Homosexualitet vs Falun Gong

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Sanning

Re: Varför är just homosexualitet så viktigt för religiösa?

Inlägg av Sanning » tis 10 sep 2013, 16:33

Vidugavia skrev: Det ska dock sägas att jag tycker rätt illa om både Falun Gong och KKP.
Falun Gong utövare försöker att assimilerar till Sanning, Godhet och Tålamod. Varför tycker du illa?

Sanning

Inlägg av Sanning » tis 10 sep 2013, 16:36

Vidugavia skrev:
rasblandning:

Man ska läsa här:
Many who practice Falun Gong have married and had children with individuals of a different race after taking up the practice. Of the 14 individuals who make up the Information Center’s staff, fully 4 fall into this category. If Falun Gong teaches racial segregation, it’s doing a poor job of it.

If the practice does not breed racial intolerance in the life of the individual, one might readily imagine how much less so it translates into a general “stance” on interracial marriage in society.

- See more at: http://faluninfo.net/article/654/Miscon ... 1V5Jv.dpuf

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tis 10 sep 2013, 16:50

Sanning skrev:
Vidugavia skrev: Ja, de är vettigare på en del punkter.
Vilka punkter?
Menar du KKP:s hjärntvättstekniker?
KKP:s hjärntvättstekniker utvecklas från ”oförställda” till ”raffinerade”
Den viktigaste punkten är som sagt ovan att KKP öppet säger att de har gjort misstag och handlat fel i vissa situationer. Har Li Hongzhi eller Falun Gong någonsin sagt sig gjort fel?

Sedan är KKP bättre än Falun Gong i det avseende att de inte ser homosexualitet som något sjukligt och onaturligt.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Sanning

Inlägg av Sanning » tis 10 sep 2013, 20:22

Vidugavia skrev:
Sanning skrev:
Vidugavia skrev: Ja, de är vettigare på en del punkter.
Vilka punkter?
Menar du KKP:s hjärntvättstekniker?
KKP:s hjärntvättstekniker utvecklas från ”oförställda” till ”raffinerade”
Den viktigaste punkten är som sagt ovan att KKP öppet säger att de har gjort misstag och handlat fel i vissa situationer.
60 till 80 miljoner oskyldiga människor har dödats av KKP, det är inte misstag, det är brott mot mänskligheten.
http://www.epochtimes.se/articles/2007/02/20/11449.html

Sanning

Inlägg av Sanning » tis 10 sep 2013, 20:25

Vidugavia skrev: Sedan är KKP bättre än Falun Gong i det avseende att de inte ser homosexualitet som något sjukligt och onaturligt.

Man får jämföra själv:
(We can’t help but note the irony of China’s communist rulers having until recently banned homosexuality, labeling it a mental disorder.) - See more at: http://faluninfo.net/article/654/Miscon ... 1V5Jv.dpuf
Gays, lesbians, and bisexuals are welcomed by the practice just like anyone else, and not accorded any different treatment. Whether they continue to live that lifestyle, or self-identify with that term, is solely a personal choice and not something anyone in Falun Gong would force upon the individual. Central to Falun Gong is the making of one’s own decisions. - See more at: http://faluninfo.net/article/654/Miscon ... 1V5Jv.dpuf

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 10 sep 2013, 20:26

Jag måste tacka "Sanning" för att han öppnat mina ögon för Falun Gong! Tidigare trodde jag att de var ganska harmlösa, religiösa personer och eftersom de var förföljda i Kina så kände jag sympati med dem. Att bli utsatt för förföljelse av diktatorer eller religiösa potentater brukar vara ett gott betyg.

Jag måste dock revidera min uppfattning eftersom det klart framgår att Falun Gong är rasistiska homofober.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Sanning

Inlägg av Sanning » tis 10 sep 2013, 20:33

kipphebel3 skrev:Jag måste dock revidera min uppfattning eftersom det klart framgår att Falun Gong är rasistiska homofober.

Det nämns inget i Falun Gongs undervisning om att någon ras skulle vara bättre än någon annan.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 10 sep 2013, 20:44

Det nämns inget i Falun Gongs undervisning om att någon ras skulle vara bättre än någon annan.
These teachings can be summarized as a belief that different heavens correspond to different races on earth, and that persons of mixed race lose a direct connection to their corresponding heaven, at least in the corporeal sense; a person's soul in unaffected, just as is their ability to engage in cultivation practice.
"Question: If people of mixed race practice cultivation, which paradise will they go to?

Teacher: As far as humans go, people of mixed race no longer have corresponding human races in heaven. If they’re cultivators, their outward appearances are no longer important and it all depends on the person’s Primordial Spirit (yuanshen). If his Primordial Spirit is of the white race, he’s white; if his Primordial Spirit is of the yellow race, he’s yellow; if his Primordial Spirit is of the black race, he’s black. It’s a different matter if he practices cultivation.
Make sure you have your kids learn Chinese; you can’t lose the characteristics of your yellow race. Since there’s no place for you in the Caucasian paradises, you still need to return to the paradises of the yellow race’s people."
"Question: Different races have different Heavenly Kingdoms. Why don’t black people from Africa have any?

Master: Black people, too, have the gods that created them. It’s just that they forgot them rather early."
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 10 sep 2013, 20:44

Sanning skrev:
manifesto skrev: Tycker du att det är förenligt med kärlek och respekt att peka ut homosexuellas kärlek som onaturlig?
Om man sova för sent, jag tycker att det är onaturlig. Men vi ska behandla de som sova för sent med kärlek och respekt.

