Sommarkatter: myt eller verklighet?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Thomas P

Re: Sommarkatter: myt eller verklighet?

Inlägg av Thomas P » tor 04 apr 2013, 13:47

Crysis skrev:Ferala katter tenderar att dra (eller snarare hålla sig kvar där eftersom de oftast släpps ut/fötts där) sig till bebyggelse pga. bättre födotillgång. Inte sällan bildar de kolonier runt födokällorna (tex. ladugårdar, sopor eller "välvilliga" människor som utfodrar dem). Inte särskilt svåra att få syn på.
Det svåra är att se skillnad på en utekatt och en förvildad katt. Lättare med hundar. En hund utan ägare i närheten är bortsprungen, och om ägaren inte håller med får han betala några hundra för att lösa ut den vilket efter ett tag lär honom att hålla hunden under uppsikt.

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » tor 04 apr 2013, 13:48

Min katt är 5 år gammal innekatt, på landet, med bevakad frigång på tomten. Hundar hålls i koppel eller så är de så väldresserade att de håller sig inom hank och stör men folk låter katter springa runt och hållas lite som de vill. Jag tror inte någon skulle tycka det vare så roligt om någon grannes Schäfer skulle få för sig att springa över en nytvättad bil och göra tassavtryck. Men med lösspringande katter så är det snarare regel än undantag.
Oh, behave!

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » fre 05 apr 2013, 00:36

Ett liknande fenomen torde vara hundar som lämnas i varma bilar. Mitt facebookflöde är fullt av tabeller över hur varmt det blir i en bil efter ett antal timmar i solen. Frågan är om problemet är en bråkdel så vanligt som varningarna.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 05 apr 2013, 06:17

Knurd skrev:Ett liknande fenomen torde vara hundar som lämnas i varma bilar. Mitt facebookflöde är fullt av tabeller över hur varmt det blir i en bil efter ett antal timmar i solen. Frågan är om problemet är en bråkdel så vanligt som varningarna.
Det beror på var det är.

I exempelvis USA som ju ligger betydligt längre söderut än Sverige är det någorlunda vanligt. Där har även barn som av misstag lämnats kvar i parkerade bilar dött av värmen, det handlar om 30-40 fall per år.

Se http://www.ggweather.com/heat/
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Gert

Inlägg av Gert » fre 05 apr 2013, 08:12

Knurd skrev:Ett liknande fenomen torde vara hundar som lämnas i varma bilar. Mitt facebookflöde är fullt av tabeller över hur varmt det blir i en bil efter ett antal timmar i solen. Frågan är om problemet är en bråkdel så vanligt som varningarna.
Det är väl vanligen så vid reella problem att fallen är en bråkdel av varningarna, det är väl hela poängen med varningar!
Det är nog annars inte särskilt vanligt, jag känner bara till ett fall med dödlig utgång, men de flesta vill väl att ens hund ska ha det någorlunda bekvämt.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 05 apr 2013, 08:36

micke.d skrev:
Det beror på var det är.

I exempelvis USA som ju ligger betydligt längre söderut än Sverige är det någorlunda vanligt. Där har även barn som av misstag lämnats kvar i parkerade bilar dött av värmen, det handlar om 30-40 fall per år.

Se http://www.ggweather.com/heat/
Jag vill verkligen inte vara petig men stora delar av USA ligger norr om Sverige och vädermässigt är ännu större delar svalare än Sverige.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » fre 05 apr 2013, 08:41

Anders skrev:Jag vill verkligen inte vara petig men stora delar av USA ligger norr om Sverige
Norra Alaska.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

rayjoh

Inlägg av rayjoh » fre 05 apr 2013, 08:57

Anders skrev:Jag vill verkligen inte vara petig men stora delar av USA ligger norr om Sverige och vädermässigt är ännu större delar svalare än Sverige.
Bortsett från Alaska ligger hela USA söder om Paris. Miami ligger söder om Kanarieöarna. Key West ligger i höjd med Abu Dhabi.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 05 apr 2013, 09:05

New York City ligger söder om Barcelona.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » fre 05 apr 2013, 10:07

Som uppvuxen i ett område med väldigt mycket sommarstugor så får jag känslan av att fenomenet sommarkatter har existerat men inte riktigt gör det längre. Jag tror att propagandan mot kattövergivande samt socialt tryck från omgivningen har lett till förändring. För 30 år sedan sågs katten i större utsträckning som ett halvvilt djur som kan klara sig själv. När jag var liten, på 80-talet, fanns det periodvis gott om förvildade katter. Det var rätt lätt att hålla reda på olika katters sociala status eftersom den bofasta befolkningen då var rätt låg och hade koll på varandra.

Sedan så kan det vara lite svårt med gränsdragning gällande vad det är att "överge" en katt. I många fall kan det nog handla om hur snabbt man bestämmer sig för att den är bortsprungen.

Idag finns det en etablerad förvildad katt i områden som verkar leva rätt bra. Hen kommer nog dock snart att försvinna då den varit med i åtminstone sex år.

Å andra sidan är det alltid populärt att snacka skit om sommargäster...
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » lör 06 apr 2013, 16:31

kaxiga Z skrev:Thanks, Mäkinen!
Jag undrade just om katterna är toppen på näringskedjan precis överallt i världen. Äter något annat djur katt?

(N B, jag förstår att man kan ha klös-fiender som inte äter en)
Alla rovdjur större än katter lär nog döda katter om de kan. De som är något större än katter lär ta dem för att få bort konkurrenter om maten. Rävar brukar väl t.ex. ge sig på katter om jag inte minns fel. Det lär dock inte vara många rovdjur som har katter som basföda.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » lör 06 apr 2013, 16:39

kaxiga Z skrev:+ att räven har tunna benknotor, relativt tunt och nätt skelett. Antar att man är allmänt trippande och försiktig då, så att inget knäcks.
Det är nog dock ingen större risk att en katt biter av benet på en räv. ;)

Crysis

Inlägg av Crysis » lör 06 apr 2013, 17:07

Räven tror jag är en överskattad fara för våra katter, jag tror att rovfåglar är en mer verklig fara. Lodjuren vet jag inte om de bryr sig om katter faktiskt.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » lör 06 apr 2013, 17:30

Crysis skrev:Räven tror jag är en överskattad fara för våra katter, jag tror att rovfåglar är en mer verklig fara. Lodjuren vet jag inte om de bryr sig om katter faktiskt.
Jag har sett en räv döda en katt men det är möjligt att det inte är så vanligt. Lodjur är förmodligen för stora för att se katten som en konkurrent, men om det råder brist på mat i reviret så lär de knappast dra sig för att hugga en.

Kan tänka mig att rovfåglar är värre för katter men i vårt land så lär det nog bara vara havsörn, kungsörn och möjligen duvhökshonor som skulle ge sig på en fullvuxen katt.

Användarvisningsbild
Catweazle

Inlägg av Catweazle » lör 06 apr 2013, 20:36

Katter verkar i alla fall inte vara så bekväma med lodjur. En av mina bekanta hade helt plötsligt en lo utanför köksfönstret. Han tog upp katten för att visa. Ett par sekunder senare var hans skjortärmar blodiga trasor.
Några anspråkslösa ord från en konsensuscomalobotomerad stackare.

Skriv svar