SvK forskar om tro kontra naturvetenskap.

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
ttias

SvK forskar om tro kontra naturvetenskap.

Inlägg av ttias » ons 13 jun 2012, 20:52

Pressmedelande.

Svenska kyrkan genomför en undersökning om hur deras präster tolkar olika trossatser, med fokus på sådana som går stick i stäv med naturvetenskap. Resultaten kommer ges ut 2014.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Re: SvK forskar om tro kontra naturvetenskap.

Inlägg av Anders H » ons 13 jun 2012, 20:58

Undrar om någon från den verkliga världen får vara med och tipsa om utformningen, eller om det är SvK-kvalité som ska få råda?
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » ons 13 jun 2012, 21:17

Anders H skrev:Undrar om någon från den verkliga världen får vara med och tipsa om utformningen, eller om det är SvK-kvalité som ska få råda?
Jag tycker pressmedelandet antyder att det kan vara relevanta delar som ska behandlas (presstaleskvinnans exempel är den tomma graven, för er som inte orkar klicka).

Jag gissar att det inte kommer att vara naturvetare som går igenom hela bibeln med lupp, utan att urvalet kommer göras utefter vad som troende uppfattar som relevanta passager. Vidare gissar jag på att (beroende på vilka passager som väljs) tolkningar av GT kommer att vara övervägande bildliga, medan tolkningar av NT kommer vara övervägande bokstavliga. Och slutligen att en inte obetydlig mängd av prästerna kommer tolka alla religiösa satser som bildliga, säkert 5% och kanske så många som 10%.

Jag ser faktiskt fram emot den här undersökningen, kan bli riktigt intressant.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » ons 13 jun 2012, 21:24

Helvetet kan frysa till is. SvK kan göra något som är värt mer än bajs.

Hittills har vetenskapen bättre track reckord, men den som lever får se.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » ons 13 jun 2012, 21:39

Så, du kan alltså din Dante.

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » ons 13 jun 2012, 22:23

ttias skrev:Så, du kan alltså din Dante.
Kungligt prettosvar! Det ska jag börja använda när någon säger att helvetet kan frysa till is :D Nu behöver jag bara en högt ansedd bok om flygande grisar...

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » ons 13 jun 2012, 22:33

Gambit skrev:
Kungligt prettosvar! Det ska jag börja använda när någon säger att helvetet kan frysa till is :D Nu behöver jag bara en högt ansedd bok om flygande grisar...
http://www.amazon.com/gp/customer-media ... isremote=0

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » ons 13 jun 2012, 22:37

Blenda skrev:
Gambit skrev:
http://www.amazon.com/gp/customer-media ... isremote=0
"Höllu Gambit, du får en date med Scarlett Johansson när grisar kan flyga"
"Du vet inte vem Stephen Colbert är va...?" *mailar Scarletts fanclub*

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » ons 13 jun 2012, 22:40

Gambit skrev: "Höllu Gambit, du får en date med Scarlett Johansson när grisar kan flyga"
Hahaha - ja jag hade inte en susning men jag trodde att du skulle bli glad - ursäkta mig då...

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » ons 13 jun 2012, 22:41

Om jag ska sluta trolla så säger jag angående sakfrågan: Kul, intressant och det kommer nog generera en hel del lulz.

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » ons 13 jun 2012, 22:43

Blenda skrev:
Gambit skrev: "Höllu Gambit, du får en date med Scarlett Johansson när grisar kan flyga"
Hahaha - ja jag hade inte en susning men jag trodde att du skulle bli glad - ursäkta mig då...
Haha, jag blev glad! Ser fram emot nästa gång någon vågar säga att något är omöjligt och motivera det med antingen ett kallt helvete eller en flygande gris. Dante smäller dock en smula högre än gamle gode Stephen :smile2:

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » ons 13 jun 2012, 22:45

Gambit skrev:
Blenda skrev:
Haha, jag blev glad! Ser fram emot nästa gång någon vågar säga att något är omöjligt och motivera det med antingen ett kallt helvete eller en flygande gris. Dante smäller dock en smula högre än gamle gode Stephen :smile2:
:smile2:

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » tis 19 jun 2012, 10:37

ttias skrev:
Anders H skrev:Undrar om någon från den verkliga världen får vara med och tipsa om utformningen, eller om det är SvK-kvalité som ska få råda?
Jag tycker pressmedelandet antyder att det kan vara relevanta delar som ska behandlas (presstaleskvinnans exempel är den tomma graven, för er som inte orkar klicka).

Jag gissar att det inte kommer att vara naturvetare som går igenom hela bibeln med lupp, utan att urvalet kommer göras utefter vad som troende uppfattar som relevanta passager. Vidare gissar jag på att (beroende på vilka passager som väljs) tolkningar av GT kommer att vara övervägande bildliga, medan tolkningar av NT kommer vara övervägande bokstavliga. Och slutligen att en inte obetydlig mängd av prästerna kommer tolka alla religiösa satser som bildliga, säkert 5% och kanske så många som 10%.

Jag ser faktiskt fram emot den här undersökningen, kan bli riktigt intressant.
Svenska kyrkan vet vad som är problematiskt. Man hör aldrig annars så svamliga svar som när man frågar intellektuella och liberala präster och uttalat troende om kroppslig uppståndelse. Ger man prästerna en anonym enkät så ger man dem möjligheten att svara ärligt utan att behöva erkänna för någon annan än Gud, som ser även anonyma enkäter, att de är idioter, vilket de faktiskt ibland verkar vara medvetna om att de är. De kan mycket väl se det som en chans att missionera litet. Om det blir något av studien kan det bli väldigt intressant att se hur vanliga medlemmar av svenska kyrkan tar emot informationen om att det i princip råder konsensus bland alla präster, inte bara de konservativa, att kroppslig uppståndelse måste tolkas bokstavligt om man skall kalla sig kristen. Det kan i bästa fall bli droppen som får en del att lämna kristendomen.

Det mesta annat går att tolka symboliskt, jungfrufödsel är det hela 30% av prästerna som inte tror på, men Jesus kroppsliga uppståndelse är lika centralt för kristendomen som hans historiska existens, och inte lika lätt att skratta bort dem som ifrågasätter.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » tor 04 dec 2014, 14:01

Enligt wikipedia planerades studien ursprungligen att ges ut i bokform våren 2014.

Jag kan inte hitta att den har getts ut eller någon vidare information på svenska kyrkans hemsida om studien. Det finns ingen källa på wikipedia som klargör vad som menas med ursprungligen, om den är försenad eller om den inte längre ska ges ut.

Skriv svar