Surrogatmödrar, bör de tillåtas i Sverige

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Re: Surrogatmödrar, bör de tillåtas i Sverige

Inlägg av Xantippa » tis 05 mar 2013, 10:26

micke.d skrev:
Xantippa skrev:
micke.d skrev: Nejvisst. Du menar alltså att ett kontrakt som till exempel säger att om de tilltänkta föräldrarna vill avbryta graviditeten av medicinska skäl så ska surrogatmamman gå med på det, så är det att jämställa med att sälja sig själv som slav?
Man kan inte heller upprätta kontrakt om påtvingade ingrepp och operationer. Klart nog?
Tänk en liten stund på konsekvenserna. Vad gör vi om surrogatmamman vägrar?
Precis. Det är sånt som måste vara klart. Har de tilltänkta föräldrarna något föräldraansvar i det läget?
Tja, antingen ja eller nej.
Vad tycker du?
We are the dead

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 05 mar 2013, 10:37

Xantippa skrev:
micke.d skrev:Om det inte finns någon surrogatmamma med i spelet är det ju klart vad som gäller om de blivande föräldrarna ångrar sig eller förolyckas under graviditeten. Det borde vara lika klart när det är en surrogatmamma med i spelet.
Ja, men under tiden ska alltså surrogatmamman inte leva i vetskapen om att det barn hon bär, bär hon på för ett väntande och lyckligt föräldrapar utan att barnet, som hon inte ska utveckla känslor för, ska lämnas till sociala myndigheterna för vidare placering.

Tänk nu att hon är en av de surrogatmödrar som ändå utvecklar känslor för barnet. När barnet föds älskar hon det och vill ta hand om det. Bör hon få det? Bör hon ha någon slags förtur framför andra möjliga adoptivföräldrar? Hon har ingen juridisk rätt till vårdnaden om barnet - bör hon, som fortfarande ligger i förlossningssängen, vara ett mer logiskt val än några som stått i adoptionskö i flera år?
Nu gör du ett antal antaganden om hur juridiken kring det här kommer att se ut.

Det kanske är bäst om det är så som Per C är inne på, att surrogatmamman är förälder ända till dess att barnet lämnas/adopteras bort till de tilltänkta föräldrarna. I så fall blir ju hennes ansvar klart.

Den tilltänkta pappans roll blir ju också klar: han räknas som förälder under hela förloppet. Det som är oklart är den tilltänkta mammans roll. Om pappan förolyckas, får hon inte bli förälder då?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 05 mar 2013, 10:44

micke.d skrev:
Xantippa skrev:
micke.d skrev:Om det inte finns någon surrogatmamma med i spelet är det ju klart vad som gäller om de blivande föräldrarna ångrar sig eller förolyckas under graviditeten. Det borde vara lika klart när det är en surrogatmamma med i spelet.
Ja, men under tiden ska alltså surrogatmamman inte leva i vetskapen om att det barn hon bär, bär hon på för ett väntande och lyckligt föräldrapar utan att barnet, som hon inte ska utveckla känslor för, ska lämnas till sociala myndigheterna för vidare placering.

Tänk nu att hon är en av de surrogatmödrar som ändå utvecklar känslor för barnet. När barnet föds älskar hon det och vill ta hand om det. Bör hon få det? Bör hon ha någon slags förtur framför andra möjliga adoptivföräldrar? Hon har ingen juridisk rätt till vårdnaden om barnet - bör hon, som fortfarande ligger i förlossningssängen, vara ett mer logiskt val än några som stått i adoptionskö i flera år?
Nu gör du ett antal antaganden om hur juridiken kring det här kommer att se ut.
Alla dessa antaganden grundar sig på verkliga fall.
micke.d skrev:Det kanske är bäst om det är så som Per C är inne på, att surrogatmamman är förälder ända till dess att barnet lämnas/adopteras bort till de tilltänkta föräldrarna. I så fall blir ju hennes ansvar klart.
Du inser att vad PärC säger är att surrogatmamman fritt kan ångra sig fram till barnet överlämnas? Jag håller med honom om det, men efter vad du skrivit i denna tråd förvånar det mig att du håller med. Nyss skrev du att ev. abort borde kunna avtalas om och såg inga problem med att enligt kontrakt tvinga fram en abort. Nu tycker du att det är bäst om surrogatmamman faktiskt är moder fram till överlämnandet.
micke.d skrev:Den tilltänkta pappans roll blir ju också klar: han räknas som förälder under hela förloppet. Det som är oklart är den tilltänkta mammans roll. Om pappan förolyckas, får hon inte bli förälder då?
Varför är pappans roll mer klar än mammans?
We are the dead

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » tis 05 mar 2013, 10:49

Det hade varit bra, så hade jag också kunnat bli ensam mamma.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 05 mar 2013, 10:49

