Att inte tro på Gud...

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Johan R. Sjöberg

Att inte tro på Gud...

Inlägg av Johan R. Sjöberg » mån 16 dec 2013, 09:02

Hej! Jag fick nyligen denna kommentar från en avlägsen amerikansk släkting:

"I think, and I am a science major, that it takes more faith not to believe in God! Several of my professors agree... it all works together pefectly!Especially when you start studying/looking at everything in the moleculart states. but, that is my opinion and you're all entitled to your own beliefs."

Jag svarade: "If you really want to discuss this: have you ever heard of source criticism? Do you apply that to the question "does God exist"? Do you apply the same question to the question "does Russell's tea pot exist"?
If you do, you should get the same result - it is impossible to prove, thus, it is useless to claim.
If you are a science major, you should look at religious claims scientifically, and not by using old superstition/faith." och "Something tells me that your professors let their judgment be corrupted by faith, too. Probably because the US seems to be much more religious than most of (western) Europe, even if we have more than enough of religious superstitionists here, too. But I believe that you would get another answer from most European professors (unless they are theology professors)."

Finns det någonting annat jag borde säga om detta (som svar till min släktings påstående)? (Jag saknar avslutad universitetsutbildning i allmänhet, och i naturvetenskap i synnerhet, om det spelar någon roll.)

Användarvisningsbild
peewee

Re: Att inte tro på Gud...

Inlägg av peewee » mån 16 dec 2013, 09:46

"It all works together perfectly!"

Nu vet jag ju inte exakt vad din släkting menade med detta, men det verkar misstänkt likt resonemanget att Universum passar oss människor så perfekt att det måste vara skapat för oss. I så fall kan du kanske använda följande citat av Douglas Adams:
Imagine a puddle waking up one morning and thinking, "This is an interesting world I find myself in — an interesting hole I find myself in — fits me rather neatly, doesn't it? In fact it fits me staggeringly well, must have been made to have me in it!"
Sen kan du ju alltid avsluta med att fråga din släkting vilken gud som är lättast att tro på - och be honom motivera sitt svar. Som Science Major är han definitivt medveten om att okunnighet inte är någon ursäkt när man tar något beslut, så du har rätt att förutsätta att han är påläst på de tiotusentals kandidaterna.
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.
- Martin Luther, Tischreden [Bordssamtal], vol 9, s 107
http://books.google.com/books?id=NhjG6GXGtjcC&pg=PA107

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Att inte tro på Gud...

Inlägg av micke.d » mån 16 dec 2013, 09:55

Vad är det man behöver "faith" för om man inte tror på gud?

... skulle nog vara min första respons.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Skriv svar