Varför är just iranier i västvärlden så sekulariserade?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Erland

Re: Varför är just iranier i västvärlden så sekulariserade?

Inlägg av Erland » mån 22 dec 2014, 13:22

Jag håller med om det som sagts tidigare i tråden. Jag har ett par vänner, varav en nära vän, som är iranier och var verksamma inom den iranska vänstern och tvingades fly undan mullornas diktatur.

Under shahens tid var Iran ganska sekulariserat men ändå en hård diktatur. Det fanns då en stark vänsteropposition, helt sekulär och ofta marxistisk. Vid revolutionen 1979 samarbetade denna vänsteropposition med de islamiska fundamentalisterna under Khomeini för att störta shahen. Revolutionen lyckades men den kapades av Khomeni och fundamentlaisterna, som skapade en ännu värre diktatur än shahen och som nu vände sig mot sina forna allierade inom vänstern. Många av dessa, som ju huvudsakligen var icke-religiösa redan från början, tvangs nu fly. De flesta iranska flyktingar i Västvärlden torde tillhöra denna grupp (i tillägg till dem som kom redan under shahens tid), och det är inte konstigt att de är (som mina vänner) fientligt inställda till islam. Regimen, som de av naturliga skäl hatar, säger sig ju styra i islams namn, och eftersom de inte var religiösa från början och därför inte tror på någon alternativ variant av islam, så tenderar de att dra all islam över en kam.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » mån 22 dec 2014, 17:06

Erland skrev:Många av dessa, som ju huvudsakligen var icke-religiösa redan från början, tvangs nu fly.
De rentav uppmuntrades att lämna landet. Enligt en exiliranier jag känner så gick det program på iransk TV hur trevligt det var att flytta till länder som Sverige.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 22 dec 2014, 23:02

Thomas P skrev:
Erland skrev:Många av dessa, som ju huvudsakligen var icke-religiösa redan från början, tvangs nu fly.
De rentav uppmuntrades att lämna landet. Enligt en exiliranier jag känner så gick det program på iransk TV hur trevligt det var att flytta till länder som Sverige.
Kan mycket väl stämma. På 80-talet var jag arbetskamrat med några kinesiska doktorander som uppmuntrades att inte återvända hem.

TomasT

Inlägg av TomasT » tis 23 dec 2014, 19:48

pwm skrev:
Thomas P skrev:
Kan mycket väl stämma. På 80-talet var jag arbetskamrat med några kinesiska doktorander som uppmuntrades att inte återvända hem.
Var det inte någon svensk minister som fick gå för att push&pull-effekten nämndes.

I grunden är det samma process,psykologiskt sett som leder till att panschisar från detta land och kyligare andra länder tidvis bosätter sig i varmare trakter.Dvs det är småförjävligt här men soligare någon annan stans.

Hur finnarna har lyckats "mota" bort måste bero på taskig infrastruktur som inklämt mellan Ryssland och hav samt ett obegripligt språk.
Nordkoreaner må vara det lyckligaste folket på jorden,utan onödig infiltration som utländsk tv eller dylikt.
Mao det är eko-vänligt och onödig turism tär inte på klimatet.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 23 dec 2014, 20:11

Hur finnarna har lyckats "mota" bort måste bero på taskig infrastruktur som inklämt mellan Ryssland och hav samt ett obegripligt språk.
Vadå obegripligt? Visste du inte att Sverige en gång var tvåspråkigt. I 600 år ungefär... Men Finland har tyvärr alltid varit väldigt restriktivt visavi invandring. Detta trots att mycket av den finska industrin i tiden skapades av invandrare.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

TomasT

Inlägg av TomasT » tis 23 dec 2014, 21:14

Egentligen har du rätt,din jävla finne.
Du kan din historia och jag min om som handlar om ständig konflikt på var sitt sätt mot ryssarna.
Åland är totalt ointressant för oss.
Förbaskade buffertlandskap.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 23 dec 2014, 21:50

Åland är totalt ointressant för oss.
Utom då för att köpa billigt snus...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

TomasT

Inlägg av TomasT » tis 23 dec 2014, 23:10

Vi är eniga.
Åland borde tillhöra en annan tillhörighet redan från början.

Skriv svar