Lars Adaktusson + källkritik = false?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Re: Lars Audaktusson + källkritik = false?

Inlägg av B Hellqvist » ons 22 jan 2014, 21:04

Vitnir skrev:Tja majoritetsbefolkningen brukar inte bli utsatt för diskriminering, trakasserier eller lynchningar.
Sydafrika och Rhodesia under apartheid?
Vitnir skrev:Sen undrar jag över jämförelsen mellan ett rövarband som utsätter barn för alla tänkbara brott och vilken bondby som helst på den egyptiska landsbygden.
Jag jämförde inte med (koptiska) bondbyar.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 23 jan 2014, 07:00

Eon skrev:Tidskriften Arena har också en mycket intressant personporträtt av Adaktusson som tydligt exponerar på hans okunnighet, bias och allmänna mentala fetma: Adaktus Agenda
Tar de även upp frågan om varför hans hår ser ut som en peruk?

EDIT: Det togs upp i youtubefilmen såg jag nu.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tor 23 jan 2014, 08:23

B Hellqvist skrev:
Vitnir skrev:Tja majoritetsbefolkningen brukar inte bli utsatt för diskriminering, trakasserier eller lynchningar.
Sydafrika och Rhodesia under apartheid?
Vitnir skrev:Sen undrar jag över jämförelsen mellan ett rövarband som utsätter barn för alla tänkbara brott och vilken bondby som helst på den egyptiska landsbygden.
Jag jämförde inte med (koptiska) bondbyar.
1. Helt rätt.
2. Jag undrade hur du menade, mitt sura inlägg var onödigt.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tor 23 jan 2014, 08:25

Urquhart skrev:
Eon skrev:Tidskriften Arena har också en mycket intressant personporträtt av Adaktusson som tydligt exponerar på hans okunnighet, bias och allmänna mentala fetma: Adaktus Agenda
Tar de även upp frågan om varför hans hår ser ut som en peruk?

EDIT: Det togs upp i youtubefilmen såg jag nu.
Rallys låtar var bra!
There is no spoon.

Thomas P

Re: Lars Adaktusson + källkritik = false?

Inlägg av Thomas P » mån 17 mar 2014, 07:11

Så var det dags för de där 80% att sticka upp igen, denna gång på SVD: "80 procent av alla som utsätts för religiös diskriminering i dag är kristna. En ny bok sammanställer fakta – och gör upp med myterna – om förföljelsen av kristendomen runtom i världen. "
av Svante Lundgren denna gång, men han ställer sig i alla fall skeptisk till det där med 100 000 kristna martyrer.

http://www.svd.se/kultur/understrecket/ ... 365802.svd

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Re: Sv: Lars Adaktusson + källkritik = false?

Inlägg av Vitnir » mån 17 mar 2014, 11:41

Thomas P skrev:Så var det dags för de där 80% att sticka upp igen, denna gång på SVD: "80 procent av alla som utsätts för religiös diskriminering i dag är kristna. En ny bok sammanställer fakta – och gör upp med myterna – om förföljelsen av kristendomen runtom i världen. "
av Svante Lundgren denna gång, men han ställer sig i alla fall skeptisk till det där med 100 000 kristna martyrer.

Din poäng är vad?
Är siffran 80% fel?
There is no spoon.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 17 mar 2014, 11:48

Man borde ha någon sorts specifika siffror som Adaktusson o co kan luta sig mot.

* Antalet kristna i världen som förföljs av: muslimer/hinduer/buddhister/kommunister/kommunistdiktaturer

(alltså inte de kristna som förföljs av andra kristna falanger)

* Samt: Andelen bland religiösa-som-förföljs-av-andra-religioner, som är kristna. (%)

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » mån 17 mar 2014, 12:25

Thomas P skrev:Så var det dags för de där 80% att sticka upp igen, denna gång på SVD: "80 procent av alla som utsätts för religiös diskriminering i dag är kristna. En ny bok sammanställer fakta – och gör upp med myterna – om förföljelsen av kristendomen runtom i världen. "

Udda artikel.

Blandar ett massa olika men anknutna saker utan tydlighet.

Till exempel är frågan om religiös diskriminering och vem som är en kristen martyr rätt olika saker. Den mesta religiösa diskrimineringen mot kristna sker i länder där kristna är i minoritet. De flesta kristna martyrer, enligt Allens kriterier, dödas dock förmodligen av kristna i länder med kristen majoritetsbefolkning.

Att måla upp det tillsammans som en helhetsbild av ett "krig mot kristna" är helt enkelt inte rimligt.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Thomas P

Inlägg av Thomas P » mån 17 mar 2014, 13:40

Vitnir skrev:Din poäng är vad?
Är siffran 80% fel?
Tja, du skrev själv tidigare i tråden: "Letar man lite i pewforum.org senaste rapport från 14 januari 2014 verkar det som att kristna minoriteter leder ligan om vem som är mest förföljd även om gapet till muslimerna är obetydligt."

Jag finner siffran 80% osannolik, även om det är möjligt att man kan hitta någon kreativ definition enligt vilken den stämmer. Eftersom konflikter ofta har etnisk, social såväl som religiös bakgrund kan man välja om man vill se dem som religiösa för att få önskat resultat.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 17 mar 2014, 21:38

Vidugavia skrev:
Vitnir skrev:Däremot har Adaktusson en poäng i att förföljelse av kristna inte är lika sexigt i media och det är väl det han vill åt.
Lika sexigt som vad? Själv har jag lärt mig en hel del om kristnas situation i främst Syrien, Irak och Egypten genom den vanliga mediarapporteringen. Mycket av mediarapporteringen kring dessa länder nämner de kristnas situation.
Tutsierna i Rwanda -- de som fortfarande lever -- har en liknande situation.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » mån 17 mar 2014, 21:41

Halva Södertälje är fullt av kristna Irakier som flytt sina grannar. Inte är det väl någon som är tyst om dem?
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tis 18 mar 2014, 06:05

Utrikesrapportering är ofta tvådimensionell och saknar diskussion om orsaker till nyheten som ofta rör massmord eller liknande så ofta missar den vanlige nyhetskonsumenten kopplingen till religion tror jag. Själv har jag märkt av nyheterna kring förföljda kristna men det är för att jag är intresserad. Jag kan tänka mig att kristna debattörer upplever en liknande situation där de märker dessa nyheter och sedan också ser att folk omkring dem är mer inläst på Lets Dance. Då är debattsidorna nära till hands.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tis 18 mar 2014, 12:08

Vitnir skrev:Utrikesrapportering är ofta tvådimensionell och saknar diskussion om orsaker till nyheten som ofta rör massmord eller liknande så ofta missar den vanlige nyhetskonsumenten kopplingen till religion tror jag. Själv har jag märkt av nyheterna kring förföljda kristna men det är för att jag är intresserad. Jag kan tänka mig att kristna debattörer upplever en liknande situation där de märker dessa nyheter och sedan också ser att folk omkring dem är mer inläst på Lets Dance. Då är debattsidorna nära till hands.
Men Adaktussons artikel nämner väl inte media och nyhetsrapportering överhuvudtaget? Det han klagar på är statsmakters bristande agerande.

Edit: Om det är som du säger så vore det dock ganska udda att kritisera tidningarna för att deras läsare inte läser rätt artiklar.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tis 18 mar 2014, 20:05

Hade Adaktusson klagat på sina lunchkompisar hade han setts som småaktig, ett självutnämt helgon eller liknande. Bättre att kräva att regeringen gör något.
There is no spoon.

Skriv svar