Matte skrev:Uppskattningsvis för hur lång tid?
Jag, men det är min bedömning, räknar med stridigheter så länge regionerna och centralmakten inte har etablerat fungerande institutioner. Här har andra svenska myndigheter ett stort ansvar i biståndspolitiken. Varför skall vi skicka ett tiotal poliser för att utbilda Afghanska poliser och följa med ut på fältet men de svenska poliserna får inte bära de vapen de är reglerade att bära i Sverige? Vi behöver skicka så många fler för att bygga upp en utbildning så att de Afghanska poliserna kan jobba på ett förtroendeingivande sätt. Vi behöver hjälpa till att bygga utbildning för sjukvård, vi behöver hjälpa till att bygga upp yrkesutbildning. Min käpphäst är att hjälpa Afghanerna att bygga sitt land och sina liv så att man kan planera för flera år framåt, Afghanerna behöver känna att de kan se sina barnbarn växa upp och arbeta. Just nu är medelåldern så låg att barnbarn är något som man generellt kan se som nyfödd.
Ju mer helhjärtat vi satsar på bistånd i "vårt" destå mindre blir hotet mot de svenska soldaterna.
Matte skrev:Vilken är din bedömning av läget i landet totalt? Växer eller minskar moståndet?
Jag ser två bilder framför mig. På icke pashtunsk mark minskar motståndet, eller motståndet har bestått i det vi på Balkan benämnde som krigsherrar och kriminella. Det har inte funnits något genuint motsånd mot ISAF såsom man tänker sig det franska motståndet eller den norska Hjemmefronten. Jag skulle kunna tänka mig att det är ett fenomen som kan växa sig till om man bedömmer att avvecklingen av den militära delen i ISAF går för långsamt när regionen kan sköta sin säkerhet själv.
I de pashtunskdominerade områdena såsom Helmand har motståndet inte växt men det har kunnat manifesterats. Generalen McChrystal omdanade operationerna för de amerikanska styrkorna och därmed ISAF mot ett uppträndande som innebär att soldaterna visar sig öppet, patruller genomförs i syfte att visa sig, m.m. Man kallade detta för "Hearts 'n' minds". Man skulle i stort upphöra med offensiva operationer. Soldaterna skulle inte vara ett bara för att de rörde sig utanför sina baracker. Detta har kritiserats hårt i den amerikanska försvarsledningen. Man menar att soldaterna "offras" för att USA, m.fl. skulle visa sin goda vilja som en icke fientlig part. Det är en kritik som inte är fel i sak. Truppen blir mer utsatt och möjligheterna till överfall ökar markant att det snarast vore tjänstefel för en motståndsman att inte utnyttja det.
Matte skrev:Av vad jag kan se av statistiken har attackerna på Natostyrkan fördubblats på ett år.
Av de skäl som jag redovisat ovan.
Matte skrev:Däremot har attacker på hjälporganisationer minskat markant, vilket kan hänga samman med att dessa alltmer använder sig av lokalbefolkning i stället för västerlänningar.
Nja, snarare är västerländska stridskrafter nu så lätta mål att det lönar sig att bekämpa dom istället för hjälporganisationerna. Samtidigt har hjälporganisationerna rapporterat att dom upplever säkerhetsläget som mycket bättre. Det finns ett förtroende för västerlänningar, vilket svenska soldater har rapporterat om. Man hjälper till att ange var det finns misstänkta motståndsmän så man kan gå runt, man anger var det finns vapengömmor, man pekar ut hus där motståndsmän har gömt sig efter eldöverfall, i vissa fall så delar man eldställningar med bybor mot motståndsmän.
Matte skrev:Talibanstödda grupper stärker kontrollen över stora delar av landsbygden och har ett parallellstyre i många provinser.
Det går inte att förneka att vi är få att kunna uppträda effektivt. Helst så skulle jag vilja se att det fanns tillräckligt med trupp så att varje Afghansk säkerhetspatrull kunde ha en förbindelseofficer i från ISAF. Jag skulle också vilja se mer OMLT-trupp, det är så att antalet överfall på rent Afghanska säkerhetstrupper är mycket högre jämfört med när dessa följs åt av ISAF. Skulle säkerhetstyrkorna kunna uppträda mer effektivt så skulle det här "Parallellstyret" upphöra. Se mitt resonemang i början.
Matte skrev:Karzairegimens styrkor, som ledarna i väst sätter så stort hopp till, blir alltmer infiltrerade av moståndsgrupper.
Jamen naturligtvis, det finns knappa resurser till uttagning, utbildningen är minst sagt besvärande bristfällig. Omvärldens stöd till Afghanistan är inte mer än en läpparnas bekännelse. Militär trupp kan vi slänga dit och vi måste ändå omsätta material och idka lite industristöd samtidigt som det inte får kosta för mycket samtidigt som man talar om att dra sig ur fortast möjligt. Säkerhetssektorreformen är för närvarande ett skämt.
Matte skrev:Befälhavaren Petraeus talar om kanske tio år till för "seger" och ska inofficiellt ha sagt att amerikanerna måste stanna en generation till.
Förhoppningsvis tar det 10 år till innan Afghanistan har rudimentärt fungerande institutioner. Operation Enduring Freedom Aghanistan är mer eller mindre död. Nu återstår arbetet att bygga upp. Att man talar om en generation är inget märkvärdigt. Titta på Cypern där man ifrån Svensk sida var mer bestämmd, 1964 rykte man in med 700 man på ön, fler än vi har i Afghanistan, 1987 lämnade den svenska bataljonen ön och först 1993 lämnande de sista svenska stabsmedlemmarna ön. Sverige har haft militär personal i Korea sedan Koreakriget, alltså i snart 60 år.
J.K Nilsson