Vad har genomfartstrafiken med det att göra, folk som inte ens bor i närheten, vilka andra städer gör så?Thomas P skrev:I detta fall är det inte effektivt. Höjer du priset på kollektivtrafiken så mycket så minskar användandet och bilköerna ökar, dvs motsatsen till vad du ville uppnå. Se det som att bilisterna genom att betala delar av kostnaderna för kollektivtrafiken betalar för att andra skall använda denna så att de själva kommer fram snabbare istället för att fastna i oändliga köer. Ditt alternativ leder till att kollektivtrafiken långsamt dör av när man inte har pengar till drift och investeringar så färre åker och man får än mindre pengar till kollektivtrafiken osv. Istället tvingas man satsa långt mer pengar på att bygga nya allt fler och bredare vägar.Anders skrev:Om man bygger ut T-banan, är det då inte lämpligt att höja T-baneavgifterna, eller menar du att öronmärkta pengar är fel?
Det ska givetvis betalas med skattemedel, kollektivtrafiken lyder under landstinget som behöver betala sjukvård istället då vägarna ägs av staten. Skatten ska tas in på drivmedel om man vill ha en sjukvårdsavgift på resenärer. Det enda rätta är att de som får en ny tunnelbana, där ska det betalas på deras vägar och då. Vad just leden har med detta att göra är en gåta. Förut var det tull att passera Sthlm, varför togs den bort?
SD har finansieringen, är alla andra för galenskapen?
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ne ... 300308.svd
Väldigt ologiskt också, först biltullar och sedan kollektivtrafik, de som vant sig att betala lär inte byta. Det ska givetvis vara tvärtom, kollektivtrafik och kringfart, sedan tull på gamla genomfarter.
Kul att det ska införas 2016 mellan 2 val så folk hinner glömma syndarna.