Varför är just homosexualitet så viktigt för religiösa?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
manifesto

Re: Varför är just homosexualitet så viktigt för religiösa?

Inlägg av manifesto » sön 07 apr 2013, 14:21

kaxiga Z skrev:Tror egentligen att det är en stark patriarkal grej, som sagt, och att det mest är den manliga homosexualiteten som är hotfull. Det är ett 'nerköp', att vara som en kvinna, det vill säga att låta sig penetreras.

Kan man komma på att ens Gud, som ofta är en stamgud, krigsgud, machogud som hejar på den egna folkgruppen, ogillar bögar, så känner man större kontroll, mitt i denna avsky.
Det förklarar knappast varför många utpräglade krigarfolk varit mer eller mindre öppet homosexuella. Antikens greker och spartaner i synnerhet är historiska exempel.
War is peace.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » sön 07 apr 2013, 14:42

kipphebel3 skrev:
och att det mest är den manliga homosexualiteten som är hotfull.
För män som inte är säkra i sin egen sexuella identitet är det säkert så, men gäller inte det omvända för kvinnor? Att man har lättare att fördra manlig än kvinnlig homosexualitet.
Kvinnlig homosexualitet är historiskt sett mycket mindre av en fråga än manlig dito. Det är vad män gör som är det centrala.

Gällande den kommunistiska rörelsen så röstade VPK i riksdagen enligt följande:

1973 för könsneutral äktenskapslagstiftning
1979 för att ta bort sjukdomsstämpeln på homosexualitet
1980 för att förföljda homosexuella skulle få asyl

Inte så illa pinkat för en "utpräglat homofob" rörelse. Gissa vad de övriga riksdagspartierna gjorde.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » sön 07 apr 2013, 15:04

Vidugavia skrev:Inte så illa pinkat för en "utpräglat homofob" rörelse. Gissa vad de övriga riksdagspartierna gjorde.
Ja, det är underligt att det tagit så lång tid för de liberala partierna att förstå vad liberalism är. Just det där frågorna är inget vi borgliga bör vara särskilt stolta över. Jag försvarar mig med att jag var väldans liten på den tiden.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » sön 07 apr 2013, 15:19

Gällande den kommunistiska rörelsen
Bah... Dedär konformistiska revisionisterna. Jag menar de "riktiga" kommunisterna, kfmlr:

KFMLr svarar i en ekosändning att homosexuella inte har någon plats i partiet. Unga medlemmar måste skyddas från de homosexuellas böjelser.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » sön 07 apr 2013, 21:07

Vidugavia skrev:Men det finns uppenbarligen en del tydliga mönster i hur dessa värdeskalor skapas. Just genom studiet av dessa mönster kan vi diskutera grunderna för människors värderingar på ett vettigt sätt. Dessa värdeskalor är inte begränsade privata, individuella, fenomen utan i allra högsta grad beroende av omvärldens utformning.
I det här forumet tar vi för givet att man nånstans behöver utgå från den fysiska verkligheten. I andra kretsar behöver det inte alls vara så. Däe kan mer eller mindre egeninniga tolkningar av lösryckta bibelcitat smälla väldigt mycket högre. Diskussion är en annan sak som vi tycker är en självklar del av kunskapsuppbyggande. Andra anser sånt vara blasfemmiskt. Det är introvert begrundan av Guds och predikantens ord som är det enda rätta.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » sön 07 apr 2013, 21:08

kipphebel3 skrev:
Gällande den kommunistiska rörelsen
Bah... Dedär konformistiska revisionisterna. Jag menar de "riktiga" kommunisterna, kfmlr:

KFMLr svarar i en ekosändning att homosexuella inte har någon plats i partiet. Unga medlemmar måste skyddas från de homosexuellas böjelser.
Så det menar du. Själv tror jag att du bara är en ynklig genomsnittlig liberal som kastar skit på sånt du inte förstår och som bara gör trygga ställningstaganden i medvind.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 07 apr 2013, 21:12

Vidugavia skrev:Så det menar du. Själv tror jag att du bara är en ynklig genomsnittlig liberal som kastar skit på sånt du inte förstår och som bara gör trygga ställningstaganden i medvind.
Du tvingas med andra ord välja mellan kommunism och grundläggande mänsklig anständighet. Hur känns det att befinna sig mellan en sten och ett hårt ställe?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » sön 07 apr 2013, 21:17

manifesto skrev:
kaxiga Z skrev:Tror egentligen att det är en stark patriarkal grej, som sagt, och att det mest är den manliga homosexualiteten som är hotfull. Det är ett 'nerköp', att vara som en kvinna, det vill säga att låta sig penetreras.

