Ärkebiskopen: svenskarna gör "fel" som inte firar Jesus

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Merko

Ärkebiskopen: svenskarna gör "fel" som inte firar Jesus

Inlägg av Merko » tor 19 dec 2013, 18:27

Svenska Kyrkan har ju rätt mycket pengar, och en del av dessa har de tydligen lagt på en ganska märklig opinionsundersökning.

Första frågan i undersökningen lyder "Vet du varför vi firar jul?" och Ärkebiskopen Anders Wejryd beklagar i DN att inte alla tycker att det handlar om att fira Jesu födelse:
Anders Wejryd skrev: Det är synd att glömskan kommer fort [..] Hade vi frågat för 40 år sedan hade alla svarat rätt. Ska vi ha perspektiv på samhällslivet önskar jag att 100 procent hade kläm på vad som var huvudmotivet
Så vad har då de andra svarat? Tja, det var nu (sorgligen, tycker ju jag) 82 procent som svarat Jesus. Övriga svar är i fallande grad tradition, vet ej, annat, fornnordisk högtid, barnens högtid och ljusets högtid. Jag har väldigt svårt att se att något av dessa svar ska kunna betraktas som felaktigt. Folk bestämmer väl själva vad de firar? Inte ens "vet ej" är väl direkt fel, man kan väl ha en festhögtid sådär i största allmänhet. Personligen hade jag nog svarat något i stil med "ljusets högtid" för det är väl så jag främst uppfattar det, som ett slags ljushögtid för att muntra upp i vintermörkret.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Ärkebiskopen: svenskarna gör "fel" som inte firar Jesus

Inlägg av micke.d » tor 19 dec 2013, 18:31

Det finns många olika och korrekta svar på den frågan.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » tor 19 dec 2013, 18:36

Det är märkvärdigt. Att kyrkan som är så pigg på att tolka Bibeln, inte förstår att frågan kan tolkas på olika sätt.
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Användarvisningsbild
n6Firefox

Inlägg av n6Firefox » fre 20 dec 2013, 00:16

Ska säga att jag tycker rubriken på tråden är ganska missvisande. Wejryd beklagar sig över att man inte vet motivet och inget annat.

Sedan som många sagt så finns det fler än ett svar på frågan, frågan tycker jag också är personlig för många vad de firar.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » fre 20 dec 2013, 08:45

Är det inte Jultomtens födelsedag?
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » fre 20 dec 2013, 10:03

n6Firefox skrev:Ska säga att jag tycker rubriken på tråden är ganska missvisande. Wejryd beklagar sig över att man inte vet motivet och inget annat.

Sedan som många sagt så finns det fler än ett svar på frågan, frågan tycker jag också är personlig för många vad de firar.
Nu tycker jag du argumenterar emot dig själv. Wejryds kommentar förutsätter ju att det inte är personligt, utan att det finns ett rätt motiv att fira, och därmed motiv som är felaktiga. Frågan som ställdes var ju varför vi firar jul, och det måste ju rimligen innebära ett vi som inkluderar den svarande.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » fre 20 dec 2013, 12:05

B Hellqvist skrev:Är det inte Jultomtens födelsedag?
Hädare! Det är ju Kalle Ankas födelsedag!
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » fre 20 dec 2013, 12:52

Flabbergasted skrev:
B Hellqvist skrev:Är det inte Jultomtens födelsedag?
Hädare! Det är ju Kalle Ankas födelsedag!
Se till att få fakta rätt - givetvis är han född fredagen den 13:e.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » fre 20 dec 2013, 14:45

Nu är ju inte den här tråden "Det-är-fel-leken".
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Användarvisningsbild
n6Firefox

Inlägg av n6Firefox » fre 20 dec 2013, 16:34

Merko skrev: Nu tycker jag du argumenterar emot dig själv. Wejryds kommentar förutsätter ju att det inte är personligt, utan att det finns ett rätt motiv att fira, och därmed motiv som är felaktiga. Frågan som ställdes var ju varför vi firar jul, och det måste ju rimligen innebära ett vi som inkluderar den svarande.
Han säger att han tycker att folk "ska ha kläm på vad som är huvudmotivet.", det är inte samma sak som att hävda att man gör fel om man inte firar enligt huvudmotivet som jag tycker du gör i trådämnet.

Sedan vems motiv som är 'rätt' är upp till var och en själv.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » fre 20 dec 2013, 16:39

n6Firefox skrev: Han säger att han tycker att folk "ska ha kläm på vad som är huvudmotivet.", det är inte samma sak som att hävda att man gör fel om man inte firar enligt huvudmotivet som jag tycker du gör i trådämnet.
Jag tycker som sagt att huvudmotivet med julen är att det är en ljusfest för att lysa upp i vintermörkret. Jag skulle inte säga att Wejryd har fel om han personligen tycker att det är Jesus som är huvudmotivet, men det får stå för honom. Däremot menar jag att han, och du, har fel när ni implicerar att det objektivt skulle vara så att Jesus är huvudmotivet, medan andra motiv möjligen skulle vara något slags privata, personliga motiv. Jesusfirandet är varken äldst eller något som alla ägnar sig åt, och det är knappast heller det som mest av allt präglar dagens svenska julfirande.

