Varför är just homosexualitet så viktigt för religiösa?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Zartax

Re: Varför är just homosexualitet så viktigt för religiösa?

Inlägg av Zartax » tis 21 maj 2013, 13:52

kipphebel3 skrev:
och att det mest är den manliga homosexualiteten som är hotfull.
För män som inte är säkra i sin egen sexuella identitet är det säkert så, men gäller inte det omvända för kvinnor? Att man har lättare att fördra manlig än kvinnlig homosexualitet.
Jag tror faktiskt att båda könen har lättare, generellt sätt, för kvinnlig homosexualitet än manlig och jag spekulerar i att det beror på att konkurenssituationen är lite olika för män och kvinnor när det kommer till partner. Jag tror att kvinnor kan acceptera varandra i en sexuell situation lättare just därför.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tis 21 maj 2013, 15:15

djembelelle skrev:Det finns många aspekter kring detta. Men en sak som inte berörts i tråden är att religiösa ofta tror på en av gudomen skapad själ. Gud skapar en själ som han sedan vid lämplig tidpunkt placerar i en jordisk kropp. Nu frågar sig den som tror på detta skeende: varför skulle Gud placera en mans själ i en kvinnas kropp och tvärtom? Nej, sådana misstag gör inte en ofelbar gudom. Alltså måste nåt annat skumt vara i görningen. Antagligen måste Djävulen och hans demoner vara inblandade. De lockar och förvillar, och de som är svaga eller lättsinniga på nåt sätt och inte inser sin belägenhet ger vika för förförelsen och väljer att vandra den förtappades väg. Eller, värre ändå, inser sin belägenhet och bejakar Den Ondes förförelse i blind trots. Men man kan ju alltid försöka bota med lite terapi eller exorcism.
Fast i Iran, av alla ställen, har dom ju på något sätt kommit fram till att Gud nog har sina skäl till att placera en kvinna i en mans kropp och att det är ok att rätta till det hela. Teologi är alltid skoj!
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tis 21 maj 2013, 19:10

En specifik sak med manlig homosexualitet är att penetrering innebär att den mottagande parten på nåt sätt kan sägas inta kvinnans roll i sexakten. Det är såmt som uppenbarligen en del har svårt för.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » tis 21 maj 2013, 20:38

Vidugavia skrev:
Fast i Iran, av alla ställen, har dom ju på något sätt kommit fram till att Gud nog har sina skäl till att placera en kvinna i en mans kropp och att det är ok att rätta till det hela. Teologi är alltid skoj!
Jaså? Hur rättar de till det?

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » ons 22 maj 2013, 21:42

djembelelle skrev:
Vidugavia skrev:
Jaså? Hur rättar de till det?
Könsbyte. Iran är om jag inte missminner mig det land med näst flest könsbytesoperationer, efter Thailand. Detta inkluderar en hel del homosexuella som annars skulle riskerat att bli avrättade.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 23 maj 2013, 09:22

Könsbyte. Iran är om jag inte missminner mig det land med näst flest könsbytesoperationer, efter Thailand. Detta inkluderar en hel del homosexuella som annars skulle riskerat att bli avrättade.
Intressant! Hittar ingen absolut, auktoritativ källa dock. Men om så är fallet är det enintressant form av frälsning "under bilan" :)

Homosexual relationships are banned in Iran, but the country allows sex change operations and hundreds of men have elected for surgery to change their lives.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » mån 27 maj 2013, 20:37

Kanske relaterat till trådämnet: En 18-åring i Florida blir utkastad ur laget och arresterad för en relation med en 15-åring. De går i samma highschool, och umgås i samma vänkretsar. Men råkar vara gay. Hade en 18-årig kille blivit det om denne haft en relation med en 15-årig tjej? Inte när jag gick i gymnasiet i alla fall.

http://www.nydailynews.com/news/crime/f ... -1.1348422
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » mån 27 maj 2013, 21:35

