, 06:39

Vidugavia skrev:Att förlöjliga detta, vilket reklamen gör
Gör den verkligen det? Ingen av de (väldigt vaga) beskrivningar av filmen jag fått stöder det. Nån som har sett den som kan beskriva hur den förlöjligade nattvarden? (Vilket knappast behövs, nattvarden är nog en av de knäppaste ceremonier nån hittat på)
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 23 apr 2014, 06:58

Gör den verkligen det?
Har inte sett filmen, men förlöjligandet kan sitta i betraktarens öga. Jämför med Satansverserna eller Life of Brian.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » ons 23 apr 2014, 07:33

Man kan se set här:

http://youtu.be/i91QAtj1Tno

Och den som upprörs över det här är i sanning släkt med talibanerna.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 23 apr 2014, 08:11

Och den som upprörs över det här är i sanning släkt med talibanerna.
Japp, detdär skämtet har jag säkert dragit jag med.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » ons 23 apr 2014, 22:04

Upprepar frågan för att försäkra mig.

Är det någon här i tråden, utöver Moridin, som tror på existensen av en rationell eller objektiv grund för kränkning?
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Skriv svar