Moridin skrev:JohJoh skrev:Jag väntar fortfarande med spänning på att någon visar en evidensbaserad rapport som pekar på någon fördel överhuvudtaget för samhälle/brukare/missbrukare med nolltolerans jämför med skademinimering. Det kanske kommer....?
1. Du besvarade inte min kritik.
Kritiken är befogad. Studien
bevisar inte att cannabis minskar våld i hemmet (det är sällan en studie ger entydigt bevis), men den pekar på att så sannolikt är fallet. Sedan har användandet av cannabis andra negativa effekter såklart.
Moridin skrev:
2. Du blandar bort korten när du blandar ihop skademinskning och legalisering.
Det är lätt att debatten spretar mellan legalisering och avkriminalisering. Därför försöker jag vara mycket tydlig med vad jag menar och använder ordet "skademinskning" i det du citerar. Det är en direkt översättning av "harm reduction" som är en mycket etablerad term för just detta och det berör inte legalisering. Skademinskning förordas av bla. FN och anhörigföreningar i Sverige och omfattar t.ex avkriminalisering för eget bruk.
Moridin skrev:
3. Du definierar skademinskning på ett sådant sätt att det automatiskt ger mindre skade än det nuvarande systemt.
Viken definition har jag gjort som du hänvisar till här? (jag vet att dina egna "regler" säger att du aldrig behöver svara på en fråga, eller säga vad du tycker, det är bara den som inte tycker som du som har bevisbördan. Så frågan är för andra som ev. läser detta. Du kan se det som en retorisk fråga.)
Om du får välja definition av skademinskning och sedan hänvisa till evidens för att nolltolerans är bättre än skademinskning, Vad lyfter du fram då?