Senaste kändisen som känner sig manad av Gud att bli präst

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Senaste kändisen som känner sig manad av Gud att bli präst

Inlägg av B Hellqvist » lör 30 nov 2013, 11:04

Ingen annan än den där killen från Elgiganten-reklamen: Dogge Doggelito!
Gud är som vinden och det blåser över Botkyrka. Här kör Dogge Doggelito i en älskad skrotbil med Bibeln på instrumentbrädan. Han ska bli profet.

”Jag ber inte om mycket och aldrig om mera. Gud, ge mig sinnesro att acceptera de saker jag inte själv kan förändra.” Så inleds andra versen i The Latin Kings låt ”Tack Gud” från 2003. Tio år senare är bandet upplöst, men frontfiguren Dogge Doggelito tror mer än någonsin.

Han sladdar in i en lila BMW på grusparkeringen utanför Subtopia kulturhus. Alby ligger i dimma men 1100-talskyrkans torn sticker upp ur vädergeggan. Här är Dogges spirituella stadsdel, vid foten av Botkyrkabacken ”lilla Sinai”.

Mycket har hänt på tio år i Dogge Doggelitos liv. 2004 begravde han sin fru. Sedan dess lever han ensam med fyra barn. Han har slirat, syndat och varit ledsen, men nu vandrar han på en ny väg: den ”smala och rätta”.

Sedan tre månader studerar Dogge till präst. Han har klarat två tentor och älskar skolan. Springer dit. Att det blev så beskriver han som slump, bananskal och guds finger i spelet.

– En kompis ringde och frågade om jag kunde gratta en präst på födelsedagen, för han diggar Dogge liksom. Jag tänkte att det är väl inga problem, sånt gör jag hela tiden. Vi snackade och efteråt sa min kompis att jag var skitgrym och borde gå prästskola. Jag visste inte ens att det fanns en sån i Stockholm.

Den 26 augusti blev Dogge kallad till att skriva in sig på skolan. Han var antagen, men började fundera på om det verkligen fanns tid för studier i ett liv proppat med reklamjobb, spelningar, tv-program, jippon och familj. Då fick han ett tecken.

– Jag var i skolbiblioteket och hängde lite. Vi skulle läsa en bok som heter ”Kristendomens historia”, så jag slog upp den. På sidan fanns en bild av en kyrka i Etiopien som jag har varit i. Jag tänkte att shit, det här är meningen alltså, säger han.

Dogge Doggelito vill inte beskriva sig själv som religiös. Han tror, visst. ”Det gör alla i Alby.” Kände Jesus närvaro första gången i barnkören. Men han vill hellre kategorisera sig som ”rättfärdig” och har ingen längtan efter att döpa, viga och begrava. Dogge vill jobba på fältet. Bli profet.

– Folk har alltid frågat mig om råd och sånt. De hör av sig dygnet runt nästan, på telefon, på nätet – överallt. De sitter kanske inne, känner någon som har dött eller vill låna pengar, och jag vill hjälpa alla. Med den här kunskapen kan jag kanske göra det. Ge dem svar.
Hela artikeln.

"Dogge Doggelito vill inte beskriva sig själv som religiös." :roll: Vad fan är man om man tror att man är ett språkrör för en osynlig rymdtomte?

Kändisar som blir präster och pastorer verkar det finnas en del av. Helle Klein, Sinéad O'Connor... Någon som kommer på någon mer?
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
Johnny Rocker

Re: Senaste kändisen som känner sig manad av Gud att bli prä

Inlägg av Johnny Rocker » tor 05 dec 2013, 00:34

bob marley, lee perry (för att göra listan kort över tänkbara kristna rastas som platsar här)
bob dylan
tupac
marilyn manson

Skriv svar