Kan man komma på att ens Gud, som ofta är en stamgud, krigsgud, machogud som hejar på den egna folkgruppen, ogillar bögar, så känner man större kontroll, mitt i denna avsky.
Det förklarar knappast varför många utpräglade krigarfolk varit mer eller mindre öppet homosexuella. Antikens greker och spartaner i synnerhet är historiska exempel.
Militära miljöer var då, och är fortfarande utpräglat enkönade. Kåta bassar gör det bästa av situationen. En del av dessa upptäcker att de faktiskt gillar annorlunda sex. Kopplingen homosexualitet - militär är inte bara klassisk, den är därför fullt logisk.

San Francisco var förr en stor flottbas.

Här i Stockholm för hundra år sen var det lätt att känna igen manliga prostituerade. Det var uniformsklädda unga herrar som strök omkring i stadens parker på udda tider på dygnet.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » sön 07 apr 2013, 21:22

VeVeN skrev:
Vidugavia skrev:Men det finns uppenbarligen en del tydliga mönster i hur dessa värdeskalor skapas. Just genom studiet av dessa mönster kan vi diskutera grunderna för människors värderingar på ett vettigt sätt. Dessa värdeskalor är inte begränsade privata, individuella, fenomen utan i allra högsta grad beroende av omvärldens utformning.
I det här forumet tar vi för givet att man nånstans behöver utgå från den fysiska verkligheten. I andra kretsar behöver det inte alls vara så. Däe kan mer eller mindre egeninniga tolkningar av lösryckta bibelcitat smälla väldigt mycket högre. Diskussion är en annan sak som vi tycker är en självklar del av kunskapsuppbyggande. Andra anser sånt vara blasfemmiskt. Det är introvert begrundan av Guds och predikantens ord som är det enda rätta.
Men i sammanhanget är det intressanta inte vilka skäl som folk anger utan vad som i grunden verkligen motiverar dem. Genom att det finns mönster i människors föreställningar om vad Gud menar är viktigt så kan vi studera vad som är de verkliga underliggande motiven för detta. Oavsett hur ovettiga föreställningar grupper av människor har så är de grundade i hur vår fysiska verklighet är konstruerad, då de faktiskt är del av denna verklighet. Det är ett misstag att tro att vansinniga föreställningar om verkligheten existerar oberoende av denna verklighet. Människors begreppsvärldar må vara helt jävla knarkade men de är ändå grundade i tolkningar av en och samma objektivt existerande fysiska värld.

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » sön 07 apr 2013, 21:28

Moridin skrev:
Vidugavia skrev:Så det menar du. Själv tror jag att du bara är en ynklig genomsnittlig liberal som kastar skit på sånt du inte förstår och som bara gör trygga ställningstaganden i medvind.
Du tvingas med andra ord välja mellan kommunism och grundläggande mänsklig anständighet. Hur känns det att befinna sig mellan en sten och ett hårt ställe?
Väljer självklart kommunismen som i Sverige på 60-70-talet stod upp för homosexuellas rättigheter och grundläggande mänskliga anständighet i större grad än någon annan etablerad politisk rörelse. Oavsett vad de urspårade testuggande miffona i KFML(r) tog sig för.

Med detta vill jag dock inte säga att VPK och andra kommunistiska grupper gjorde tillräckligt. De gjorde bara något.

