Sommarkatter: myt eller verklighet?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Sommarkatter: myt eller verklighet?

Inlägg av micke.d » tor 04 apr 2013, 11:33

pery skrev:
micke.d skrev:
Anders G skrev:Räven tar en hel del katter.
Jag undrar om det är riktigt. Katter klarar sig ju bra mot de allra flesta hundar, och räven är mindre och försiktigare än många hundar katter klarar sig bra mot.

En datapunkt: http://www.youtube.com/watch?v=ssAfZZOZRJI
Kan det vara så att räven är ett vilt djur som vet hur den ska fånga byten? Hunden är van vid att mat ligger stilla i skålen.
Jo, vilket då förmodligen gör att räven är betydligt försiktigare än en hund är.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 04 apr 2013, 12:02

+ att räven har tunna benknotor, relativt tunt och nätt skelett. Antar att man är allmänt trippande och försiktig då, så att inget knäcks.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 04 apr 2013, 12:05

Känns som att vissa använder boken om Klas Klättermus och de andra djuren i Hackebackeskogen (Torbjörn Egner) som naturlära?
They don't like it up'em, you know!

Crysis

Inlägg av Crysis » tor 04 apr 2013, 12:06

Anders skrev:Är det någon som är emot att katter jagar råttor, kaniner och andra små gnagare?
Ja, om de tar sårbara arter eller konkurrerar med vilda predatorer.

Svante

Inlägg av Svante » tor 04 apr 2013, 12:06

Knurd skrev:Det är väl ännu inte säsong, men fenomenet sommarkatter skulle förtjäna en rejäl genomlysning. Här är en kvällstidningsartikel som för ovanlighetens skull har en skeptisk hållning: http://www.expressen.se/nyheter/dokumen ... s-stammer/

Har ni någon förstahandsinformation om någon familj som haft en katt under en sommar, men lämnat den till hösten?
Jag har tänkt precis samma sak. Jag har aldrig någonsin träffat eller hört talas om en familj som gått från kattägare på sommaren till icke-kattägare på hösten. Jag tror att sommarkatter är en myt.

Däremot finns det naturligtvis förrymda och förvildade tamkatter, och katter som övergetts i allmänhet, men specifika sommarkatter är jag väldigt skeptisk till!

Svante

Inlägg av Svante » tor 04 apr 2013, 12:08

Phillie skrev:Ja, tyvärr. Den ligger här på skrivbordet nu. Men jag tror att problemet med "bondkatter" är betydligt större än problemet med övergivna sommarkatter. Alltså att okastrerade stall- och ladugårdskatter och föder kull efter kull utan kontroll.
Vad menar du? Berätta mer!

Crysis

Inlägg av Crysis » tor 04 apr 2013, 12:17

Angående sommarkatter är det nog en fas vi har tagit oss förbi. Numera överges katter året runt. Vi har i runda slängar 100000 hemlösa katter (enligt en rapport från Manimalis) och de kommer ju någonstans ifrån. Okastrerade utekatter med ägare är antagligen en del av problemet, även förrymda katter men folk kastar tyvärr fortfarande bara ut katter. Här i Göteborg finns en kulle som har blivit känd för att vara en kattungedumpningsplats. Istället för att kastrera sina honkatter dumpar de kattägare som inte har stake nog att avliva kattungarna utomhus. I bästa fall nära bebyggelse eller tom. nära ett katthem men inte alltid.

På sina håll verkar (enligt min erfarenhet) det även finnas en allmän acceptans för att katter inte ägs. De kommer med en gård och flyttar som de vill. Dvs. människor drar gärna nytta av kattens skadedjursbekämpning men något ägaransvar är man inte beredd att ta. Man är inte heller beredd att lägga ner några större summor än billig kattmat.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 04 apr 2013, 12:46

