Surrogatmödrar, bör de tillåtas i Sverige

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Låst
Crysis

Re: Surrogatmödrar, bör de tillåtas i Sverige

Inlägg av Crysis » tis 05 mar 2013, 17:18

Pär C skrev: Men det är väl också rimligt, kan jag tycka att man "mot sin vilja" blir mamma till de barn man bär och föder, och har man problem med det, dvs kan inte acceptera risken att omvärlden sviker av ett eller annat skäl så man står kvar med ansvaret, då bör man avstå helt och hållet. Det är lite som fartygskapten som ju ska överge fartyget sist och kan man inte acceptera att det är så, så låt då bli att bli att kapten.
Fast varför måste det vara så? Varför måste det vara så att den person (kvinna) som föder barnet ska ha det ultimata ansvaret för det? Det finns ju alltid, som allra minst, en till människa inblandad. Varför ska inte han ha samma ansvar?

I fallet med surrogatmödraskap anser jag att de tänkta föräldrarna till barnet ska ha samma ansvar för barnet som alla andra. Ångrar man sig får man stå sitt kast och lösa situationen. Varför skulle inte det vara rimligt? Problemet i verkligheten (begränsad till västvärlden) verkar ju vara föräldrar som ångrar sig, inte surrogaterna. Kanske skulle en juridisk markering av att det faktiskt är de tänkta föräldrarna som är vårdnadshavare från att barnet har fötts tom. minska risken för par som ångrar sig?

Jag tycker f ö att det är löjligt att en fartygskapten förväntas gå under med skeppet också. :roll:

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 05 mar 2013, 17:52

Ännu fånigare blir det om fartygskaptenen är först i land (aktuellt i Italien).
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 05 mar 2013, 18:02

Fast att kaptenen ska stanna ombord är en ekonomisk fråga, inte en gentlemannamässig sådan.
We are the dead

Crysis

Inlägg av Crysis » tis 05 mar 2013, 18:40

Högsta domstolen i Dublin verkar f ö vara på min linje, det är omodernt med en lag som automatiskt ger den födande kvinnan juridisk status som mamma.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16359077.ab

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » tis 05 mar 2013, 18:44

Crysis skrev:Fast varför måste det vara så? Varför måste det vara så att den person (kvinna) som föder barnet ska ha det ultimata ansvaret för det? Det finns ju alltid, som allra minst, en till människa inblandad. Varför ska inte han ha samma ansvar?

I fallet med surrogatmödraskap anser jag att de tänkta föräldrarna till barnet ska ha samma ansvar för barnet som alla andra. Ångrar man sig får man stå sitt kast och lösa situationen. Varför skulle inte det vara rimligt? Problemet i verkligheten (begränsad till västvärlden) verkar ju vara föräldrar som ångrar sig, inte surrogaterna. Kanske skulle en juridisk markering av att det faktiskt är de tänkta föräldrarna som är vårdnadshavare från att barnet har fötts tom. minska risken för par som ångrar sig?

Jag tycker f ö att det är löjligt att en fartygskapten förväntas gå under med skeppet också. :roll:
Måste och måste. Nu är det trots allt så att mycket starkt känslomässigt band skapas mellan barnet och mamman genom graviditeten och förlossningen. Tanken att detta inte skulle ha företräde därför att några sakliga kriterier i ett regelverk är uppfyllda, några blanketter är korrekt ifyllda och undertecknade, samt sociala myndigheters utredningen gett klartecken (eller vad man nu exakt tänker sig krävs), framstår för mig som en papperskonstruktion. Vi brukar inte heller i andra sammanhang kräva att någon behöver stå till en utfästelse om att framtiden göra något som ytterst är en emotionellt och strikt personligt åtagande, t ex ha sex eller att gifta sig. Det är istället dagsformen som helt naket avgör det.

Att kapten sist ska lämna fartyget handlar om att denne ansvar för utrymningen av fartyget och ingen får lämnas i sticket.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 05 mar 2013, 19:09

L. Mäkinen skrev:I min förenklade syn på världen är inte fosterbäraren mer "mamma" än arbetarna på bandet på Volvo är bilägare. Produktionsenhet...
Frågan är väl vad "produktionsenheten" känner.
We are the dead

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 05 mar 2013, 19:25

En otrevlig baksida av surrogatmödraskap tycks vara att samtliga kommersiella sådana återfinns i fattiga länder. I rika industriländer är proceduren reglerad på ett helt annat sätt och att betala för att en kvinna ska föda och bära barnet är olagligt. Något liknande ser vi dock även när det kommer till adoptioner. Fattiga länder beskrivs som "lätta" att adoptera ifrån, medan det i exempelvis Sverige knappt utförs några inhemska adoptioner alls. Och det är klart; har man ett val vill få människor lämna ifrån sig sina barn. När ett land får det bättre ställt blir regleringarna runt adoption striktare och kraven skärps. Även om jag verkligen kan förstå sorgen det innebär att vilja ha barn och inte kunna blir jag illa till mods när jag läser upprörda kvinnor skriva om "orimliga" regler i exempelvis Kina. I själva verket slipper kineserna nu att sätta ut flickebarnen i skogen och behovet av västerländska adoptioner minskar. Det är en otroligt positiv utveckling men uppfattas som negativt. Och jag kan förstå det på individnivå men...ändå.

