Sekulära människor som döper sina barn

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Skriv svar
Nemesis

Sekulära människor som döper sina barn

Inlägg av Nemesis » mån 20 jan 2014, 19:34

Verkar vara väldigt vanligt att folk döper sina barn, trots att de inte är religiösa. Av någon anledning stör jag mig på det. Dop är en uteslutande religiös tradition som handlar om att föra in barnet i den kristna tron. Varför man skulle vilja det om man inte är religiös förstår jag inte. När jag idag hörde en diskussion om möhippor, bröllop och dop det så lät som självklart att barn ska döpas, det ifrågasattes inte alls. Lika självklart som att himlen är blå.

Betyder detta att risken är stor att om jag i framtiden skulle träffa och få barn med en genomsnittlig svensk tjej (läs: en tjej som inte hört talas om skepticism, inte ser något problem med att benämna spädbarn med samma religiösa tillhörighet som deras föräldrar, förmodligen tror på någon form av woo/pseudovetenskap, slaviskt följer vilka kändisar som varit i brallorna på varandra, etc), är risken då stor att hon skulle insistera på att eventuella avkommor ska döpas?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Sekulära människor som döper sina barn

Inlägg av kipphebel3 » mån 20 jan 2014, 19:42

etyder detta att risken är stor att om jag i framtiden skulle träffa och få barn med en genomsnittlig svensk tjej (läs: en tjej som inte hört talas om skepticism, inte ser något problem med att benämna spädbarn med samma religiösa tillhörighet som deras föräldrar, förmodligen tror på någon form av woo/pseudovetenskap, slaviskt följer vilka kändisar som varit i brallorna på varandra, etc), är risken då stor att hon skulle insistera på att eventuella avkommor ska döpas?
Inte bara det. Antagligen blir det kyrkbröllop med :)

Traditioner är viktigt för oss människor. Jag har en vän i USA som är jude, han tror inte ett skvatt på Jahve, men han och hans hustru iakttar judiska föreskrfter om mat, helger etc (i rimlig mån). Han anser helt enkelt att riterna och traditionerna är viktiga, trots att han inte är religiös.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Nemesis

Inlägg av Nemesis » mån 20 jan 2014, 20:49

kipphebel3 skrev:
etyder detta att risken är stor att om jag i framtiden skulle träffa och få barn med en genomsnittlig svensk tjej (läs: en tjej som inte hört talas om skepticism, inte ser något problem med att benämna spädbarn med samma religiösa tillhörighet som deras föräldrar, förmodligen tror på någon form av woo/pseudovetenskap, slaviskt följer vilka kändisar som varit i brallorna på varandra, etc), är risken då stor att hon skulle insistera på att eventuella avkommor ska döpas?
Inte bara det. Antagligen blir det kyrkbröllop med :)

Traditioner är viktigt för oss människor. Jag har en vän i USA som är jude, han tror inte ett skvatt på Jahve, men han och hans hustru iakttar judiska föreskrfter om mat, helger etc (i rimlig mån). Han anser helt enkelt att riterna och traditionerna är viktiga, trots att han inte är religiös.
Åh fan. Jag som hade tänkt mig att inte gifta mig överhuvudtaget. :(
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » mån 20 jan 2014, 21:27

Ett par år gamla siffror men ungefär 50% chans/risk. http://m.svenskakyrkan.se/?id=890860&setnotmobile=true
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 20 jan 2014, 21:58

Åh fan. Jag som hade tänkt mig att inte gifta mig överhuvudtaget.
förhoppningsvis hittar du någon likasinnad då :)
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inlägg av Hippieungen » mån 20 jan 2014, 23:04

kipphebel3 skrev:
Åh fan. Jag som hade tänkt mig att inte gifta mig överhuvudtaget.
förhoppningsvis hittar du någon likasinnad då :)
Eller hittar ingen alls. Då blir du garanterat inte gift.

Men det mest avgörande är nog hur störtkär du blir. Blir du sådär förhäxat och passionerat kär i någon att du är beredd att gå genom eld och vatten för henne/honom, då gör du precis vad som helst. Inklusive kyrkbröllop och barndop om din stora passionerade kärlek kräver det.

Men visst, du kan bli punkare, sverigedemokrat och scientolog också om det är en sådan som fullständigt trollbinder ditt känsloliv.