Xantippa skrev:
micke.d skrev:
Xantippa skrev:Man kan inte heller upprätta kontrakt om påtvingade ingrepp och operationer. Klart nog?
Tänk en liten stund på konsekvenserna. Vad gör vi om surrogatmamman vägrar?
Precis. Det är sånt som måste vara klart. Har de tilltänkta föräldrarna något föräldraansvar i det läget?
Tja, antingen ja eller nej.
Vad tycker du?
För närvarande lutar jag åt att i normalfallet borde inte de tilltänkta föräldrarna kunna vägra att bli föräldrar till barnet, lika lite som "normala" föräldrar kan vägra att ta sitt föräldraansvar, men att i det fall då surrogatmamman vägrar abort av medicinska skäl så vore det rimligt att hon i och med det också tog på sig en del av föräldraansvaret. Det verkar vara ungefär samma situation som när en "normal" mor vägrar abort av medicinska skäl trots att pappan vill att den ska göras.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 05 mar 2013, 10:56

micke.d skrev:För närvarande lutar jag åt att i normalfallet borde inte de tilltänkta föräldrarna kunna vägra att bli föräldrar till barnet, lika lite som "normala" föräldrar kan vägra att ta sitt föräldraansvar, men att i det fall då surrogatmamman vägrar abort av medicinska skäl så vore det rimligt att hon i och med det också tog på sig en del av föräldraansvaret. Det verkar vara ungefär samma situation som när en "normal" mor vägrar abort av medicinska skäl trots att pappan vill att den ska göras.
Så för att bli surrogatmamma ska man både vara förberedd på att barnet försvinner så fort det är fött och ändå vara beredd på att axla föräldraansvaret om föräldrarna ångrar sig?

Den "ungefärligen likadana" situationen får mig att undra hur aningslös du egentligen är. En gravid kvinna behöver ALDRIG göra abort, hennes föräldraansvar är EXAKT detsamma vad än fadern anser eller önskar, och fadern kan också undvika kontakt med barnet OAVSETT orsak.

Alltså, det finns ingen sådan situation som du beskriver så jag förstår inte vad du menar med att den är ungefär samma.
We are the dead

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 05 mar 2013, 11:04

Xantippa skrev:
micke.d skrev:Nu gör du ett antal antaganden om hur juridiken kring det här kommer att se ut.
Alla dessa antaganden grundar sig på verkliga fall.
Inte i Sverige.
Xantippa skrev:
micke.d skrev:Det kanske är bäst om det är så som Per C är inne på, att surrogatmamman är förälder ända till dess att barnet lämnas/adopteras bort till de tilltänkta föräldrarna. I så fall blir ju hennes ansvar klart.
Du inser att vad PärC säger är att surrogatmamman fritt kan ångra sig fram till barnet överlämnas? Jag håller med honom om det, men efter vad du skrivit i denna tråd förvånar det mig att du håller med.
Jag sa inte att jag höll med. Det kanske kunde uppfattas som att jag gjorde det, men det var inte min avsikt i så fall. Jag är osäker.
Xantippa skrev:Nyss skrev du att ev. abort borde kunna avtalas om och såg inga problem med att enligt kontrakt tvinga fram en abort.
Nja, jag undrade vad kontraktet i det aktuella fallet sa. Jag menar att om det här regleras i ett kontrakt (vilket det sannolikt var i det aktuella fallet) och surrogatmamman bryter kontraktet så är det inte självklart att de tilltänkta föräldrarna ska vara bundna att överta föräldraskapet fullt ut. Jag menade inte att surrogatmamman ska vara tvingad att göra abort, utan att om hon inte följer kontraktet så är rimligtvis inte heller de tilltänkta föräldrarna bundna av kontraktet. Hennes val borde rimligtvis ha konsekvenser även för henne.
Xantippa skrev:Nu tycker du att det är bäst om surrogatmamman faktiskt är moder fram till överlämnandet.
Jag vet inte vad det där betyder, exakt. Begreppet moder är en smula uppluckrat i de här sammanhangen.
Xantippa skrev:
micke.d skrev:Den tilltänkta pappans roll blir ju också klar: han räknas som förälder under hela förloppet. Det som är oklart är den tilltänkta mammans roll. Om pappan förolyckas, får hon inte bli förälder då?
Varför är pappans roll mer klar än mammans?
Eftersom den tilltänkta pappan nog ofta skulle vara, och om han inte är det bör räknas som, biologisk far till barnet.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 05 mar 2013, 11:05

micke.d skrev:
Xantippa skrev:Jag har även en fråga, som inte är det minsta retorisk utan något jag verkligen undrar. Om man nu inte kan få barn själv och inte har problem med att barnet är fött av en annan - varför då inte adoptera?
Det kan vara så att de som vill bli föräldrar vill ha ett barn som genetiskt är deras. Om då mammans ägg funkar men inte hennes livmoder så kan detta åstadkommas med hjälp av en surrogatmamma som alltså tillhandahåller livmoder men inte ägg.
Ja, den typen av surrogatmödraskap låter lite mindre problematisk. För normalt finns det ju även en surrogatpappa, dvs den som befruktat surrogatmamman. Och han har väl också rättigheter?

