Sommarkatter: myt eller verklighet?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
Hans S

Re: Sommarkatter: myt eller verklighet?

Inlägg av Hans S » ons 03 apr 2013, 16:53

Urquhart skrev:
Hans S skrev:Men hur vet du att det är övergivna sommarkatter och inte vildkatter?
Vildkatter (Felis silvestris) existerar väl ändå inte i Sverige?
Duger förvildade kattkräk då, Herr petimeterkäring :wink:

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » ons 03 apr 2013, 17:03

Hans S skrev:
Urquhart skrev:
Hans S skrev:Men hur vet du att det är övergivna sommarkatter och inte vildkatter?
Vildkatter (Felis silvestris) existerar väl ändå inte i Sverige?
Duger förvildade kattkräk då, Herr petimeterkäring :wink:
Rätt ska vara rätt. :D
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 03 apr 2013, 17:10

Vi ser ofta förvildade katter uppe vid sommarstugan i Dalsland. En del bofasta där uppe matar katterna under vintrarna, men ändå verkar rätt få katter överleva. (vilket kanske kan bero på att en del andra bofasta förefaller skjuta katterna om de får chansen, men det är en annan historia)

Jag har alltid utgått från att dessa förvildade/vildkatter "fylls på" under somrarna, både av katter som sticker från ägarna, och ägare som lämnar katterna. Men så kanske det inte är, det kanske verkligen finns en livskraftig stam där numera.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » ons 03 apr 2013, 18:08

Anders G skrev:Katter håller undan fåglar och smågnagare.
Menar du på allvar att du föredrar ett Sverige utan småfåglar? Jag skickar foto och vägbeskrivning på dig till SOF (Sveriges ornitologiska förening). De är inte kända för att vara militanta, men det beror bara på att de föredrar det så :twisted:

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 03 apr 2013, 22:13

Blåmesar är mina bästa vänner.

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » ons 03 apr 2013, 22:47

En katt smet in i min bil en mörk kväll när jag parkerat den. Såg den inte. Först nästa dag blev jag varse om den. Det blev en dyyyyyr historia. Det sönderkklösta, nedpissade och nedskitna inredningen fick saneras och bytas ut helt.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 03 apr 2013, 23:38

Minns Kalle anka & C:o-tidningar från barndomen. På 80-talet kunde man inte slå upp ett endaste nummer, utan att chefredaktören Signe på näst sista sidan förmanade angående alla plågade sommarkatter.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » tor 04 apr 2013, 00:29

Autentisk lapp uppsatt på husvägg i Kåseberga i somras (citerar från bild jag ej giter scanna):

"Lämna ej katten! Ta med din katt hem. Här blir den ihjälbiten av tidiga övergivna hankatter eller honkatter" - Sur tjock katt syns i bakgrunden på bilden.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 04 apr 2013, 05:43

Anders G skrev:
Thomas P skrev: ... Katter kan ställa till stor skada på fåglar och smågnagare.
Katter håller undan fåglar och smågnagare.
Ja, det väl just därför man har katter, eller ifallafall ladukatter.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 04 apr 2013, 05:45

Thomas P skrev:
Anders G skrev:Katter håller undan fåglar och smågnagare.
Menar du på allvar att du föredrar ett Sverige utan småfåglar? Jag skickar foto och vägbeskrivning på dig till SOF (Sveriges ornitologiska förening). De är inte kända för att vara militanta, men det beror bara på att de föredrar det så :twisted:
Så så, lugn...

Jag har väl inte riktigt hört några larmrapporter om att småfåglarna håller på att utrotas av förmenta katter.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 04 apr 2013, 06:22

Jag har väl inte riktigt hört några larmrapporter om att småfåglarna håller på att utrotas av förmenta katter.
[urlhttp://www.bbc.co.uk/news/science-environment-21236690]Cats killing billions of animals in the US[/url]
Cats are one of the top threats to US wildlife, killing billions of animals each year, a study suggests.

The authors estimate they are responsible for the deaths of between 1.4 and 3.7 billion birds and 6.9-20.7 billion mammals annually.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tor 04 apr 2013, 07:07

Jag är ägd av två kastrerade honkatter varav den ena är sprungen ur en släkt av djur som fått föröka sig vilt i norrländsk landsbygd. Dess syskon har stundtals tillåtits föröka sig i en takt som resulterat i att ungarna undgått att tas om hand och att de får ett hårt liv. Den kattan går ute regelbundet och kommer mest bara in för att "gå på lådan".
Den andra kattan är uppväxt i vilt tillstånd, men infångad efter att ha bosatt sig på en balkong en vinter. Då hamnade hon på http://www.hittakatten.com/ som så många andra katter som inte tagits om hand. Innan vi fick med henne hem kastrerades och vaccinerades hon så att hon ska kunna gå ute utan att föröka sig.
Vi har dem både som sällskap och för att hålla nere förekomsten av gnagare runt våra byggnader. Småfåglar är de intresserade av, men hittills har de bara delat med sig av rester från möss och ödlor.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 04 apr 2013, 07:29

För att minska Thomas Ps och Kipphebels fasa för de stackars småfåglarnas öde i kattens klor kan jag meddela att jag hittills aldrig sett någon katt ta en frisk fågel.
They don't like it up'em, you know!

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 04 apr 2013, 07:44

Anders G skrev:För att minska Thomas Ps och Kipphebels fasa för de stackars småfåglarnas öde i kattens klor kan jag meddela att jag hittills aldrig sett någon katt ta en frisk fågel.
Det är bara en minoritet av katterna som lär sig fånga fåglar, men de som gör det är mycket effektiva dödsmaskiner. Vår natur tål i och för sig katter bättre än säg i Australien eller öarna däromkring där de är rena kattastrofer, men de gör ändå skada. Här hittade jag en siffra om att 16 miljoner småfåglar om året stryker med.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 04 apr 2013, 07:50

kipphebel3 skrev:
Cats killing billions of animals in the US
Cats are one of the top threats to US wildlife, killing billions of animals each year, a study suggests.

The authors estimate they are responsible for the deaths of between 1.4 and 3.7 billion birds and 6.9-20.7 billion mammals annually.
Ja ja, rovdjur jagar andra djur, men är det ett problem? Är det någon som är emot att katter jagar råttor, kaniner och andra små gnagare?

Skriv svar