pwm skrev:
Thomas P skrev:Det finns över miljonen katter i Sverige, hur många tror du skulle finnas i en helt vild population?
Man måste väl fråga sig hur många av dem som rör sig fritt utomhus och hur utbredningen ser ut. Rör man sig i skog och mark är de nog lika svåra att få syn på som, säg, ett lodjur. Tror jag.
Du får räkna bort alla innekatter om du vill, det blir fortfarande ett mycket stort tal, och om de vore okastrerade skulle det snabbt bli än större. Det är ett problem främst runt bebyggelse, ute i de djupa skogarna torde antalet vildkatter vara väldigt lågt.
kaxiga Z skrev:2. Är det unikt för arten katter att få många ungar så att en del svälter ihjäl/får ett hårt liv? Gör inte många andra djurarter så också?
Jo, och? Nu har vi domesticerat katten och har därmed skaffat oss ett ansvar för den.
Anders G skrev:Vilka vårdinsatser skall vi sätta in för åldrande smågåglar? Är det ett kommunalt, landstings eller statligt ansvar? Distriktsveterinärerna, var finns de när ohälsan slår till?
Nu har vi domesticerat katten och har därmed skaffat oss ett ansvar för den och det den ställer till.
Senast redigerad av 1 Thomas P, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tor 04 apr 2013, 12:54

Thomas P skrev:Du får räkna bort alla innekatter om du vill, det blir fortfarande ett mycket stort tal, och om de vore okastrerade skulle det snabbt bli än större.
Vi vet då inte hur många individer som är ett potentiellt problem.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 04 apr 2013, 12:55

Crysis skrev: Istället för att kastrera sina honkatter dumpar de kattägare som inte har stake nog att avliva kattungarna utomhus.
Tack för att du påminde oss om mekanismen bakom sommarkatter och andra dumpade katter. Att ha den i åtanke hjälper oss att förstå varför det nog inte är en myt. ...skulle spy illa om jag behövde avliva en söt kattunge. Och det är precis vad många föräldrar etc människor ställs inför att behöva göra, ta ansvar och (låta) avliva. (Antar att det är dyrt att låta djursjukhuset göra det)

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 04 apr 2013, 12:57

Thomas P skrev:
Anders G skrev:Vilka vårdinsatser skall vi sätta in för åldrande smågåglar? Är det ett kommunalt, landstings eller statligt ansvar? Distriktsveterinärerna, var finns de när ohälsan slår till?
Nu har vi domesticerat katten och har därmed skaffat oss ett ansvar för den och det den ställer till.
Yxskaft?
They don't like it up'em, you know!

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 04 apr 2013, 12:59

Anders G skrev:
Thomas P skrev:
Yxskaft?
Ja, det var ungefär vad jag tyckte om ditt inlägg, men jag försökte besvara det seriöst ändå.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tor 04 apr 2013, 13:09

Vi har delvis domesticerade småfåglar hemma också. De lever på talgbollar, jordnötter och fläsksvål.
Än har inte räven tagit någon av våra katter, men jag har sett den väl innanför katternas vandringsområden (utanför köksfönstret). De större fåglarna borde dock kunna ta för sig av nån katt av mindre storlek. Har sett att de fångat harungar i närheten.
Apropå stora fåglar så kom ena katten inspringande för nån vecka sen och gömde sig under vår säng. Den hade mött en fasantupp för första gången.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Crysis

Inlägg av Crysis » tor 04 apr 2013, 13:40

pwm skrev:Vi vet då inte hur många individer som är ett potentiellt problem.
Vill du undersöka saken med ett verkligt experiment? Det är vad som håller på att ske. De hemlösa och förvildade katterna blir fler, inte färre, så om ingen myndighet tar ansvar och gör någonting åt saken kommer vi ställas inför inte bara problematik med katter som konkurrerar med vilda predatorer om byten eller går för hårt åt bytesdjuren utan även med kattpest som kommer drabba lodjuren också.

Crysis

Inlägg av Crysis » tor 04 apr 2013, 13:43

pwm skrev:Rör man sig i skog och mark är de nog lika svåra att få syn på som, säg, ett lodjur. Tror jag.
Ferala katter tenderar att dra (eller snarare hålla sig kvar där eftersom de oftast släpps ut/fötts där) sig till bebyggelse pga. bättre födotillgång. Inte sällan bildar de kolonier runt födokällorna (tex. ladugårdar, sopor eller "välvilliga" människor som utfodrar dem). Inte särskilt svåra att få syn på.

Skriv svar