Tycker du att det är inte förenligt med kärlek och respekt att peka ut de som sova för sen som onaturlig?
Att "sova för sent", är ett beteende, och inte som sexualitet, något medfött. Svara först ja eller nej på min fråga ...
manifesto skrev:Tycker du att det är förenligt med kärlek och respekt att peka ut homosexuellas kärlek som onaturlig?
... och förklara därpå hur- och varför.
War is peace.

Sanning

Inlägg av Sanning » tis 10 sep 2013, 20:53

kipphebel3 skrev:
Mer att läsa, här:
Falun Gong’s teachings have little to say about the matter. What some journalists have picked up on, prompted by Chinese state media intimations, is the presence of a passage in one book where Falun Gong’s founder mentions the issue in passing.
These teachings can be summarized as a belief that different heavens correspond to different races on earth, and that persons of mixed race lose a direct connection to their corresponding heaven, at least in the corporeal sense; a person's soul in unaffected, just as is their ability to engage in cultivation practice. This in no way amounts to an endorsement of racial purity; in Li Hongzhi's writings, he states in essense that the phenomenon is nobody's fault, and one does not need to be concerned about it.
One most inflamatory result was a New York Times journalist who wrote, without attribution, that Falun Gong believes children of mixed race are the "spawn" of the Dharma-ending period (a time of moral decline referred to in Buddhist scripture.) Needless to say, no such language appears in Falun Gong's teachings. Regrettably, the journalist did not temper his own, outsider’s reading of that passage with investigation or evidence. They failed to check with any living, actual persons who do Falun Gong, preferring, seemingly, to not let a sensational reading of the passage be spoiled by evidence to the contrary.
Had they looked into the matter, they would have found their assumptions to be just that, assumptions. Many who practice Falun Gong have married and had children with individuals of a different race after taking up the practice. Of the 14 individuals who make up the Information Center’s staff, fully 4 fall into this category. If Falun Gong teaches racial segregation, it’s doing a poor job of it.
If the practice does not breed racial intolerance in the life of the individual, one might readily imagine how much less so it translates into a general “stance” on interracial marriage in society.
The two most frequently cited forms of “intolerance” end up suggesting, upon closer examination, just the opposite. Indeed, if anything, it would seem that something in Falun Gong is instead conducive to greater tolerance.
- See more at: http://faluninfo.net/article/654/Miscon ... 1V5Jv.dpuf
Senast redigerad av 1 Sanning, redigerad totalt 0 gånger.

Sanning

Inlägg av Sanning » tis 10 sep 2013, 21:04

manifesto skrev:
Sanning skrev:
manifesto skrev:Tycker du att det är förenligt med kärlek och respekt att peka ut homosexuellas kärlek som onaturlig?
... och förklara därpå hur- och varför.
Ja.
Jag tycker att det är samma att säga att de som sova för sen är onaturlig. De har frihet att sova för sent och andra har frihet att vara homosexuella.
Gays, lesbians, and bisexuals are welcomed by the practice just like anyone else, and not accorded any different treatment. Whether they continue to live that lifestyle, or self-identify with that term, is solely a personal choice and not something anyone in Falun Gong would force upon the individual. Central to Falun Gong is the making of one’s own decisions. - See more at: http://faluninfo.net/article/654/Miscon ... 1V5Jv.dpuf

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 10 sep 2013, 21:26

Sanning skrev:Ja.
Jag tycker att det är samma att säga att de som sova för sen är onaturlig. De har frihet att sova för sent och andra har frihet att vara homosexuella.
Återigen, "sova för sen", är ett beteende och något man kan ändra på. Sexualitet är medfött, och går inte att ändra på. Det går alltså inte att jämföra dessa med avseende på onaturlighet.

Finns det någon annan medfödd egenskap som du tycker är onaturlig? Hudfärg?
War is peace.

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » tis 10 sep 2013, 21:27

Sanning skrev:
kipphebel3 skrev:Jag måste dock revidera min uppfattning eftersom det klart framgår att Falun Gong är rasistiska homofober.
Det är nog knappast det som är definitionen på rasism heller. Det finns vad jag vet många rasister som hävdar alla rasers lika värde, på sitt sätt.
Rasism handlar om att tillskriva raser skillnader.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tis 10 sep 2013, 21:29

kipphebel3 skrev:Jag måste tacka "Sanning" för att han öppnat mina ögon för Falun Gong! Tidigare trodde jag att de var ganska harmlösa, religiösa personer och eftersom de var förföljda i Kina så kände jag sympati med dem. Att bli utsatt för förföljelse av diktatorer eller religiösa potentater brukar vara ett gott betyg.

Jag måste dock revidera min uppfattning eftersom det klart framgår att Falun Gong är rasistiska homofober.
Jag får säga detsamma, jag kände likadant förut men ändrat mig efter det här. "Sanning" har gjort Falun Gong en otjänst. :smile2:
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tis 10 sep 2013, 21:32

harald skrev:
Sanning skrev:Det nämns inget i Falun Gongs undervisning om att någon ras skulle vara bättre än någon annan.
Det är nog knappast det som är definitionen på rasism heller. Det finns vad jag vet många rasister som hävdar alla rasers lika värde, på sitt sätt.
Rasism handlar om att tillskriva raser skillnader.
Närmare bestämt så är det rasism att hävda att människan tillhör "raser", som skall hållas åtskilda (vilket man gör när man ser något problem i "rasblandning").
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Skriv svar