Sommarkatter: myt eller verklighet?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Thomas P

Re: Sommarkatter: myt eller verklighet?

Inlägg av Thomas P » tor 04 apr 2013, 08:09

Anders skrev:Ja ja, rovdjur jagar andra djur, men är det ett problem? Är det någon som är emot att katter jagar råttor, kaniner och andra små gnagare?
Ja, uppenbarligen. Ser du inte själv problemet? Vi föder upp en enorm stam av rovdjur, mycket större än vad som skulle kunna förekomma naturligt, och så släpper vi ut en del av dem att jaga fritt. Det finns över miljonen katter i Sverige, hur många tror du skulle finnas i en helt vild population?

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 04 apr 2013, 08:41

Det finns över miljonen katter i Sverige, hur många tror du skulle finnas i en helt vild population?
Betydligt färre...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tor 04 apr 2013, 08:55

Thomas P skrev:Det finns över miljonen katter i Sverige, hur många tror du skulle finnas i en helt vild population?
Man måste väl fråga sig hur många av dem som rör sig fritt utomhus och hur utbredningen ser ut. Rör man sig i skog och mark är de nog lika svåra att få syn på som, säg, ett lodjur. Tror jag.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 04 apr 2013, 09:14

L. Mäkinen skrev:Jag är ägd av två kastrerade honkatter varav den ena är sprungen ur en släkt av djur som fått föröka sig vilt i norrländsk landsbygd. Dess syskon har stundtals tillåtits föröka sig i en takt som resulterat i att ungarna undgått att tas om hand och att de får ett hårt liv.
Ok, det är alltså detta som menas i artikeln som länkas i trådstarten, förmodar jag. Katterna plågas av att de inte kastreras.

1. Men för den individuella katten kan jag inte tänka mig annat än att det är tvärtom? Att den lider av att kastreras och vara kastrerad?

2. Är det unikt för arten katter att få många ungar så att en del svälter ihjäl/får ett hårt liv? Gör inte många andra djurarter så också?

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 04 apr 2013, 09:37

Djur äter upp varandra. Jag hävdar bestämt att det är stor skillnad på totalantalet dödade fåglar och friska fåglar.
Vilka vårdinsatser skall vi sätta in för åldrande smågåglar? Är det ett kommunalt, landstings eller statligt ansvar? Distriktsveterinärerna, var finns de när ohälsan slår till?
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tor 04 apr 2013, 09:46

kaxiga Z skrev:1. Men för den individuella katten kan jag inte tänka mig annat än att det är tvärtom? Att den lider av att kastreras och vara kastrerad?
Bild

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tor 04 apr 2013, 09:47

kaxiga Z skrev:
L. Mäkinen skrev:Jag är ägd av två kastrerade honkatter varav den ena är sprungen ur en släkt av djur som fått föröka sig vilt i norrländsk landsbygd. Dess syskon har stundtals tillåtits föröka sig i en takt som resulterat i att ungarna undgått att tas om hand och att de får ett hårt liv.
Ok, det är alltså detta som menas i artikeln som länkas i trådstarten, förmodar jag. Katterna plågas av att de inte kastreras.

1. Men för den individuella katten kan jag inte tänka mig annat än att det är tvärtom? Att den lider av att kastreras och vara kastrerad?

2. Är det unikt för arten katter att få många ungar så att en del svälter ihjäl/får ett hårt liv? Gör inte många andra djurarter så också?
Operationen som sådan är möjligen obehaglig, men kastrerade katter tenderar att vara mer lugna än okastrerade. Om de saknar själva sexualdriften vet jag inte.
Det är säkert många djurarter som förökar sig i mesta möjliga mån, men katterna är inte en naturlig del av faunan så de har få naturliga fiender. De anses dessutom som "söta husdjur" av många och då ömmar man mer för dem. Det är väl lite av den anledningen man i vår kultur sällan föder upp katter som föda.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 04 apr 2013, 09:49

Thanks, Mäkinen!
Jag undrade just om katterna är toppen på näringskedjan precis överallt i världen. Äter något annat djur katt?

(N B, jag förstår att man kan ha klös-fiender som inte äter en)

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 04 apr 2013, 09:55

pwm skrev:Man måste väl fråga sig hur många av dem som rör sig fritt utomhus och hur utbredningen ser ut. Rör man sig i skog och mark är de nog lika svåra att få syn på som, säg, ett lodjur. Tror jag.
När det gäller tamkatter som rör sig ute så finns det väl färre i stan än i förorten. Mina föräldrar bor t ex i ett radhusområde, och där är det rätt mycket katter som rör sig i området.

När det gäller förvildade katter är det väl svårt att säga, vi brukar som sagt se några varje sommar uppe vid sommarstugan.

Hur mycket skada de svenska katterna gör på ekosystemet är väl svårt att säga, men enligt den här artikeln så är katten "ansvarig" för utrotandet av 33 endemiska arter, främst på öar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Feral_cat

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 04 apr 2013, 09:59

Räven tar en hel del katter.

Användarvisningsbild
tamasis

Inlägg av tamasis » tor 04 apr 2013, 10:09

kaxiga Z skrev:Jag undrade just om katterna är toppen på näringskedjan precis överallt i världen. Äter något annat djur katt?
Bild

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 04 apr 2013, 10:35

Och innan någon anklagar mig för att hata katter, vilket regelmässigt händer speciellt då jag föreslår infångande med fälla....

Nej, jag hatar inte katter, jag är ingen kattmänniska, men visst kan katter vara gulliga och naturligtvis skall man få ha katt, men....

Med varje innehav av djur följer ett ansvar. Det är kattägarens att se till att djuret inte orsakar olägenhet för omgivningen. I ett villaområde skall således kattägaren se till att inte katten orsakar skada på grannarnas egendom. Är det en orimlig begäran?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 04 apr 2013, 10:45

Anders G skrev:Räven tar en hel del katter.
Jag undrar om det är riktigt. Katter klarar sig ju bra mot de allra flesta hundar, och räven är mindre och försiktigare än många hundar katter klarar sig bra mot.

En datapunkt: http://www.youtube.com/watch?v=ssAfZZOZRJI
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
pery

Inlägg av pery » tor 04 apr 2013, 11:01

micke.d skrev:
Anders G skrev:Räven tar en hel del katter.
Jag undrar om det är riktigt. Katter klarar sig ju bra mot de allra flesta hundar, och räven är mindre och försiktigare än många hundar katter klarar sig bra mot.

En datapunkt: http://www.youtube.com/watch?v=ssAfZZOZRJI
Kan det vara så att räven är ett vilt djur som vet hur den ska fånga byten? Hunden är van vid att mat ligger stilla i skålen.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 04 apr 2013, 11:28

Jag kan inte påstå att jag med egna ögon sett räv ta katt. När det är räv runt knutarna vill katterna inte gå ut, ser sig misstänksamt ikring etc. De är rädda, åsså försvinner de ibland.

Skriv svar