Rasistiska maträtter

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
skeptiskelars

Re: Rasistiska maträtter

Inlägg av skeptiskelars » tor 26 feb 2015, 13:24

skeptiskelars skrev:I "Sju sorters kakor" från 1983 finns inte bara recept på n-rbollar, utan även på en sorts småkakor som heter ju-ebröd.
Jädrar i min lilla låda, finns tom en WP-artikel om det:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Judebr%C3%B6d

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » tor 26 feb 2015, 13:32

Varken "jude" eller "fransyska" är väl några kränkande ord i sig? För att bara ta två exempel här som jag har svårt att se som "rasistiska" benämningar.
Folkhemmet har omärkligt förvandlats från strålande framtidsvision till oförglömligt minne. Frågan är om vi någonsin levde i det.
C. Palmaer

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tor 26 feb 2015, 13:42

Spiring skrev:Varken "jude" eller "fransyska" är väl några kränkande ord i sig? För att bara ta två exempel här som jag har svårt att se som "rasistiska" benämningar.
Kanske stämmer.
Jag hittade bilden ur kakboken, jag har alltid trott att kakornas namn kommer av att deras form ev kan associeras till en krokig näsa, jag har nog bara sett rasistspöken mitt på ljusa dan.

Bild

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 26 feb 2015, 13:52

Spiring skrev:Varken "jude" eller "fransyska" är väl några kränkande ord i sig? För att bara ta två exempel här som jag har svårt att se som "rasistiska" benämningar.
Du har rätt i att fransyska inte precis är rasistiskt. Men en lite märklig benämning är det.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » tor 26 feb 2015, 14:55

skeptiskelars skrev:jag har alltid trott att kakornas namn kommer av att deras form ev kan associeras till en krokig näsa, jag har nog bara sett rasistspöken mitt på ljusa dan.
Wikipedia-artikeln som du länkade till har i alla fall en annan förklaring.
Folkhemmet har omärkligt förvandlats från strålande framtidsvision till oförglömligt minne. Frågan är om vi någonsin levde i det.
C. Palmaer

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » tor 26 feb 2015, 14:57

Namnen på bakverken "Pitepojkar" och "Piteflickor", däremot, brukar oftast förklaras med deras form och allmänna egenskaper...
C. Palmaer

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tor 26 feb 2015, 16:16

Spiring skrev:
skeptiskelars skrev:jag har alltid trott att kakornas namn kommer av att deras form ev kan associeras till en krokig näsa, jag har nog bara sett rasistspöken mitt på ljusa dan.
Wikipedia-artikeln som du länkade till har i alla fall en annan förklaring.
Jepp, därav slutsaten att jag tack vare associationen till bilden har irrat vilse i rasistskogen och sett rasistspöken mitt på ljusa dan

Undrar förresten om jag skall ta några finska pinnar till kvällskaffet ?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 26 feb 2015, 17:30

Möjligen är poängen med den här tråden att rasistiska argument som "varför får man inte säga negerboll när man får säga vitlök" alltså är en bristfällig jämförelse av två ord som inte alls har samma konnotation...
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Rävröda

Inlägg av Rävröda » tor 26 feb 2015, 17:41

Flatbröd? :shock:

(min telefon autokorrigerade till "flator", bara en sån sak.)
Hur vet du det?

TomasT

Inlägg av TomasT » fre 27 feb 2015, 02:29

Dûrion Annûndil skrev:
Möjligen är poängen med den här tråden att rasistiska argument som "varför får man inte säga negerboll när man får säga vitlök" alltså är en bristfällig jämförelse av två ord som inte alls har samma konnotation...
Betänk också att fransoserna under kolonialtiden hade en mer utvecklad variant av dito boll-bakverk,med allt det ett avhugget huvud,med mun och ögon.Som man ,just det kunde spela fotboll med.
Vidrigt.
Kan inte hitta källan.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » fre 27 feb 2015, 04:03

Jew's ear är det engelska namnet på en svamp som är extremt populär i Kina, men nästan helt frånvarande på kinarestauranger i utlandet. Inte jättekonstigt kanske då den har en konsistens som i vissa tillagningar kan beskrivas med ord som "gummigaktig", "slemmig" eller "benig". Funkar dock i vissa soppor om den är choppad till oigenkännlighet med en sån där brutal kinesisk kockkniv.

Namnet kommer ursprungligen ifrån att svampen ofta växer på fläderträd och enligt folktron så hängde sig Judas i ett sånt, sedan dess växer hans öron upp i form av svamp på fläderträd för att typ påminna om det. Nån gång senare ska britterna sen ha "kortat ner" termen "Juda's ear" till "Jew's ear". Är väl samma sak ju... typ? Judasar som judasar. :smile2:
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

TomasT

Inlägg av TomasT » fre 27 feb 2015, 11:22

Vad vill du tillföra med en wikipediaartikel om avvikande öron,som inte tillför något i sammanhanget?

nide_j

Inlägg av nide_j » fre 27 feb 2015, 13:02

Inte alla som heter Rydberg är biffar.
Show me the science!

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » fre 27 feb 2015, 13:07

Apropå n-bollar.
En nära släkting till mig var au-pair i London på 70-talet och ombads laga något gott till tv-myset.
Hon hade ännu inte lärt sig så mycket engelska uttryck och erbjöd sig att laga "negroes balls".
(och hon är säkert inte ensam om den fadäsen)

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » fre 27 feb 2015, 13:39

I Tyskland finns det ett bakverk som hette "kameruner". Någon slags friterad degklump med socker på är det. Fördomarna som måste ligga bakom är nog lite för invecklade för att jag ska förstå!
Senast redigerad av 3 Victor_Von_Doom, redigerad totalt 0 gång.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Skriv svar