Sommarkatter: myt eller verklighet?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Crysis

Re: Sommarkatter: myt eller verklighet?

Inlägg av Crysis » lör 06 apr 2013, 22:54

Urquhart skrev:
Crysis skrev:Räven tror jag är en överskattad fara för våra katter, jag tror att rovfåglar är en mer verklig fara. Lodjuren vet jag inte om de bryr sig om katter faktiskt.
Jag har sett en räv döda en katt men det är möjligt att det inte är så vanligt. Lodjur är förmodligen för stora för att se katten som en konkurrent, men om det råder brist på mat i reviret så lär de knappast dra sig för att hugga en.

Kan tänka mig att rovfåglar är värre för katter men i vårt land så lär det nog bara vara havsörn, kungsörn och möjligen duvhökshonor som skulle ge sig på en fullvuxen katt.
Och jag har sett gammelkatten jaga iväg räven. :lol: Samma katt har blivit attackerad av ormvråk men klarade sig undan i sista sekunden. Ormvråken hade ju aldrig lyckats flyga iväg med katten men en katt med punkterade lungor kan ju få det rätt kämpigt ändå.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » sön 07 apr 2013, 10:18

För många år sen hade vår dåvarande katt en dust med en grävling. De verkade väldigt oense om vem som regerade i området, men ingen av dem gick åt i diskussionen.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

GunillaM
Kontakt:

Inlägg av GunillaM » tis 28 apr 2020, 19:33

L. Mäkinen skrev:
sön 07 apr 2013, 10:18
För många år sen hade vår dåvarande katt en dust med en grävling. De verkade väldigt oense om vem som regerade i området, men ingen av dem gick åt i diskussionen.
Jag växte upp ute på landet med två bonnkatter, en eftermiddag hörde vi ett jäkla väsen utanför fasrtun. Åå dom till vår förvåning, han katten springer ute i det höga gräset, svansen rakt upp i vädret, glad som aldrig förr. Jagandes på en räv jäkel. Vår stora stygga Bill hade motat bort en rävjäkel. Inte visste jag att rävar var hariga ;)

Skriv svar