Som detta?Merko skrev: Jag är bara mot det i de former som de existerar i den verkliga världen där vi lever och med de verkliga konsekvenser de har.
Hon låter inte desperat, utan som om hon drivs av medkänsla. Om hon är "fattig" vet jag inte, speciellt eftersom du inte definierat närmare vad du menar med termen. Men jag förmodar att hon inte kvalar in som fattig eftersom hon beskriver sig själv som "en ganska vanlig tjej. Född på mitten av sjuttiotalet, gift och mamma till tre underbara barn under 10 år. Jag har fast jobb och bor i en villa i en medelstor svensk stad."
Där har vi alltså ett fall från den verkliga världen som enligt dina egna kriterier borde vara tillåtet. Eller?
Ändå verkar det mesta av ditt motstånd bygga på just dina självinducerade kräk-känslor.Merko skrev:Jag förstår inte hur man skulle kunna vara emot en "känsla"?
"Utnyttjad" är inte väldefinierat, så det där säger ingenting. All arbetskraft blir utnyttjad, så rimligtvis är det bara vissa former av "utnyttjande" som du anser är moraliskt förkastliga. Återigen så behöver du ställa upp kriterier för när det är ok och inte, om du vill att folk ska förstå vad du pratar om. Oklart i nuläget om du verkligen vill det eller bara slänga ur dig hyperboler och tom retorik.Merko skrev:Lagen måste skydda människor från att bli utnyttjade.
Nu är det väl först och främst du som ska förklara på vilka sätt analogin mellan surrogatmödraskap och slaveri ens är relevant. Du har inte lyckats visa det, något som påpekades för ganska länge sedan.Merko skrev:Du har fortfarande inte svarat på huruvida du är emot slaveri och i så fall varför du anser att dina argument för kommersiellt surrogatmödraskap inte fungerar exakt lika bra som argument för slaveri.medger du ju att föräldrar kan överföra sin "rätt till vårdnad om sitt barn" till andra.
Det som talar emot att surrogatmödraskap kan jämföras med slaveri är det faktum att surrogatmödraskap är lagligt i ett antal rättsstater där slaveri aldrig skulle tillåtas.
Förra året så släppte också Statens medicinsk-etiska råd en rapport(pdf) där de tog till ställning för altruistiskt surrogatmödraskap (givet att det finns en nära relation mellan surrogatmodern och de blivande föräldrarna).
Eh, vad pratar du om? Jo, den biologiska föräldern kan visst ha varit vårdnadshavare, men väljer sen att överföra den rätten till adoptivföräldrarna. Så om du tycker adoption är moraliskt ok så medger du att föräldrar kan överföra sin "rätt till vårdnad om sitt barn" till andra. Då infinner sig frågan varför en förälder bara ska ha den rätten när barnet väl fötts, men inte får avtala om det innan själva befruktningen?Merko skrev:Nej. I dessa fall är inte föräldern vårdnadshavare.