Så, om alternativet är att par köper surrogattjänster från fattiga indiska kvinnor (Indien är ett avskräckande exempel på kommersiellt surrogatmödraskap) så ser jag det ändå som bättre med inhemskt sådant, och då via närstående. Men att det kommer uppstå riktigt sorgliga situationer kommer vi nog få acceptera.
We are the dead

Crysis

Inlägg av Crysis » tis 05 mar 2013, 19:35

Pär C skrev: Måste och måste. Nu är det trots allt så att mycket starkt känslomässigt band skapas mellan barnet och mamman genom graviditeten och förlossningen.
Inte alltid och med personlig erfarenhet av att ha varit gravid och av att faktiskt vara det i skrivande stund så får jag erkänna att jag inte har upplevt det där känslomässiga bandet under graviditeten (no worries, inga problem med anknytningen ändå och jag älskar mitt barn). Dessutom förefaller det finnas väldigt många kvinnor som inte alls har några större problem med att agera surrogat och lämna bort barnet direkt efter födseln. Det är inte särskilt ovanligt med amerikanska och brittiska kvinnor som agerar surrogat flera gånger.
Tanken att detta inte skulle ha företräde därför att några sakliga kriterier i ett regelverk är uppfyllda, några blanketter är korrekt ifyllda och undertecknade, samt sociala myndigheters utredningen gett klartecken (eller vad man nu exakt tänker sig krävs), framstår för mig som en papperskonstruktion. Vi brukar inte heller i andra sammanhang kräva att någon behöver stå till en utfästelse om att framtiden göra något som ytterst är en emotionellt och strikt personligt åtagande, t ex ha sex eller att gifta sig. Det är istället dagsformen som helt naket avgör det.
Men varför ska surrogatens känslor ha företräde? De tänkta föräldrarna har också känslor och jag är alldeles övertygad om att de kan utveckla starka känslor för det kommande barnet. En partner till en gravid kvinna kan ju onekligen göra detta helt utan att vara gravid så varför skulle det vara annorlunda för ett par som tar hjälp av en surrogat?

Och igen, i västvärlden verkar det inte vara ett större problem med surrogater som inte vill lämna ifrån sig barnet. Antagligen för att inblandade kliniker är väldigt noga med urvalet av kvinnor. Som jag har förstått det så är det bara 1% av alla de som anmäler sig villiga som surrogater som godkänns (om de sedan blir surrogater är ju en annan femma). Enligt denna sida har det i USA endast varit 25 surrogater som har försökt behålla barnet. Däremot har det i 65 fall varit så att föräldrarna har ångrat sig. En siffra som kanske hade varit lägre om föräldrarna hade ansetts vara de juridiska föräldrarna så fort barnet har fötts?

Efter vad jag lite snabbt läst på nätet verkar de flesta fall av surrogater som inte vill lämna ifrån sig barnet handla om fall där par privat har tagit kontakt med en okänd kvinna (pengar har varit inblandade) i syfte att skaffa sig en surrogat dvs. man har inte vänt sig till en närstående eller till en klinik som tillhandahåller på förhand utredda och godkända surrogater. I fallet med Baby M som redan har nämnts så förefaller det rätt tydligt att det initialt handlade om pengar för surrogaten. En ung kvinna med en alkoholiserad make, svag ekonomi och så blir hon erbjuden 10000 USD (på 80-talet) för att föda ett friskt barn till ett välbeställt par (hon skulle även få pengar vid missfall eller om barnet var dödfött, dock inte lika mycket). Surrogaten gick antagligen in i det hela av helt fel skäl och ingen expert gjorde någon slags lämplighetsbedömning av henne heller. Då är det rätt givet att det lätt går åt skogen.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 05 mar 2013, 19:43

Crysis: det verkar som om du lägger all skuld på surrogatmamman när otrevliga situationer uppstår. Även i fallet när de tilltänkta föräldrarna ångrar sig handlar det om att surrogatmamman eller reglerna. Att någon har cash gör inte den personen till en god förälder. Att någon behöver pe har desperat borgar inte för att man fattar ett så svårt beslut på rätt grunder.

Den stora boven skulle jag alltså säga är pengautväxlingen.
We are the dead

Crysis

Inlägg av Crysis » tis 05 mar 2013, 19:54

Xantippa skrev:Crysis: det verkar som om du lägger all skuld på surrogatmamman när otrevliga situationer uppstår. Även i fallet när de tilltänkta föräldrarna ångrar sig handlar det om att surrogatmamman eller reglerna. Att någon har cash gör inte den personen till en god förälder. Att någon behöver pe har desperat borgar inte för att man fattar ett så svårt beslut på rätt grunder.

