Nja, jag vet inte om det är så himla mycket mer köparens marknad idag än vad det nästan alltid varit, stora krig undantaget? Vad grundar du det på?Tryggve skrev:Det är ju dessutom i allra högsta grad köparens marknad det där med stridsflygplan i dagsläget....
Stridsflygplansutvecklingen har accelererat med t.ex. allt mer EW och avancerade robotar, samt förbättrad avionik. Snart finns det inte särskilt många flygplansmodeller att välja på om man vill hänga med och gamla flygplan tenderar att bli helt meningslösa, eftersom de är ganska lätta att oskadliggöra. Lite svårt att strida mot någon som kan skjuta ner dig flera mil innan du öht ser dem och om du mot förmodan skulle lyckas skicka iväg dina gamla robotar så blir de utstörda. Då är det en klen tröst att man har nästan lika bra svängprestanda.
Förr fanns det ganska många modeller som var hyfsade och som man i alla fall kunde klara sig skapligt med, om piloten var skicklig och numerär fördel.
Jag ser bara skillnaden mellan Gripen C och E - den är inte liten. Skall bli intressant med "strid" mellan dem i framtiden och se hur det går.
Finns det några öppna källor hur Gripen A står sig mot C?