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » sön 07 apr 2013, 21:33

Anders skrev:
Vidugavia skrev:Inte så illa pinkat för en "utpräglat homofob" rörelse. Gissa vad de övriga riksdagspartierna gjorde.
Ja, det är underligt att det tagit så lång tid för de liberala partierna att förstå vad liberalism är. Just det där frågorna är inget vi borgliga bör vara särskilt stolta över. Jag försvarar mig med att jag var väldans liten på den tiden.
Folkpartiets ungdomsförbund FPU gjorde en del bra grejer i denna fråga under den aktuella tiden. Den tidens unga folkpartister var dock rätt ideologiskt annorlunda än dagens...

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » tor 11 apr 2013, 18:16

VeVeN skrev:
manifesto skrev:

Militära miljöer var då, och är fortfarande utpräglat enkönade. Kåta bassar gör det bästa av situationen. En del av dessa upptäcker att de faktiskt gillar annorlunda sex. Kopplingen homosexualitet - militär är inte bara klassisk, den är därför fullt logisk.

San Francisco var förr en stor flottbas.

Här i Stockholm för hundra år sen var det lätt att känna igen manliga prostituerade. Det var uniformsklädda unga herrar som strök omkring i stadens parker på udda tider på dygnet.
Har för mig att romarna laborerade med att skapa en slags elitarmé av enbart homosexuella. Tanken var att soldaterna inte skulle längta hem till sina fruar o dyl. Samtidigt skulle de hjälpa varandra i strid mer än vanliga soldater, då de älskade varandra.
Vidugavia skrev:Folkpartiets ungdomsförbund FPU gjorde en del bra grejer i denna fråga under den aktuella tiden. Den tidens unga folkpartister var dock rätt ideologiskt annorlunda än dagens...
Jo, bland annat Lars Ohly var väl med i FPU?
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tor 11 apr 2013, 18:44

Vidugavia skrev:
VeVeN skrev:. . .
Men i sammanhanget är det intressanta inte vilka skäl som folk anger utan vad som i grunden verkligen motiverar dem. Genom att det finns mönster i människors föreställningar om vad Gud menar är viktigt så kan vi studera vad som är de verkliga underliggande motiven för detta. Oavsett hur ovettiga föreställningar grupper av människor har så är de grundade i hur vår fysiska verklighet är konstruerad, då de faktiskt är del av denna verklighet. Det är ett misstag att tro att vansinniga föreställningar om verkligheten existerar oberoende av denna verklighet. Människors begreppsvärldar må vara helt jävla knarkade men de är ändå grundade i tolkningar av en och samma objektivt existerande fysiska värld.
Enligt mina, i.o.f.s anekdotiska erfarenheter kan människor vara precis hur introverta som helst. Det finns ingen gräns.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tor 11 apr 2013, 18:52

Eon skrev:
VeVeN skrev:. . . Militära miljöer var då, och är fortfarande utpräglat enkönade. . .
Har för mig att romarna laborerade med att skapa en slags elitarmé av enbart homosexuella. Tanken var att soldaterna inte skulle längta hem till sina fruar o dyl. Samtidigt skulle de hjälpa varandra i strid mer än vanliga soldater, då de älskade varandra.
I så fall var de nog inspirerade av spartanerna. Det har ju, ända sedan det begav sig, spekulerats i att hemligheten bakom spartanernas militära styrka skulle ligga just i de nära banden mellan soldaterna.

Romarna var ju annars något mindre förtjust i manlig homosexualitet, "grekisk kärlek", än vad man var runt östra medelhavet vid denna tid.

asmodean

Inlägg av asmodean » tis 16 apr 2013, 16:15

VeVeN skrev:
Eon skrev:
VeVeN skrev:. . . Militära miljöer var då, och är fortfarande utpräglat enkönade. . .
I så fall var de nog inspirerade av spartanerna. Det har ju, ända sedan det begav sig, spekulerats i att hemligheten bakom spartanernas militära styrka skulle ligga just i de nära banden mellan soldaterna.

Romarna var ju annars något mindre förtjust i manlig homosexualitet, "grekisk kärlek", än vad man var runt östra medelhavet vid denna tid.
Alternativt är det Sacred Band of Thebes som avses.

Skriv svar