Hur beskrivs sekulär humanism i religionsundervisningen?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Nemesis

Hur beskrivs sekulär humanism i religionsundervisningen?

Inlägg av Nemesis » ons 26 feb 2014, 20:14

Om inte jag har fel så ingår sekulär humanism i skolans religionsundervisning sedan 2011. Lite nyfiken på hur det beskrivs i läroböckerna. Är det någon som vet detta, eller har någon insyn av någon form i detta?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
Vidugavia

Re: Hur beskrivs sekulär humanism i religionsundervisningen?

Inlägg av Vidugavia » tor 27 feb 2014, 00:31

Intressant fråga. Måste kolla. Men utifrån tidigare studier av läroböcker så är jag inte hoppfull. Just religionsläroböcker är överlag riktigt undermåliga. Kan mycket väl stå något i stil med "ateism med ett mänskligt ansikte". :-(
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Nemesis

Inlägg av Nemesis » tor 06 mar 2014, 17:35

"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tor 06 mar 2014, 20:23

Tyvärr är inte Ring sämst. Det finns faktiskt religionskunskapsböcker som är sämre än hans. Jag skäms dock över att jag ett tag varit mer eller mindre tvungen att undervisa utifrån hans bok "Religion - Att tro och veta".

Ring kombinerar vaghet, en oerhört kristendomsfokuserat perspektiv som verkar utgå ifrån att svenska kyrkan är kristendomen och bisarra sjok av förvirrande och rätt irrelevanta faktamassor. Hans mer mindre fylliga bok "Religion och livet", som är riktade mer till yrkesprogram på gymnasiet, innehåller faktiskt mindre dumheter.

Jag glömde att jag skulle kolla upp det här med sekulär humanism. Måste sticka till universitetet och göra en undersökning.

Tyvärr måste jag nog säga att både läromedel och lärare på religionskunskapssidan är SO-sidans problembarn. Jag har springvikarierat en hel del och alltför ofta har jag stött på undermåliga läromedel och lärare med låg kompetens på just religionskunskapen. Historia och samhällskunskap är i regel mycket stabilare även om det givetvis finns en hel del problem där också.

Dessvärre förstärker bristande kompetens och dåliga läromedel varandra.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Nemesis

Inlägg av Nemesis » fre 07 mar 2014, 00:04

Vidugavia skrev:Dessvärre förstärker bristande kompetens och dåliga läromedel varandra.
Ja den svenska skolan misslyckas på flera plan.

Såg hela debatten/diskussionen, och förslaget på slutet om att Christer Sturmark och Dan Larhammar skriver en religions- och livsåskådningsbok låter riktigt bra tycker jag. Speciellt Larhammars önskan att få med de psykologiska mekanismer som gör att människor tror på gudar och andra övernaturliga fenomen. Tyvärr lär det inte hända. :(

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » fre 07 mar 2014, 06:17

Jag tycker det är underhållande med debatter där någon har helt vansinniga idéer (som Börge här) men ändå diskuterar hur svårt det är att sammanfatta ämnen och nyansera dem (utan att nämna några konkreta exempel) och därmed framstår som rimlig.

Vad gäller religionspsykologi vet jag faktiskt inte om jag håller med om att det bör ingå i religionskunskap. Ur egenintresse skulle jag säga att det är självklart, men jag skulle nog säga att kognitiva bias bättre hör hemma i psykologi. Fast jag gissar att det inte är ett obligatoriskt ämne, och så länge det inte är det bör kognitiva bias och liknande ingå i ett obligatoriskt ämne.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » fre 07 mar 2014, 06:31

Ju mer jag reflekterar över vad Börge sa i debatten, desto mer skumt verkar det. Han pratade en massa om problemen med att ta med allt, upplägg, nyanser osv och frågade de andra i panelen hur de skulle göra om de skrev läroböcker. Samtidigt sa han att han inte läste andras läroböcker och talade om dem som konkurrenter. Okej, så han är inte tillräckligt intresserad av upplägg & innehåll för att se hur andra har löst problemet? Inte trovärdigt direkt.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Nemesis

Inlägg av Nemesis » fre 07 mar 2014, 10:52

devadatta skrev:Vad gäller religionspsykologi vet jag faktiskt inte om jag håller med om att det bör ingå i religionskunskap. Ur egenintresse skulle jag säga att det är självklart, men jag skulle nog säga att kognitiva bias bättre hör hemma i psykologi. Fast jag gissar att det inte är ett obligatoriskt ämne, och så länge det inte är det bör kognitiva bias och liknande ingå i ett obligatoriskt ämne.
Som de kom in på i diskussionen så finns det flera angränsande ämnen som kanske inte hör hemma i religionsundervisningen (t ex vad vetenskap är, och vetenskapsfilosofi) men som ändå kommer med på ett hörn ibland.

Den enda gymnasiekursen jag hade i psykologi var under en termin i gymnasiet. Den handlade om Pavlovs hundar och om Freud. Så det skolämnet kan vara i behov av en uppdatering, givet att så inte skett (var ett tag sen jag gick i gymnasiet).

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » fre 07 mar 2014, 15:09

Religionspsykologiska perspektiv dyker upp i en del religionsläroböcker. Framför allt i resonemang kring varför religion existerar eller varför det finns återkommande mönster i olika religioner. Religionsämnet syftar ganska mycket till att hjälpa elever förstå sig på religioner, inte minst för att ge ökad tolerans. Religionspsykologi är på så sätt bra eftersom det ger eleverna ökad möjlighet att förstå sig på varför X beter sig som de gör och inse att beteendemönster som man själv ser som främmande faktiskt är rotade i psykologiska funktioner som man själv kan relatera till.