Den stora boven skulle jag alltså säga är pengautväxlingen.
Det gör jag inte alls. Självklart är man inte en god förälder bara för att man har pengar vilket är lite av min största invändning till kommersiellt surrogatmödraskap. Det ska inte handla om pengar från något håll. För människor med lite pengar, kanske inte ens så att de går mätta varje dag, kommer frestelsen med stora summor pengar antagligen alldeles för ofta väga över. De lockas in i någonting de antagligen inte alls borde ge sig in i öht. Att rika par som söker surrogat privat främst söker sig till mindre bemedlade och unga kvinnor är knappast en slump. De inser att pengar lockar och även att de antagligen har ett övertag rent juridiskt eftersom de har råd att anställa en advokat om det uppstår en tvist och det har inte hon.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 05 mar 2013, 20:08

Crysis: ok.

.
We are the dead

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 05 mar 2013, 21:04

Pär C skrev:Men det är väl också rimligt, kan jag tycka att man "mot sin vilja" blir mamma till de barn man bär och föder, och har man problem med det, dvs kan inte acceptera risken att omvärlden sviker av ett eller annat skäl så man står kvar med ansvaret, då bör man avstå helt och hållet.
Du har nån sorts poäng här, men jag menar nog ändå att situationen är sån att det är de tilltänkta föräldrarna som är drivande och sätter igång hela processen. Därmed tycker jag att det är rimligt att de ska ha ett större ansvar för barnet än surrogatmamman har. Om surrogatmamman är villig att överlämna barnet så borde inte de tilltänkta föräldrarna kunna neka annat än under mycket speciella omständigheter.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 06 mar 2013, 09:56

Crysis skrev:Men varför ska surrogatens känslor ha företräde?
Jag vill nog mena att vi typiskt sett värdera mammans känslor högre. Ställer vi scenoriot att någon mot sin vilja tvingas lämna ifrån sitt barn direkt efter födseln mot att de tilltänkta adoptivföräldrarnas sorg om en planerade adoption måste ställas in därför att mamman ångrat sig så tror jag att de flesta ändå skulle värdera de förra högre. Man kan ju förstås argumentera för att just i surrogatfallen så läget annorlunda men det beror då inte på mamman känslor är mindre utan därför att adoptivföräldrarnas känslor är särskilt starka. Jag kan dock inte riktigt uppfatta det som ett argument för samhället ska bana väg för surrogatarrangemang utan snaraste att samhället bör undvika att medverka till skapa en potentiellt så uppslitande situation. Och, återigen, det som tycks en grundbult för varför adoptivföräldrarna skall ge en priviligerad ställning är en tidigare överenskommelse, men sådana kontraktsresonemang accepteras inte andra sammanhang om det gäller starkt personliga framtida åtaganden.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 06 mar 2013, 10:26

Pär C skrev:Och, återigen, det som tycks en grundbult för varför adoptivföräldrarna skall ge en priviligerad ställning är en tidigare överenskommelse, men sådana kontraktsresonemang accepteras inte andra sammanhang om det gäller starkt personliga framtida åtaganden.
Men här missar du, tycker jag, det uppenbara fakum att här i Sverige kommer det sannolikt att vara så att det barn som surrogatmamman bär med all sannolikhet kommer att vara genetisk avkomma till antingen den tilltänkta mamman eller pappan. Det är ju så det är vid IVF i Sverige idag (åtminstone sist jag kollade). Därmed förefaller det ju mycket lämpligt att barnet juridiskt räknas som avkomma till åtminstone den tilltänkte förälder som tillhandahållit ägg eller spermier och dessutom varit drivande i att graviditeten kommit till stånd. Det verkar ytterst märkligt (för mig) om denne förälder skulle kunna förneka att barnet är dennes.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 06 mar 2013, 10:51

micke.d skrev:Men här missar du, tycker jag, det uppenbara fakum att här i Sverige kommer det sannolikt att vara så att det barn som surrogatmamman bär med all sannolikhet kommer att vara genetisk avkomma till antingen den tilltänkta mamman eller pappan. Det är ju så det är vid IVF i Sverige idag (åtminstone sist jag kollade). Därmed förefaller det ju mycket lämpligt att barnet juridiskt räknas som avkomma till åtminstone den tilltänkte förälder som tillhandahållit ägg eller spermier och dessutom varit drivande i att graviditeten kommit till stånd. Det verkar ytterst märkligt (för mig) om denne förälder skulle kunna förneka att barnet är dennes.
Visst, där är ju riktigt i sig att detta är det troliga scenariot i det fall att samhället har stänkt vigvatten över det hela, men hur troligt är det att samhället skulle sanktionera om hela surrogatarrangemanget sker på vinst eller förlust. I stället tycks mig resonemanget förutsätta att mamman (=förlösande kvinnan) kunnat oåterkalleligt efterge sitt anspråk på barnet redan innan graviditeten inleddes. Och det är då frågan om en sådan den typ av framtida åtaganden som rättsordningen i liknande sammanhang underkänner.

För att undvika ev missförstånd så ska väl sägas att jag bara skriver runt mammans möjlighet att vägra lämna barnet ifrån sig. Det kan onekligen också uppstå intrikata problem kring vem eller vilka som är pappor och vad den eller kan ha anspråk på och skyldighet till beroende hur saker utvecklar sig men jag har i förenklingens intresse lämnat det därhän.

Låst