Nej det har du ju rätt i. Något sorts regelverk skulle behövas, och då tror jag att åtminstone detta med genetisk koppling till minst en av de tilltänkta föräldrarna kommer att vara en regel.Pär C skrev:Visst, där är ju riktigt i sig att detta är det troliga scenariot i det fall att samhället har stänkt vigvatten över det hela, men hur troligt är det att samhället skulle sanktionera om hela surrogatarrangemanget sker på vinst eller förlust.
Jag skulle tro att det här i Sverige skulle bli frågan om en utvärdering av potentiella surrogatmammor vilket förhoppningsvis gör att sannolikheten att de som får möjligheten sedan ändrar sig blir liten. Att döma av statistik från utlandet (oklart hur pålitlig) är det en mycket liten andel av screenade surrogatmammor som ändrar sig.Pär C skrev:I stället tycks mig resonemanget förutsätta att mamman (=förlösande kvinnan) kunnat oåterkalleligt efterge sitt anspråk på barnet redan innan graviditeten inleddes. Och det är då frågan om en sådan den typ av framtida åtaganden som rättsordningen i liknande sammanhang underkänner.
Jag har mer diskuterat kring problematiken att de tilltänkta föräldrarna ändrar sig under graviditeten.Pär C skrev:För att undvika ev missförstånd så ska väl sägas att jag bara skriver runt mammans möjlighet att vägra lämna barnet ifrån sig. Det kan onekligen också uppstå intrikata problem kring vem eller vilka som är pappor och vad den eller kan ha anspråk på och skyldighet till beroende hur saker utvecklar sig men jag har i förenklingens intresse lämnat det därhän.
För övrigt så tror jag att man i någon mån måste överge den gamla terminologin i de här sammanhangen. Anta att det är den tilltänkta mamman som har genetisk koppling till barnet. Rimligen ska hon då räknas som förälder. Enligt ditt resonemang tidigare i tråden bör surrogatmamman räknas som mamma. Då har vi alltså två mammor, där den ena har ungefär samma ställning som en pappa har i normala fall.
Ett minimalt ingrepp i lagstiftningen vore kanske i det fallet att surrogatmamman lämnar bort barnet så att endast den eller de genetiska föräldrarna kvarstår som föräldrar, och att den tilltänkte förälder (om någon) som inte har genetisk koppling adopterar det som närståendeadoption (eller vad det nu heter).