Varför är USA mer religiöst än övriga västvärlden?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Blafsen

Re: Varför är USA mer religiöst än övriga västvärlden?

Inlägg av Blafsen » fre 17 jan 2014, 13:53

Ergo Sum skrev:
Blafsen skrev:Den stora anledningen till att vi ser USA som ett mer homogent land är nog att man har ett gemensamt officiellt språk. Skulle EU vara lika gammalt och vi talade samma språk, skulle man nog se på Europa på samma sätt som USA, trots alla skillnader. Det som trots allt är de största folkbarriärerna tror jag nog är just språket.
Europa har en mycket längre historia än någon delstat i USA. Och även om vissa europeiska länder är nya, finns det en lång historia på platsen som de ses som en del av. Europeiska länder har också var för sig separata partisystem, där ett parti i ett land inte behöver motsvaras av något parti i ett annat land. I USA är det demokrater och republikaner som gäller över det hela.
Jo, det var väl så jag menade med om EU vore lika gammalt. På mer än 200 år kan ju mer ha hunnit likriktats om språket också hade blivit gemensamt. Min poäng var dock att en av de viktigaste anledningarna till att folk delas in i olika "naturliga länder" med olika kulturer och statsskick är språken.

Eftersom USA har ett gemensamt språk inser vi inte att det är större kulturella skillnader än man tror. Och att ändå både de och vi lättare ser det som ett homogent land. Trots väldigt olika lagar i delstaterna.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » fre 17 jan 2014, 13:55

Ergo Sum skrev:För att förtydliga:

USA är nog mer heterogent än vad ett enskilt europeiskt land är, men samtidigt mer homogent än vad Europa är. Precis vad man kan vänta sig, egentligen, av en stor federal stat.
Du hann skriva detta medan jag skrev mitt senaste. Jag håller med om detta.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 17 jan 2014, 13:57

Sen så flyttar folk omkring mycket mer i USA än i Europa. Det är ju mycket vanligt att exempelvis studenter flyttar till en annan delstat för att studera, och att folk flyttar till ett jobb i en annan delstat. Det måste ju leda till en viss kulturutjämning.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » fre 17 jan 2014, 14:19

micke.d skrev:Sen så flyttar folk omkring mycket mer i USA än i Europa. Det är ju mycket vanligt att exempelvis studenter flyttar till en annan delstat för att studera, och att folk flyttar till ett jobb i en annan delstat. Det måste ju leda till en viss kulturutjämning.
Exakt. Och här kan man ju säga att språket underlättar såna flytter betydligt. Jag kan ju inte sticka under stol med att jag troligen lättare skulle klara en nyanpassning i Skåne än i Frankrike.

Användarvisningsbild
Tobbe J

Inlägg av Tobbe J » ons 22 jan 2014, 19:21

Blafsen skrev:
micke.d skrev:Sen så flyttar folk omkring mycket mer i USA än i Europa. Det är ju mycket vanligt att exempelvis studenter flyttar till en annan delstat för att studera, och att folk flyttar till ett jobb i en annan delstat. Det måste ju leda till en viss kulturutjämning.
Exakt. Och här kan man ju säga att språket underlättar såna flytter betydligt. Jag kan ju inte sticka under stol med att jag troligen lättare skulle klara en nyanpassning i Skåne än i Frankrike.
Ja, för att inte tala om hur lätt det vore någonstans där man talar svenska! ;)

Användarvisningsbild
Plattfot

Inlägg av Plattfot » mån 05 maj 2014, 09:37

https://christerbroden.wordpress.com/20 ... g-ar-sjuk/ Länken leder till en kommentar av en artikel om Islam och islamism, som skrivits av Mons Krabbe. Där finns, dels länk till Krabbes artikel, dels hans svar på kommentaren.

Den idé som diskuteras gäller förflyttning av makt över religionen från kalifen till koranskolor i samhällets botten och från påven till antingen kungen eller predikstolen. I Europa stannade makten hos kungen. I USA hamnade makten i predikstolen långt nedanför. På bottnen blir makten ibland vildvuxen. Men den blir också förankrad i bottnen.

Boko Haram betyder "Västerländsk bildning är synd". Idén är inte främmande för kreationister: "Evolutionsläran med mera är synd." Islamisterna i Nigeria är deras svarta bröder.

Skriv svar