Tid och gud

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
peewee

Tid och gud

Inlägg av peewee » mån 02 dec 2013, 11:52

Det är väl ett tecken på att jag har alldeles för mycket fritid, antar jag, men det har filosoferats en hel del hos peewee på sista tiden. Särskilt två frågor vill jag gärna ha kloka människors synpunkter på, och om dessa kloka människor också skulle råka vara kristna - så mycket bättre.

Både Bibeln och sentida kristna skrifter kan visa upp gott om mirakel, från att gå på vatten till att återuppstå. Det råder alltså ingen tvivel om att den kristne guden kan ställa sig över naturlagarna. Men jag kan inte komma ihåg att jag någonsin läst om ett mirakel som går emot tiden, alltså någon form av tidsresa. Jesus uppenbarade sig inte för Moses, ens döde farfar fick inte leva om sitt liv etc. Hur kommer det sig? Är tiden mäktigare än Gud, medan t.ex. gravitationen inte är det?

Fundering nummer två hör ihop med den första. Jesus Kristus föddes, dog, och återuppstod. Alltså existerar han i himmelen idag och vi har en Treenighet. Men existerade han någonstans innan han föddes? Kan man tala om treenigheten år 100 f.Kr.?
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.
- Martin Luther, Tischreden [Bordssamtal], vol 9, s 107
http://books.google.com/books?id=NhjG6GXGtjcC&pg=PA107

Användarvisningsbild
Gambit

Re: Tid och gud

Inlägg av Gambit » mån 02 dec 2013, 11:57

GT:s profeter kunde ju, enligt de som tror på det, se in i framtiden. Så på så sätt har väl gud satt tiden ur spel.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » mån 02 dec 2013, 12:05

peewee skrev:Fundering nummer två hör ihop med den första. Jesus Kristus föddes, dog, och återuppstod. Alltså existerar han i himmelen idag och vi har en Treenighet. Men existerade han någonstans innan han föddes? Kan man tala om treenigheten år 100 f.Kr.?
Rakt ur minnet (som kan svika) så har jag för mig att den vanliga synen är att Jesus existerade som ande hos Gud även som ofödd. Så treenigheten är inte något som uppstod i och med Jesu födelse.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » mån 02 dec 2013, 12:25

Det finns en hel del teologi som placerar Gud utanför tiden (vad nu det betyder), eller tilldelar egenskapen evig (psaltaren 90:2). När Gud skiljer på ljus och mörker och skapar dag och natt (dag 1 av skapelseberättelsen) och sätter upp himlafenomen som en kalender (dag 4) tolkas det ibland som att Gud här skapar tiden.

I eskatologiska former av religion/kristendom är tiden inte heller självklart samma sak som den är till vardags, om jag minns rätt.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 03 dec 2013, 15:18

Den abrahamitiska guden skapade ju världen med alla dess fenomen på 6 dgr, något som bevisligen tog ca 13,5 miljarder år. Detta tyder på att denna gud åtminstone kan sas komprimera tiden något alldeles kolossalt. Mycket imponerande.
War is peace.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » tis 03 dec 2013, 15:30

Vet inte om tidsresor var uppfunna på den tiden. Annars är väl "för Herren är en dag som tusen år och tusen år som en dag" det närmaste.
peewee skrev:Men existerade han någonstans innan han föddes?
"I begynnelsen var ordet" (Joh 1:1) sägs anspela på Jesus. Centralt bibelord.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Johnny Rocker

Inlägg av Johnny Rocker » tor 05 dec 2013, 01:50

Vill bara poängtera att mycket i bibeln inte är bokstavligt. Läs Paul tex om gamla testamentets liknelser och reparerar t.ex. Jesus näthinnan på folk när han gör dem blinda seende eller avses något annat?

Någon av lärjungarna träffar ju både moses, jesus och elijah på samma bergstopp. Huruvida det innebär att Gud förflyttade Moses och Elijah till Jesu tid vet jag inte. Jag tror det har en något annorlunda betydelse.

Apropå treenighet. Ganska tydligt att son of God är något öppet för alla, inte bara Jesus.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » tor 05 dec 2013, 07:00

Johnny Rocker skrev:Vill bara poängtera att mycket i bibeln inte är bokstavligt.
Hur avgör du vad som ska tolkas bokstavligt och vad som ska tolkas bildligt?
Johnny Rocker skrev:Apropå treenighet. Ganska tydligt att son of God är något öppet för alla, inte bara Jesus.
Menar du att Jesus inte är mer Guds son än någon annan människa?
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
Johnny Rocker

Inlägg av Johnny Rocker » ons 11 dec 2013, 04:06

lägger inte så mycket vikt/energi vid GT av flera anledningar. När det gäller NT handlar det en hel del om vad som står i övriga boken, man får sätta det i sitt sammanhang. Har inga problem med att det kan upplevas olika av olika personer. Fattar man de saker som NT lägger mest fokus på tror jag vad man nu tolkar eller läser ger den vägledning som behövs till personen i fråga.
Jag menar att alla kan bli lika mycket Guds son.
Romans 8:14 - For as many as are led by the Spirit of God, they are the sons of God.
Revelation 3:21 - To him that overcometh will I grant to sit with me in my throne, even as I also overcame, and am set down with my Father in his throne.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » ons 11 dec 2013, 08:11

Jag har för mig att Augustinus är det tyngsta namnet dom lagt ner mycket tid, hihi, och skrivit en hel del om frågan. Kanske ett lästips.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Johan R. Sjöberg

Inlägg av Johan R. Sjöberg » fre 13 dec 2013, 04:34

Enligt GT besöktes Abraham och Sara av tre män, jag tror att det var före Isaks födelse - om ett år skall du ha en son, sa väl den ene.

En bokstavstroende kristen kan i dessa tre män se fadern, sonen och den heliga ande, och då kan ju Jesus anses ha färdats bakåt i tiden.

Observera att jag inte tror på dessa tokigheter.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » fre 13 dec 2013, 07:29

Johnny Rocker skrev:
lägger inte så mycket vikt/energi vid GT av flera anledningar. När det gäller NT handlar det en hel del om vad som står i övriga boken, man får sätta det i sitt sammanhang. Har inga problem med att det kan upplevas olika av olika personer. Fattar man de saker som NT lägger mest fokus på tror jag vad man nu tolkar eller läser ger den vägledning som behövs till personen i fråga.
Jag kan inte uttyda något svar på frågan där, förtydliga gärna: hur avgör du vad i bibeln (både GT och NT) som är avsett att tolkas bokstavligt och vad som är avsett att tolkas bildligt? Jag hoppas du inser problematiken med att lämna den tolkningen fri för var och en att göra?
Jag menar att alla kan bli lika mycket Guds son.
Romans 8:14 - For as many as are led by the Spirit of God, they are the sons of God.
Revelation 3:21 - To him that overcometh will I grant to sit with me in my throne, even as I also overcame, and am set down with my Father in his throne.[/quote]Så dessa passager tolkar du bokstavligt. Varför?

Användarvisningsbild
peewee

Inlägg av peewee » fre 13 dec 2013, 08:09

Flabbergasted skrev: Jag menar att alla kan bli lika mycket Guds son.
Verkar rimligt. Gud är allsmäktig och bör därför kunna ha hur många söner han vill. Och det finns vad jag vet inget i Bibeln som motsäger detta.

Vilket betyder att dagens kristna borde vara mycket ödmjuka mot de individer som påstår sig vara Guds son...
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.
- Martin Luther, Tischreden [Bordssamtal], vol 9, s 107
http://books.google.com/books?id=NhjG6GXGtjcC&pg=PA107

Skriv svar