Kärlek är livsfarligt för ens ideal.
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » mån 20 jan 2014, 23:26

Nemesis skrev:Dop är en uteslutande religiös tradition som handlar om att föra in barnet i den kristna tron.
Knappast nu för tiden. Det är en namngivningsceremoni helt enkelt, i brist på alternativa ceremonier.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Tobbe J

Inlägg av Tobbe J » tis 21 jan 2014, 09:05

ttias skrev:Ett par år gamla siffror men ungefär 50% chans/risk. http://m.svenskakyrkan.se/?id=890860&setnotmobile=true
Svenska kyrkan har rätt ofta otur när de försöker tänka. Tydligen döptes 119% av de nyfödda i Haparanda kommun år 2001.

(Jo, det finns en förklaring. Men rätt kul ändå.)

Användarvisningsbild
Shudnawz

Inlägg av Shudnawz » tis 21 jan 2014, 12:41

Några i släkten blev lite förvirrade när vi sa att vi inte skulle döpa vår grabb i höstas.
"Men...vad ska han heta?" Förklarade tålmodigt skillnaden mellan att skvätta vatten på honom i nån religiös ceremoni och att skicka in ett papper till skatteverket, och att det förstnämnda blir det absolut ingenting med.

Jag lämnade det inte öppet för diskussion med sambon, det var "peka med hela näven" på det. Inget dop, punkt. Gjordes klart redan när vi fick reda på att hon var gravid.
Till slut tog de flesta det till sig och förstod vår (min) synvinkel på det; han ska inte invigas i något religiöst samfund av oss och vill han tvunget bli religiös senare så är det hans eget val (och vårt misslyckande, som jag ser det).

Under farfars begravning presenterades det för byprästen att syster och hennes man nyligen gift sig och var nu gravida med första barnet. Prästen gratulerade och påpekade att de gjorde det ju i "rätt" ordning, för att undvika horungar antar jag.
Han vände sig till min sambo och mig (som då var påtagligt höggravid) och undrade om vi var gifta. Nej, blev svaret.
"Nähe, ni lever i synd, alltså?" - "Ja, du skulle bara veta."
Han flinade gott. Det är en trevlig man bakom allt det där svartvita krimskramset.
Slow is smooth, smooth is fast

Jag talar inte för VoF, Skåne, Sverige, Europa, mänskligheten eller någon annan än mig själv. Och knappt det.

Alla idéer värda att driva, är värda att överdriva.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 21 jan 2014, 12:43

Man kan ju bjuda in släkten och ha party även utan dop.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 21 jan 2014, 12:52

Personligen har jag blivit inbjuden till exakt EN "namngivningsceremoni", dvs ett sekulärt dop. Resten har varit vanliga dop. Personligen tar jag inte så hårt på det hela. Hyckleri? Javisst, men det finns större saker att reta upp sig på.

Användarvisningsbild
nanowire

Inlägg av nanowire » tis 21 jan 2014, 15:30

Jag ser det som skatteåterbäring. Att få använda de vackra kulturbyggnaderna vi betalt för många gånger om :wink:
"nanowire - Keeping beliefs consistent with the laws of nature since '74"

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » tis 21 jan 2014, 16:57

Tobbe J skrev:
ttias skrev:Ett par år gamla siffror men ungefär 50% chans/risk. http://m.svenskakyrkan.se/?id=890860&setnotmobile=true
Svenska kyrkan har rätt ofta otur när de försöker tänka. Tydligen döptes 119% av de nyfödda i Haparanda kommun år 2001.

(Jo, det finns en förklaring. Men rätt kul ändå.)
Hehe. Döpta barn är som korvar.

http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=19& ... 25#p529117
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » ons 22 jan 2014, 06:14

nanowire skrev:Jag ser det som skatteåterbäring. Att få använda de vackra kulturbyggnaderna vi betalt för många gånger om :wink:
Precis. Jag förstäår inte hur svenska kyrkan kunde få ta med sig så mycket av statens egendom när den blev egen.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » ons 22 jan 2014, 22:24

Hippieungen skrev:Kärlek är livsfarligt för ens ideal.
Jag skulle nog gå ännu längre och säga att det är livsfarligt för rationellt tänkande i allmänhet. Tänk om man vore asexuell...

Skriv svar