Nej. Det skulle aldrig fungera, eftersom de enda kvinnor som någonsin skulle gå med på sådana här kontrakt är sådana kvinnor som är så fattiga och desperata att de omöjligen skulle klara att "investera" i en nio månaders graviditet utan att få pengar i förskott.micke.d skrev: Det rimliga är väl att de får pengar om de uppfyller kontraktet, kan man tycka.
Det är uppenbart omöjligt att genomföra sådant här i Sverige, utom möjligen om man håller några romska kvinnor i någon barack någonstans kanske. Såsom det fungerar i praktiken, och som alla någorlunda insatta förstår att det måste fungera, är att man utnyttjar kvinnor i några av de fattigaste länder som finns, såsom exempelvis Indien och vissa delar av Ryssland. Föga förvånande också sådana länder där respekten för människovärde lämnar mycket övrigt att önska.
Jag menar att användandet av hennes kropp under graviditeten ligger mycket nära slaveriet. Det är en djupt ovärdig och omänsklig behandling av andra människor, som helt strider mot principer om människors lika värde och rätt till välbefinnande och autonomi. Ett annat näraliggande exempel är kommersiella organdonationer, men där har vi inte samma tidsutsträckning.micke.d skrev: Återigen detta slaveri. Vari skulle slaveriet bestå? Äganderätt till surrogatmamman är väl inte på tapeten överhuvudtaget?
Vad talar du nu om? Att betala någon pengar för att adoptera är illegalt. Visst förekommer det, men det är inte lagligt. Givetvis kan surrogatmödraskap inträffa även utanför lagen, även om lagstiftning borde ha goda möjligheter att hindra de allra flesta fall.micke.d skrev:Jo, det gör det ju. Det finns otaliga historier om mödrar som mot sin vilja lämnar ifrån sig sina barn för att de inte ser någon annan utväg.Merko skrev: Det finns inget incitament att få människor att lämna ifrån sig barn även om de inte vill det.
Naturligtvis måste det till tvång. Alla legala kontrakt bygger på att det i slutändan finns tvångsmedel från staten. Det kan vara kronofogden eller polisen som vid behov genomför detta tvång, men det finns alltid där.micke.d skrev: Om vi nu tänker oss att någon sorts regelverk för surrogatmödraskap skulle skapas i Sverige - då tror du alltså att maffialiknande tvång skulle vara en komponent i detta regelverk?
Jag uttryckte mig klumpigt, jag menar att det inte får åsidosätta moderns rätt. Givetvis innebär rätten för eventuella ytterligare vårdnadshavare en inskränkning. Jag menar dock att det krävs synnerliga skäl, såsom att den födande modern har ytterst allvarliga psykiska problem, ytterst allvarliga missbruksproblem eller har beslagits med vanvård eller brott mot barnet, för att hon ska fråntas vårdnaden. Kontrakt ska inte räknas in bland sådana skäl.Har du samma inställning när det gäller faderns rättigheter? De får inte inskränka på moderns rätt?