Men det fall som du beskriver låter som ett som kan åstadkommas med enbart de tilltänkta föräldrarnas gener. Ganska viktig skillnad, tycker jag. Det blir ju inte samma känslomässiga syn för surrogatföräldrarna då "Oj, titta, detta barn liknar mig så mycket. Det är trots allt mitt" t ex.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 05 mar 2013, 11:09

micked skrev: Eftersom den tilltänkta pappan nog ofta skulle vara, och om han inte är det bör räknas som, biologisk far till barnet.
Ah, du menar så. Det finns dock alla typer av surrogatmödraskap, t o m att både ägg och spermie är donerade, dvs barnet som föds har ingen biologisk anknytning till vare sig föräldrar eller surrogatmoder.
We are the dead

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 05 mar 2013, 11:14

kaxiga Z skrev:Det blir ju inte samma känslomässiga syn för surrogatföräldrarna då "Oj, titta, detta barn liknar mig så mycket. Det är trots allt mitt" t ex.
Precis, för alla nyfödda är ju kopior av båda sina föräldrar. Det är där anknytningen ligger. Utan den - bebis på soptippen.
We are the dead

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 05 mar 2013, 11:15

Xantippa skrev:
micke.d skrev:För närvarande lutar jag åt att i normalfallet borde inte de tilltänkta föräldrarna kunna vägra att bli föräldrar till barnet, lika lite som "normala" föräldrar kan vägra att ta sitt föräldraansvar, men att i det fall då surrogatmamman vägrar abort av medicinska skäl så vore det rimligt att hon i och med det också tog på sig en del av föräldraansvaret. Det verkar vara ungefär samma situation som när en "normal" mor vägrar abort av medicinska skäl trots att pappan vill att den ska göras.
Så för att bli surrogatmamma ska man både vara förberedd på att barnet försvinner så fort det är fött och ändå vara beredd på att axla föräldraansvaret om föräldrarna ångrar sig?
Hur du läste ut det ur vad jag skrev ovan är en gåta. Jag har överhuvudtaget inte talat om att "ångra sig".
Xantippa skrev:Den "ungefärligen likadana" situationen får mig att undra hur aningslös du egentligen är. En gravid kvinna behöver ALDRIG göra abort, hennes föräldraansvar är EXAKT detsamma vad än fadern anser eller önskar, och fadern kan också undvika kontakt med barnet OAVSETT orsak.
Javisst. Och en mor kan välja att lämna bort ett barn för adoption om hon vill.
Xantippa skrev:Alltså, det finns ingen sådan situation som du beskriver så jag förstår inte vad du menar med att den är ungefär samma.
Det finns inget fall då ett foster haft allvarliga medicinska problem och fadern velat ha abort men modern vägrat?

Crysis

Inlägg av Crysis » tis 05 mar 2013, 11:18

Xantippa skrev: Och under tiden ska alltså en kvinna gå och bära på det här barnet i vetskap om att när det föds väntar ingen på det?
Om hon har passerat gränsen för fri abort, ja.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 05 mar 2013, 11:18

Xantippa skrev:
micked skrev: Eftersom den tilltänkta pappan nog ofta skulle vara, och om han inte är det bör räknas som, biologisk far till barnet.
Ah, du menar så. Det finns dock alla typer av surrogatmödraskap, t o m att både ägg och spermie är donerade, dvs barnet som föds har ingen biologisk anknytning till vare sig föräldrar eller surrogatmoder.
Ja. Det var därför jag skrev att den tilltänkte pappan ändå borde räknas som far till barnet.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 05 mar 2013, 11:20

Xantippa skrev:
kaxiga Z skrev:Det blir ju inte samma känslomässiga syn för surrogatföräldrarna då "Oj, titta, detta barn liknar mig så mycket. Det är trots allt mitt" t ex.
Precis, för alla nyfödda är ju kopior av båda sina föräldrar. Det är där anknytningen ligger. Utan den - bebis på soptippen.
Det där tror jag inte på.

Crysis

Inlägg av Crysis » tis 05 mar 2013, 11:21

Xantippa skrev: Och vidare: nu är det ju inte riktigt så att man bara "lämnar bort" ett barn. Du har vårdnaden om det även om du inte vill överge det, tills vårdnaden övertagits av någon annan, vanligen med socialtjänsten som mellanhand. Att någon frivilligt adopterar bort sitt barn händer ytterst sällan i Sverige, vanligare är då familjehemsplaceringar.

Vad händer med barnet som surrogatmamman bär på om föräldrarna ångrar sig? Ska de ha fullt vårdnadsansvar för barnet när det föds även om de ångrar sig tre månader in på graviditeten?
Självklart ska de det. Föräldrar till barn som kommer till mha surrogatmödraskap ska ha samma skyldigheter som alla andra föräldrar. Det ska inte gå att bara plocka russinen ur kakan.

Jag vet att det inte är så vanligt att man lämnar bort ett barn, men frågan var inte hur vanligt det är. Frågan var hur man ska hantera fall där föräldrarna ångrar sig och där menar jag att man ska agera precis som man skulle gjort om det hade handlat om föräldrar som fått barn på något annat sätt. Du kan inte bara ångra dig. Vill du inte ha det barn du har satt till världen finns två möjligheter och det är att överge eller adoptera bort.

Låst