För den som av en händelse inte ser något problem har jag bytt ut lite ord nedan:Det är kvinnor som ger barn de bästa förutsättningarna. Kvinnor är också en bättre mall än män för bra klimatpolitik. Det är nämligen så att män släpper ut mer koldioxid än kvinnor. Män äter mer kött, åker mer bil, flyger mer och är mindre intresserade av att förändra sitt beteende för att anpassa sig och skona klimatet.
Mycket förenklat kan man säga att det är de rika männen som orsakar klimatförändringarna och det är de allra fattigaste kvinnorna som blir de största offren. Det här är riktigt [oavsett] om vi tittar på Sverige, Europa eller världen. Det är helt enkelt så att dagens passiva klimatpolitik är att sätta lata män framför kvinnor och barn.
Det är det Miljöpartiet finns till för att ifrågasätta. Vi i Miljöpartiet ifrågasätter nämligen vad det är som säger att mannen som sitter ensam i sin stadsjeep ska gå före kvinnan som åker buss och tunnelbana varje dag till jobbet?
Vi ifrågasätter vad som säger att mannen som flyger på affärsresa ska få en egen central flygplats mitt inne i Stockholm medan den kvinnliga studenten inte har nånstans att bo? Vi ifrågasätter också vad det är som säger att den svenske mannens rätt att äta kött varje dag ska gå före den sudanesiske kvinnans rätt att slippa klimatkatastrofer som förstör hennes skörd? Vi måste våga ställa de här frågorna! Vi behöver en feministisk politik för att lösa klimatfrågan.
Med några utbyten av ord så blir talet helt plötsligt något som kan komma från svenskarnas parti (jag tror faktiskt att talet skulle vara för extremt för sverigedemokraterna). Och medierna ifrågasätter inte detta, utan hakar tvärtom på.Det är etniska svenskar som ger barn de bästa förutsättningarna. Svenskar är också en bättre mall än judar för bra klimatpolitik. Det är nämligen så att judar släpper ut mer koldioxid än svenskar. Judar äter mer kött, åker mer bil, flyger mer och är mindre intresserade av att förändra sitt beteende för att anpassa sig och skona klimatet.
Mycket förenklat kan man säga att det är de rika judarna som orsakar klimatförändringarna och det är de allra fattigaste svenskarna som blir de största offren. Det här är riktigt [oavsett] om vi tittar på Sverige, Europa eller världen. Det är helt enkelt så att dagens passiva klimatpolitik är att sätta lata judar framför svenskar och andra européer.
Det är det partiet finns till för att ifrågasätta. Vi i partiet ifrågasätter nämligen vad det är som säger att juden som sitter ensam i sin stadsjeep ska gå före svensken som åker buss och tunnelbana varje dag till jobbet?
Vi ifrågasätter vad som säger att juden som flyger på affärsresa ska få en egen central flygplats mitt inne i Stockholm medan den svenska studenten inte har nånstans att bo? Vi ifrågasätter också vad det är som säger att den internationella judens rätt att äta kött varje dag ska gå före den svenska bondens rätt att slippa klimatkatastrofer som förstör dennes skörd? Vi måste våga ställa de här frågorna! Vi behöver en svenskvänlig politik för att lösa klimatfrågan.
Varför accepteras denna typ av kollektiv skuldbeläggning av män som aldrig skulle accepteras om det gällde andra grupper?