Språklåda

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Re: Språklåda

Inlägg av Xantippa » mån 25 jan 2010, 00:27

Per C, Ephraim - ni har väl en poäng då...men det känns fel! :D

Fan, ni jurister spöar verkligen. ;-)

Jag ska fundera oupphörligen på bruket av komparativ med annorlunda - återkommer har jag kommit på något, annars ger jag er rätt...

Men kärare...att vara kär måste vara en absolut form, annars förlorsr väl ordet kär sin innebörd? Eller är det en hopplöst romantisk föreställning?

Kan man ha flera kärlekar då också?!
We are the dead

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 25 jan 2010, 00:31

om man tar upp exempel med näraliggande adjektiv, synonymer, så kanske det känns mer naturligt att komparera 'annorlunda':

mer avvikande
mer spektakulär
konstigare

Det finns definitivt adjektiv som inte går att komparera, 'död', kanske även 'kär', 'disputerad', etc...

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » mån 25 jan 2010, 10:32

kaxiga Z skrev:Det finns definitivt adjektiv som inte går att komparera, 'död', kanske även 'kär', 'disputerad', etc...
halvdöd, död, stendöd :mrgreen:
Oh, behave!

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » mån 25 jan 2010, 10:46

Latin är ett dött språk
Dödare finns ej
Det tog kål på romarna
Och det tar kål på mig

Klassisk humanistklagan
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » mån 25 jan 2010, 11:01

Latin is a language
as dead as dead can be
First it killed the Romans
and now it's killing me
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » mån 25 jan 2010, 22:57

kaxiga Z skrev:Det finns definitivt adjektiv som inte går att komparera, 'död', kanske även 'kär', 'disputerad', etc...
När Ekvatorialguineas diktator, Macías Nguema, störtades 1979, fick han 102 dödsstraff. Så han måste väl vara dödare än dödast?
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » mån 25 jan 2010, 23:18

Ergo Sum skrev:
När Ekvatorialguineas diktator, Macías Nguema, störtades 1979, fick han 102 dödsstraff. Så han måste väl vara dödare än dödast?
Det är ju ännu bättre än i Staterna, där folk kan dömas till fängelsestraff i flera hundra år.

Efter några decennier så går det naturligtvis inte åt någon mat, men å andra sidan så kan den intagne inte städa cellen själv då . . .
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 26 jan 2010, 01:44

Hexmaster skrev:Latin is a language
as dead as dead can be
and now it's killing me
Och på latin?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » tis 26 jan 2010, 11:23

piotrr skrev:
Hexmaster skrev:Latin is a language
as dead as dead can be
and now it's killing me
Och på latin?
Hummelihum, det vill jag också veta när jag tänker efter. Borde vara gjort. Kollar.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Ephraim

Inlägg av Ephraim » ons 27 jan 2010, 02:32

Jag gillar verkligen inte påståendet att "död", "gravid", "disputerad" etc. inte skulle gå att komparera, vilket man ser ibland. Självklart kan man komparera "död", exempelvis: "Död, dödare, dödast".

Naturligtvis förstår jag tanken, rent biologiskt finns ju inte olika grader av dödhet. Men språket är väl inte bara till för att beskriva biologiska sanningar? Även om en människa inte kan vara dödare kan hon väl kännas dödare? Död kan ju också användas i andra betydelser. En stadsdel är kanske "den dödaste i staden".

Bara för att verkligheten inte tillåter oss att vara "dödare" innebär väl inte det att språket inte gör det, för varför måste man alltid beskriva verkligheten?

--

Ord som "perfekt", "tom", "full", "tyst" m.fl. påstås också ofta inte gå att komparera. Här har jag en liten annan invändning. Vissa "språkpoliser" brukar störa sig på sådant som "den mest perfekta människan". Enligt ordboken betyder "perfekt" 'som har de bästa möjliga egenskaper i alla väsentliga avseenden' (NEO), och då menar man att det är meningslöst att tala om något "mer perfekt" eller det "mest perfekta".

Men det som beskrivs som "perfekt" är ofta inte helt utan möjlighet till förbättring (bara nästan). I det glas som beskrivs som "fullt" får man kanske fortfarande i lite mer vatten, och i det "tomma glaset" kanske det ligger kvar några droppar. Då är det inte så konstigt om något kan vara "mer perfekt" eller "det fullaste".

Användarvisningsbild
Ephraim

Inlägg av Ephraim » ons 27 jan 2010, 02:47

Xantippa skrev:Men kärare...att vara kär måste vara en absolut form, annars förlorsr väl ordet kär sin innebörd? Eller är det en hopplöst romantisk föreställning?

Kan man ha flera kärlekar då också?!
Det beror väl lite på vad man anser att kärlek är. Om det är en känsla måste den väl kunna vara svagare och starkare som vilken känsla som helst? Men om man med "att vara kär" syftar exempelvis på förekomsten av ett band mellan två personer kanske man kommer till andra slutsatser.

(i anslutning till mitt förra inlägg, naturligtvis går ordet "kär" att komparera, men det är ju en annan diskussion)

"Tre kärlekar" var ju namnet på en TV-serie av Lars Molin. Huruvida man kan ha flera kärlekar beror nog åter på vad man syftar på. Känslor kan ju vara olika starka men jag är inte säker på att de kan vara flera (av samma sort). Däremot kan man naturligtvis ha flera starka band till olika personer (antingen samtidigt eller en i taget).

Användarvisningsbild
Globus

Inlägg av Globus » tis 16 feb 2010, 17:36

Tjaba.

Betrakta följande mening:

"Herr Karlsson besegrade sin motståndare genom att slå honom med häpnad och ett baseballträ."

Den här typen av påståenden där man utnyttjar att ord kan ha flera betydelser och/eller användas på olika sätt (i det här fallet "slå") kallas för något speciellt, men jag kan inte komma på vad det är. Någon som vet?
Senast redigerad av 1 Globus, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 16 feb 2010, 17:41

'snärtig ekvivokation'?

Användarvisningsbild
Globus

Inlägg av Globus » tis 16 feb 2010, 17:44

kaxiga Z skrev:'snärtig ekvivokation'?
Nära. Det visade sig att det var zeugma jag var ute efter.

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » tis 16 feb 2010, 23:07

Ett komma?

"Herr Karlsson besegrade sin motståndare, genom att slå honom med häpnad och ett baseballträ."
Men det gör ju inte saken bättre.
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

Skriv svar