Är "Du Store Gud?" av Christopher Hitchens bra?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Nemesis

Är "Du Store Gud?" av Christopher Hitchens bra?

Inlägg av Nemesis » tis 15 apr 2014, 23:23

Ser att Fri Tanke på nytt gett ut Du Store Gud? av Christopher Hitchens.

Någon som läst den? Är den bra? Om jag förstått det rätt så behandlar Hitchens religion ur ett politiskt perspektiv (hur religionen enligt honom är oförenlig med ett fritt samhälle), till skillnad från Richard Dawkins mer naturvetenskapliga synsätt.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
Jonas_R

Re: Är "Du Store Gud?" av Christopher Hitchens bra?

Inlägg av Jonas_R » ons 16 apr 2014, 08:43

Jag har bara läst den på engelska men jag tyckte att boken var underhållande. Argumenten är kanske inte de allra vattentätaste men överlag så tycker jag han för ett övertygande "case". Det är en av böckerna som slutligen fick mig att börja anta ett skeptiskt och antiteistisk synsätt. Den är lättläst och språket är Hitchens vana trogen kraftigt och välformulerat. Jag rekommenderar den alltså varmt :)
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali

Marcus

Inlägg av Marcus » ons 16 apr 2014, 18:13

Han skulle fyllt 65 i fredags. Här kommer en hyllning till honom och vetenskapen (från humanistbloggen).
http://youtu.be/VfW7mKnAJOM

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tor 17 apr 2014, 21:55

En mycket saknad skriftställare och debattör.

Skriv svar