Jag kommer med stor sannolikhet att skriva en c-uppsats i religionsvetenskap i höst. Tycker om läromedelsstudier sedan tidigare och funderar på att skriva något i det ämnet. Någon som har förslag på ämne? Denna tråd får mig att börja fundera på att skriva något gällande skildringar av icke-religiösa livsåskådningar. Frågan är bara vad.

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » fre 07 mar 2014, 15:13

Nemesis skrev:
Vidugavia skrev:Dessvärre förstärker bristande kompetens och dåliga läromedel varandra.
Ja den svenska skolan misslyckas på flera plan.

Såg hela debatten/diskussionen, och förslaget på slutet om att Christer Sturmark och Dan Larhammar skriver en religions- och livsåskådningsbok låter riktigt bra tycker jag. Speciellt Larhammars önskan att få med de psykologiska mekanismer som gör att människor tror på gudar och andra övernaturliga fenomen. Tyvärr lär det inte hända. :(
Tycker inte att det låter bra. Varken Sturmark eller Larhammar har slagit mig som tillräckligt pålästa om olika religioner och livsåskådningar för att göra något sådant.

Uppfattar Rings uppmanings som en "gör det bättre själv då".

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 07 mar 2014, 17:16

Vidugavia skrev: ...
Tycker inte att det låter bra. Varken Sturmark eller Larhammar har slagit mig som tillräckligt pålästa om olika religioner och livsåskådningar för att göra något sådant.

...gör det bättre själv då.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » fre 07 mar 2014, 17:34

Anders G skrev:
Vidugavia skrev: ...

...gör det bättre själv då.
Har försökt. Det är väldigt svårt.

Edit: Behöver nog mer undervisningserfarenhet i ämnet innan jag försöker igen.

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
peewee

Inlägg av peewee » mån 10 mar 2014, 08:52

Vidugavia skrev:Tyvärr måste jag nog säga att både läromedel och lärare på religionskunskapssidan är SO-sidans problembarn. Jag har springvikarierat en hel del och alltför ofta har jag stött på undermåliga läromedel och lärare med låg kompetens på just religionskunskapen. Historia och samhällskunskap är i regel mycket stabilare även om det givetvis finns en hel del problem där också.
Vidugavia, en OT-fråga till dig.

Tycker du att det fortfarande är motiverat att ha religionskunskap som ett eget ämne? I dagens samhälle är våra filosofier och politiska åsikter minst lika livsavgörande som vår religiösa tillhörighet, men grundskolan lär inte ut filosofi eller "politik-kunskap" som egna ämnen. Kan det idag vara rimligt att baka in religionskunskapen i samhällskunskapen/historian?
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.
- Martin Luther, Tischreden [Bordssamtal], vol 9, s 107
http://books.google.com/books?id=NhjG6GXGtjcC&pg=PA107

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » mån 10 mar 2014, 14:05

peewee skrev:
Vidugavia skrev:Tyvärr måste jag nog säga att både läromedel och lärare på religionskunskapssidan är SO-sidans problembarn. Jag har springvikarierat en hel del och alltför ofta har jag stött på undermåliga läromedel och lärare med låg kompetens på just religionskunskapen. Historia och samhällskunskap är i regel mycket stabilare även om det givetvis finns en hel del problem där också.
Vidugavia, en OT-fråga till dig.

Tycker du att det fortfarande är motiverat att ha religionskunskap som ett eget ämne? I dagens samhälle är våra filosofier och politiska åsikter minst lika livsavgörande som vår religiösa tillhörighet, men grundskolan lär inte ut filosofi eller "politik-kunskap" som egna ämnen. Kan det idag vara rimligt att baka in religionskunskapen i samhällskunskapen/historian?
Ja. Av främst två skäl.

1. Stabilitet. Vi har redan religionskunskapen och mängder av utbildade undervisande lärare. Att nu börja röra om i grytan utan riktigt goda skäl skapar bara kaos. Det går inte bara att pusha omkring innehåll mellan olika skolämnen utan en massa krångel med utbildning och omplacering. Det är bara idioter och folkpartister som tror att man kan reformera skolan som man bygger om sandslott.

2. Ämnets tillgångar. Religionskunskapen, som kurserna är skrivna idag, syftar till en bred förståelse av olika livsåskådningar. I dagens samhälle är fortfarande en majoritet svenskar medlemmar av svenska kyrkan och en påtaglig del av den svenska befolkningen är religiös. Utanför våra gränser så tror nära en majoritet av befolkningen på Abrahams gud och de allra flesta är religiösa på något sätt. Att lära sig om olika religioner är nödvändigt för att orientera sig i vår värld. Religionskunskapen har också en fokus på etik, existentiella frågor och vardagsliv som historian och samhällskunskapen saknar. Som ateist så tror jag också att det är centralt att ge folk en vettig översikt av de olika religionerna. Det gör dem nämligen bättre rustade för att hantera olika religiösa påståenden. En del elever som är uppväxta i tron kan få en religiös kris av att bli presenterade enkla fakta om hur Bibeln kom till. Okunniga ateister kan i svaga situationer bli charmade in i religiösa samfund som inte uppfyller deras vaga fördomar om att religiösa är idioter.

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
peewee

Inlägg av peewee » mån 10 mar 2014, 15:02

Tack, Vidugavia. Goda argument.
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.
- Martin Luther, Tischreden [Bordssamtal], vol 9, s 107
http://books.google.com/books?id=NhjG6GXGtjcC&pg=PA107

Skriv svar