Bästa sågningen

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
Johannes

Re: Bästa sågningen

Inlägg av Johannes » fre 10 apr 2015, 08:44

Matte skrev: Det var nämligen ingen sågning alls, utan ett fegt påhopp. Fegt, eftersom Helmersson vet att DN s läsare inte kommer att få ta del av någon replik från Guillou.
Nu förs ju kulturdebatten i Sverige inte enbart i DN, så DNs läsare kommer kunna läsa Guillous svar oavsett om det publiceras i DN eller någon annanstans. Därmed är det svårt att se vari fegheten ligger.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » fre 10 apr 2015, 09:33

Johannes skrev:DNs läsare kommer kunna läsa Guillous svar oavsett om det publiceras i DN eller någon annanstans.
Visst och på omvägar och med lite besvär. Men det finns ju en anledning till att i hederlig publicistik så ges den vars person och åsikter angrips utrymme för bemötande på samma plats. Så att läsarna enkelt kan lägga argumenten sida vid sida och jämföra. Så icke i det finliberala DN - och det vet Helmersson. Och lägg märke till att det här inte var någon recension! Därmed knappast heller någon sågning.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 10 apr 2015, 10:12

Låt oss kalla det en sågning av Guillous krönika.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 10 apr 2015, 10:13

Sågningen av The Gunman som jag postade skulle väl också kunna anses vara ett fegt påhopp i så fall. På Sean Penn.

Det kan väl mycket väl vara både och. Det ligger väl i betraktarens öga.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » fre 10 apr 2015, 10:20

Matte skrev:Så icke i det finliberala DN - och det vet Helmersson. Och lägg märke till att det här inte var någon recension! Därmed knappast heller någon sågning.
Nu vet ju inte ännu om DN kommer tillåta en replik.

Vad gäller sågningen så låg den ju uppenbarligen i den elaka one-linern, men det kanske du missade.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » fre 10 apr 2015, 10:27

Matte skrev:Men det finns ju en anledning till att i hederlig publicistik så ges den vars person och åsikter angrips utrymme för bemötande på samma plats. Så att läsarna enkelt kan lägga argumenten sida vid sida och jämföra.
Och för övrigt har du fel - det finns sedan länge en praxis att den "tunga" kultur- och samhällsdebatten kan föras fritt över gränserna i de olika stora dagstidningarna, inte bara i en enda.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » fre 10 apr 2015, 11:08

Matte skrev:Fegt, eftersom Helmersson vet att DN s läsare inte kommer att få ta del av någon replik från Guillou.
Ingen undkommer skatterna, döden och Guillous repliker.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » fre 10 apr 2015, 12:13

Nu hör det väl till att man, som god DN-liberal, bör tvåla till Jan Guillou med jämna mellanrum. Som en slags tillhörighetsritual, alltså. Ungefär som att "äkta" rockkritiker bör såga Toto med en viss frekvens för att inte riskera att hamna utanför gemenskapen.
Folkhemmet har omärkligt förvandlats från strålande framtidsvision till oförglömligt minne. Frågan är om vi någonsin levde i det.
C. Palmaer

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 10 apr 2015, 21:14

Spiring... det där var det dummaste jag sett på länge. Jan Guillou är ute och cyklar. En som har mer förstånd talar om det. Du kan väl inte på fullt allvar hävda att JG har rätt i sakfrågan? Det finns många som vet hur andra världskriget gick till, så försök inte slingra dig...
They don't like it up'em, you know!

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » lör 11 apr 2015, 01:27

Det var en alldeles strålande och rolig sågning av JG:s krönika och även om man inte håller med om de subjektiva omdömena strålande och rolig, så var det ändå en sågning. Ni som inte gillar att liberaler kritiserar Guillou kan väl kanske låtsas att det var någon annan som skrivit krönikan och sågningen skett i en annan tidning.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » mån 13 apr 2015, 09:03

Anders G skrev:Spiring... det där var det dummaste jag sett på länge. Jan Guillou är ute och cyklar. En som har mer förstånd talar om det. Du kan väl inte på fullt allvar hävda att JG har rätt i sakfrågan? Det finns många som vet hur andra världskriget gick till, så försök inte slingra dig...
Det där var det dummaste påhopp jag läst på länge.

Du kan börja med att, med ett direkt citat, visa var jag "hävdat", på fullt allvar eller inte, det du påstår att jag "hävdat".

Såvitt jag kan se har jag överhuvud taget inte yttrat mig i "sakfrågan". Liksom jag inte gått in på vad jag personligen tycker om Toto.
Folkhemmet har omärkligt förvandlats från strålande framtidsvision till oförglömligt minne. Frågan är om vi någonsin levde i det.
C. Palmaer

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » mån 13 apr 2015, 09:29

Spiring skrev:
Såvitt jag kan se har jag överhuvud taget inte yttrat mig i "sakfrågan". Liksom jag inte gått in på vad jag personligen tycker om Toto.
Nä, och det var nog tur för alla inblandade parter. Det finns få ämnen som verkar få folk så upprörda som Totos förträfflighet eller uselhet...

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » mån 13 apr 2015, 10:20

Åh, så det är någon annan än Spiring som hävdar att man som god DN-liberal skall tvåla till JG lite allmänt då och då? Litteraturhänvisning, tack.
Påhopp? Inte hävdat? Varför yttrar du dig i ämnet? Håller du med DNs skribent eller inte? Håller du med JG eller inte? Är det du skrev en invändning mot DNs krönika eller en protest mot JG svammel?
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 13 apr 2015, 10:28

Tagga ned lite och återgå till ämnet för tråden.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 13 apr 2015, 10:29

Jag kan förstå att det kliar i politikdebatteringsnerverna ibland. Men det bästa är ändå att låta bli.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Skriv svar