Vidugavia skrev:Könsbyte. Iran är om jag inte missminner mig det land med näst flest könsbytesoperationer, efter Thailand. Detta inkluderar en hel del homosexuella som annars skulle riskerat att bli avrättade.
Transsexuella och homosexuella är två helt olika saker.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 27 maj 2013, 21:47

Moridin skrev:
Vidugavia skrev:Könsbyte. Iran är om jag inte missminner mig det land med näst flest könsbytesoperationer, efter Thailand. Detta inkluderar en hel del homosexuella som annars skulle riskerat att bli avrättade.
Japp, men efter könsbytet accepterar tydligen regeringen att man lever med någon som har det kön man själv föddes med.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tis 28 maj 2013, 15:41

Moridin skrev:
Ägg och bensin är också två helt olika saker.

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tis 28 maj 2013, 16:02

kaxiga Z skrev:
Moridin skrev:
Japp, men efter könsbytet accepterar tydligen regeringen att man lever med någon som har det kön man själv föddes med.
Jo. Verkar vara en bra film om fenomenet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Be_Like_Others

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 10 jun 2013, 12:02

Zartax skrev:Jag tror faktiskt att båda könen har lättare, generellt sätt, för kvinnlig homosexualitet än manlig och jag spekulerar i att det beror på att konkurenssituationen är lite olika för män och kvinnor när det kommer till partner. Jag tror att kvinnor kan acceptera varandra i en sexuell situation lättare just därför.
Lite så, kanske. En man har möjlighet att befrukta hundra fans/haremmedlemmar,
men en kvinnlig idol har inte den möjligheten att skaffa barn med 100 manliga fans.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 10 sep 2013, 15:20

Hur behandlar förresten andra flockdjursarters hannar de homosexuella? Finns det någon homofobi där? Eller bara mobbning, att flockens hannar ser ner på de homosexuella individerna (om dessa anses 'svaga'/'feminina')?

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » ons 11 sep 2013, 13:13

Om man ser till heliga skrifter hos de äldre religionerna, vilket väl får ses som en av huvudkällorna till religiösas tänkande, så finns det nog tre saker som påverkar uppfattningen, jag utgår från Bibeln vilket är den källa som jag är mest bekant med.
1. Den uppstår ur de faktiska samhälls- och stamförhållanden som finns när religionen är muntligt traderad. Som sådan reflekterar den samtiden som man lever i vilket innefattar den tidens arvs och familjerätt, det kan finnas regler för att särskilja sig från andra grupper (en del matregler, mm. får nog ses som detta, det kan även gälla sexualpraxis), samt även mytologiska förklaringar av naturfenomen och naturordningen (som hur barn blir till).
2. Det motsvarar senare redaktörers uppfattning, och deras samhällsförhållanden.
3. Det motsvarar uppfattningen hos de som fastställer kanon, och deras samhällsförhållanden.

Religioner och kyrkor är generellt organisationer som förändrar sig långsamt, när väl texten är antagen så förändras och omtolkas den allt eftersom, men det rör sig knappast om någon stark förändringsbenägenhet. Och källorna man utgår från är i stort desamma, man kan knappast heller komma ifrån huvudkällan. Kristendomen är en förhållandevis snabbföränderlig religion.

Ser man till idag så utgår många redan religiösa från denna långsamt föränderliga källa. Det finns även många individer som i postmodernismens tidevarv söker efter beständighet hos de gamla oföränderliga och absoluta svaren (eller illusionen därav) vilket är något som många religioner erbjuder, och nya religiösa rörelser vill gå tillbaka till eller inspireras av. Det är antagligen i de flesta fall en chimär, det finns inget att gå tillbaka till utan är en nostalgisk nutida tolkning om hur det var förr. Ständiga tolkningar görs om hur de olika levnadsreglerna ska levas efter och vad de betyder.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 02 okt 2013, 20:33

Sidotråd om homosexualitet och Falun Gong avknoppad.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Skriv svar