Jesus hade en fru, eller?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Anders

Re: Jesus hade en fru, eller?

Inlägg av Anders » ons 26 sep 2012, 11:38

manifesto skrev:
Johan Richter skrev:Vad jag menade att det är mer intressant vad kristna tänkte om Jesus kärleksliv på 300-talet än hurvida den historiska Jesus verkligen var gift.
Ah, men är det inte så att "den historiske Jesus" faktiskt måste ha funnits för att kunna ha varit gift?
Historiskt så har det funnits flera olika Messias. Jesus av Nazaret var varken den första eller sista. Nån av dem har säkert haft en fru. Vidare, som jag skrivit om tidigare, så gav nog flera personer tillsammans upphov till de fyra berömda testamentena. Att någon eller fler av dessa haft en fru verkar ju också rimligt.

På det hela taget verkar det rätt rimligt att en manlig person runt år 0 hade en fru när han var trettio år gammal.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

peno25

Inlägg av peno25 » tor 27 sep 2012, 12:23

Detta är ju inte direkt ett bevis för att Jesus hade en fru. Jag menar resten av denna rad kan ju lika gärna vara något i stil med:
"Jesus sade till dem: Min hustru är alla dem som följer min Fader".

Missförstå mig inte, jag är anhängare av tesen att Jesus knappast är en historisk person. Gudomlig kan han ju inte vara eftersom det inte finns någon gud. Att dra upp detta som bevis för att Jesus hade en fru är att göra sig lika dum som de som försöker bevisa guds existens med en massa trams.

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » tor 27 sep 2012, 12:43

manifesto skrev: Statistiskt sett är det nog lämpligt att konsekvent utgå ifrån att dokument som verkar styrka hypotesen att Jesus har funnits, är förfalskade.
Givetvis menas förfalskad i benämningen att själva lappen inte är vas som påstås :smile2:. Specifikt att den inte är så gammal som den utges vara.
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 27 sep 2012, 13:10

peno25 skrev:Detta är ju inte direkt ett bevis för att Jesus hade en fru. Jag menar resten av denna rad kan ju lika gärna vara något i stil med: "Jesus sade till dem: Min hustru är alla dem som följer min Fader".
Eftersom papyruset är kapat på hälften, verkar vara ena sidan av två, så kan man tolka vad som helst där, ja. "Min hustru... är hon inte". Papyruset är nästan för öppet för godtycklighet för att vara sant.

Hela stycket i bild och översatt:
http://www.hds.harvard.edu/faculty-rese ... esuss-wife
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 27 sep 2012, 16:44

Jonas Duregård skrev:
manifesto skrev: Statistiskt sett är det nog lämpligt att konsekvent utgå ifrån att dokument som verkar styrka hypotesen att Jesus har funnits, är förfalskade.
Givetvis menas förfalskad i benämningen att själva lappen inte är vas som påstås :smile2:. Specifikt att den inte är så gammal som den utges vara.
Ja?
War is peace.

malen
Avstängd

Inlägg av malen » tor 27 sep 2012, 18:02

Anders skrev:
manifesto skrev:
Johan Richter skrev:Vad jag menade att det är mer intressant vad kristna tänkte om Jesus kärleksliv på 300-talet än hurvida den historiska Jesus verkligen var gift.
Ah, men är det inte så att "den historiske Jesus" faktiskt måste ha funnits för att kunna ha varit gift?
Historiskt så har det funnits flera olika Messias. Jesus av Nazaret var varken den första eller sista. Nån av dem har säkert haft en fru. Vidare, som jag skrivit om tidigare, så gav nog flera personer tillsammans upphov till de fyra berömda testamentena. Att någon eller fler av dessa haft en fru verkar ju också rimligt.

På det hela taget verkar det rätt rimligt att en manlig person runt år 0 hade en fru när han var trettio år gammal.
Tja, säg inte det. Ecco homo utställningen i Uppsala domkyrka för ett antal år sedan höll väl nästan på att skapa kravaller likt dem vi ser i den muslimska världen nu. "Jesus som homosexuell"!

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » lör 29 sep 2012, 22:58

Anders skrev:På det hela taget verkar det rätt rimligt att en manlig person runt år 0 hade en fru när han var trettio år gammal.
Paulus beskriver sig ju som ogift, undrar hur vanlig han var.