Användarvisningsbild
stefan_radstrom

Inlägg av stefan_radstrom » fre 20 dec 2013, 18:04

Vi firar Vintersolståndet i morgon i stället. Det är Ärkebiskopen som gör "fel".
Cogito, ergo punkt.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » fre 20 dec 2013, 19:03

stefan_radstrom skrev:Vi firar Vintersolståndet i morgon i stället. Det är Ärkebiskopen som gör "fel".
Precis. Det är ganska magstarkt att ärkebispen beklagar sig över att Jesus kommit i bakgrunden för julfirandet, då 1) han troligen inte föddes den 25/12, och 2) kyrkan såg till att snylta på diverse hedniska vinterfester för att göra sig populär. Mitt förslag är att SVT börjar sända "Life of Brian" på jularna - vi kan behöva nya traditioner.

Användarvisningsbild
n6Firefox

Inlägg av n6Firefox » fre 20 dec 2013, 19:44

Merko skrev: Jag tycker som sagt att huvudmotivet med julen är att det är en ljusfest för att lysa upp i vintermörkret. Jag skulle inte säga att Wejryd har fel om han personligen tycker att det är Jesus som är huvudmotivet, men det får stå för honom. Däremot menar jag att han, och du, har fel när ni implicerar att det objektivt skulle vara så att Jesus är huvudmotivet, medan andra motiv möjligen skulle vara något slags privata, personliga motiv. Jesusfirandet är varken äldst eller något som alla ägnar sig åt, och det är knappast heller det som mest av allt präglar dagens svenska julfirande.
Tror vi missförstår varandra.
Det jag syftade på är rubriken på tråden som jag tycker är missvisande. Detta för att Anders Wejryd inte säger att svenskarna gör fel om de inte firar Jesus i nån av artiklarna.
Med andra ord, jag tycker du har citerat fel i rubriken på tråden då han uttryckligen inte säger detta.

Sedan tycker inte jag heller att Jesus är huvudmotivet, det har jag inte påstått heller. Vad jag dock sa är att var och en har sina motiv för att fira Jul, vare sig det är av tradition (också ett motiv), kristifödelse eller bara för att vara med familj och vänner.
Om Anders Wejryd implicerar att det finns bara ett rätt motiv för att fira Julen så tycker jag han har fel.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » fre 20 dec 2013, 20:56

n6Firefox skrev: Det jag syftade på är rubriken på tråden som jag tycker är missvisande. Detta för att Anders Wejryd inte säger att svenskarna gör fel om de inte firar Jesus i nån av artiklarna.
Med andra ord, jag tycker du har citerat fel i rubriken på tråden då han uttryckligen inte säger detta.
Nu finns det inget citat i rubriken. Jag antar att du inte menar det enstaka ordet "fel" utan att allt som står efter "Ärkebiskopen:" skulle vara ett citat. Men så är det ju inte. Det är gängse rubrikspråk att skriva så när man sammanfattar vad någon uttryckt. Sedan kan du förstås anse att jag har sammanfattat fel, men det är i så fall inte ett citationsfel, eftersom det inte finns något citat.

Så, har jag sammanfattat fel? Nej, det tycker jag inte. När Wejryd skriver att "[h]ade vi frågat för 40 år sedan hade alla svarat rätt" så kan det inte tolkas på något annat sätt än att han menar att det nu är några som har svarat fel. Men frågan gällde som sagt varför vi firar jul. Kan man tolka den frågan så att det ska uppfattas så att respondenten ska svara på hur frågeställaren, eller kanske frågeställarens uppdragsgivare, firar jul, medan respondenten inte är inräknad i detta? Alltså ungefär som en muslim som frågar en mestadels icke-muslimsk publik "vet du varför vi firar Ramadan?". Frågan skulle då vara "Vet du varför vi (men inte du) firar jul?". Det menar jag är en helt orimlig tolkning. En kompakt majoritet av respondenterna måste ju förväntas fira jul. Frågan måste uppfattas som "Vet du varför vi (jag och du) firar jul?". Och det menar Wejryd att några personer har svarat fel på. Det kan i så fall inte betyda något annat än att Wejryd menar att de respondenterna gör fel om de säger att de inte firar Jesus.

Skulle det kunna vara så att Wejryd visserligen tycker att det kan vara rätt att inte fira Jesus, och att felet bara består i att de sedan säger att de inte firar Jesus? Det skulle i så fall betyda att Wejryd tycker att det är okej att fira julen av vilken anledning man vill, bara man sedan ljuger om det. Det verkar helt orimligt. Vidare så menar jag att det knappast ens är möjligt att ljuga om vad man firar. Själva påståendet "jag firar X" innebär som jag ser det att firandet tillägnas X, vilket är precis vad det innebär att fira X. Summan av detta blir att om Wejryd anser att någon gör fel som svarar att hen inte firar Jesus på julen, så gör hen likaledes fel genom att faktiskt inte heller fira Jesus på julen.

Slutligen så kan man kanske mena att sammanfattningen är fel därför att Wejryd måhända inte menar att svenskarna gör fel som inte firar Jesus, utan det han snarare hävdar är att de gör fel som firar jul av andra skäl. Det menar jag blir väl petigt. En kompakt majoritet firar ju jul och vill göra det, och om vi tolkar Wejryd som att de antingen borde fira Jesus eller också inte fira jul alls, så är det knappast en välvillig tolkning, och inte heller den rimligaste.

Skriv svar