Enligt min övriga familjs församlingspräst är det irrelevant om Jesus var gift, men antagandet kommer från ett bibelställe där han blir tillfrågad om vilka som är hans familj och svarar något i stil med att "min familj är alla som följer mig". Skall det tolkas som att evangelieförfattaren trodde att han var ogift trots att det var konstigt, och att han försökte förklara det så här när folk ställde honom mot väggen?

Johan Richter

Inlägg av Johan Richter » sön 30 sep 2012, 16:10

manifesto skrev:
För övrigt har det rest frågetecken om hurvida fragmentet är en förfalskning: http://paleojudaica.blogspot.se/2012_09 ... 7900919425
Statistiskt sett är det nog lämpligt att konsekvent utgå ifrån att dokument som verkar styrka hypotesen att Jesus har funnits, är förfalskade. Tror du inte det?
Jag tror redan det har varit en lång diskussion på forument om Jesus historiska existens. Som det framgår av den ser jag ingen anledning att misstro vad historiker kommit fram till om Jesus' existens.

manifesto

Inlägg av manifesto » sön 30 sep 2012, 17:02

Johan Richter skrev:Jag tror redan det har varit en lång diskussion på forument om Jesus historiska existens. Som det framgår av den ser jag ingen anledning att misstro vad historiker kommit fram till om Jesus' existens.
Vissa historiker, menar du?! Men jag håller med, den sk evidensen har dragits i långbänk i en annan tråd, och har visat sig inte hålla för en närmare granskning. Här har du en annan uppfattning, och jag påstår att den grundar sig på din kristna tro.
War is peace.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 03 okt 2012, 17:16

Kristna tro? I så fall har han konverterat rätt nyligen.
Johan Richter, i annan tråd, skrev:Det finns något exempel från Japans historia också, tror jag, på religös förföljelse från buddisters sida.

Det är väl ytterligare ett exempel på att hur en religion utövas kan skilja sig mycket kraftigt från vad som man kunde förvänta sig utifrån heliga skrifter eller motsvarande. Det är väl ofta tur, annars hade det varit rätt jobbigt för oss ateister att leva tillsammans med alla kristna här i landet.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 03 okt 2012, 17:51

kaxiga Z skrev:Kristna tro? I så fall har han konverterat rätt nyligen.
Johan Richter, i annan tråd, skrev:Det finns något exempel från Japans historia också, tror jag, på religös förföljelse från buddisters sida.

Det är väl ytterligare ett exempel på att hur en religion utövas kan skilja sig mycket kraftigt från vad som man kunde förvänta sig utifrån heliga skrifter eller motsvarande. Det är väl ofta tur, annars hade det varit rätt jobbigt för oss ateister att leva tillsammans med alla kristna här i landet.
Vafalls, har jag förväxlat person här? I så fall ber jag om ursäkt för det! Johan Richter får gärna förklara sig angående sin tro på en historisk Jesus.
War is peace.

Johan Richter

Inlägg av Johan Richter » tor 04 okt 2012, 13:17

manifesto skrev:
Johan Richter skrev:Jag tror redan det har varit en lång diskussion på forument om Jesus historiska existens. Som det framgår av den ser jag ingen anledning att misstro vad historiker kommit fram till om Jesus' existens.
Vissa historiker, menar du?! Men jag håller med, den sk evidensen har dragits i långbänk i en annan tråd, och har visat sig inte hålla för en närmare granskning. Här har du en annan uppfattning, och jag påstår att den grundar sig på din kristna tro.
"Min kristna tro"? Lol.

Jag är ateist men det har inget att göra med frågan om det funnits en historisk förebild för den Jesus som skildras i de kristna skrifterna. Joseph Smith har absolut funnits men jag är inte mormon för det.

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 04 okt 2012, 20:22

Johan Richter skrev:
manifesto skrev:
"Min kristna tro"? Lol.

Jag är ateist men det har inget att göra med frågan om det funnits en historisk förebild för den Jesus som skildras i de kristna skrifterna. Joseph Smith har absolut funnits men jag är inte mormon för det.
Johan Richter får gärna förklara sig angående sin tro på en historisk Jesus.
War is peace.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » lör 20 okt 2012, 00:32

Verkar som om fragmentet ifråga har ett stavfel som är exakt som i pdf-en till Tomasevangeliet. Nyare än år 2000, var då slutledningen.

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » sön 21 okt 2012, 09:35

Jesus hade varit ytterst avvikande om han hade varit ogift vid 30 års ålder i det samhället han levde i.
Om det var så, så var han förmodligen homosexuell, så det är bara för de kristna att välja mellan dessa två alternativ, gift eller homosexuell.

Skriv svar