Svensk översättning av Cosmos

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Aki
Kontakt:

Svensk översättning av Cosmos

Inlägg av Aki » mån 13 feb 2012, 22:08

TV-serien Cosmos av Carl Sagan är efter tjugo år fortfarande en av de absolut bästa serier om vetenskap och skepticism. Tyvärr har jag vid flera sökningar inte kunnat hitta någon svensk översättning (undertext), varken laglig eller olaglig. Serien verkar inte ha gått på TV i Sverige, eller sålts på DVD eller VHS i Sverige, så det är fullt möjligt att ingen översättning finns.

Således har jag påbörjat ett smärre projekt, översättning av hela serien till svenska. Jag har påbörjat arbetet och kommit en bit på det första avsnittet, men innan jag ger mig in mer på det måste jag kolla - är det någon som känner till en översättning sedan innan? Det skulle vara trist om jag gjorde färdigt arbetet bara för att upptäcka att det redan finns.

Om inte, kom gärna med tips och inspiration på hur jag kan tolka det hela. Jag kör komplett översättning, inklusive de poetiska namnen på avsnitten och Sagans semidikter i serien, vilket är lite av en utmaning. Kom således gärna med förslag på hur titlarna och några av signaturcitaten kan översättas. Jag vill förstås återge en korrekt översättning samtidigt som jag vill undvika att förlora för mycket av poesin bakom.

Anton

Användarvisningsbild
yrara

Re: Svensk översättning av Cosmos

Inlägg av yrara » mån 13 feb 2012, 23:09

Kul initiativ! Jag har länge gått i samma tankar själv.

Jag har gjort en hel del eftersökningar tidigare och har kommit fram till samma slutsats som du, att det inte verkar finnas någon textad version idag. Med reservation för att det är svårt att bevisa ett negativ då :)

Har du gjort några efterforskningar i huruvida det finns något svenskt bolag med rättigheter till serien? Jag hade kunnat bidra med en del fritid ifall det skulle kunna ta form av en officiell utgåva i slutändan.

Användarvisningsbild
Aki
Kontakt:

Inlägg av Aki » mån 13 feb 2012, 23:14

Jag har inte tänkt så långt än, men jag funderade på att försöka kontakta ett par bolag när jag blir klar/om jag blir klar och fråga om de är intresserade. Tyvärr tror jag nog att det är svårt att få dem att plocka upp serien på grund av sin ålder, Cosmos börjar tyvärr kännas lite daterad för TV. Men jag ska kolla runt. :)
Anton Nordenfur

Alekanderu

Inlägg av Alekanderu » mån 13 feb 2012, 23:38

Nog har väl ändå serien gått i svensk TV? Åtminstone någon gång på 80-talet eller så?

Edit: jodå!

Sweden 10 April 1982
http://akas.imdb.com/title/tt0081846/releaseinfo

Men det blir säkert omöjligt att få tag på en kopia av den, om SVT ens har någon sådan kvar.

Användarvisningsbild
Aki
Kontakt:

Inlägg av Aki » tis 14 feb 2012, 00:07

Tack för tips. Som du säger är det säkert omöjligt att få tag på. Jag mailar SVT och kollar så får vi se.
Anton Nordenfur

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » tis 14 feb 2012, 02:23

Aki skrev:...kom gärna med tips och inspiration på hur jag kan tolka det hela.
Kanske kan boken Kosmos, av Carl Sagan, kan vara av hjälp? Den utkom i en fin påkostad utgåva på svenska 1981. (därav "K" istället för "C"). Jag har den hemma. Den följer serien rätt väl och det är mycket vackra och informativa bilder.

Försök hitta den på antikvariat. Köp inte pocket, orginalutgåvan är mycket vacker. Annars är förlaget:

(C) 1981 Askild & Kärnekull Förlag
ISBN 91 582 0275 7
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 14 feb 2012, 06:33

Aki skrev:Jag har inte tänkt så långt än, men jag funderade på att försöka kontakta ett par bolag när jag blir klar/om jag blir klar och fråga om de är intresserade. Tyvärr tror jag nog att det är svårt att få dem att plocka upp serien på grund av sin ålder, Cosmos börjar tyvärr kännas lite daterad för TV. Men jag ska kolla runt. :)
Den säljs på Amazon.co.uk.

Kolla här!
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 14 feb 2012, 08:52

Ohejdad reklam: En massa samverkande antikvariat (med Kosmos i sortimentet)
http://www.antikvariat.net
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Aki
Kontakt:

Inlägg av Aki » tis 14 feb 2012, 08:56

Eon skrev:Kanske kan boken Kosmos, av Carl Sagan, kan vara av hjälp? Den utkom i en fin påkostad utgåva på svenska 1981. (därav "K" istället för "C"). Jag har den hemma. Den följer serien rätt väl och det är mycket vackra och informativa bilder.

Försök hitta den på antikvariat. Köp inte pocket, orginalutgåvan är mycket vacker. Annars är förlaget:

(C) 1981 Askild & Kärnekull Förlag
ISBN 91 582 0275 7
Tack för tipset! Jag har kollat efter den på nätet, 120 kronor är det bästa jag hittat hittills. Tyvärr är min studentekonomi inte vad jag skulle vilja att den var, och om jag köpte den skulle jag nog hellre köpa den på originalspråket. Jag fortsätter kolla och ser vad jag bestämmer mig för.
Anders G skrev:Ohejdad reklam: En massa samverkande antikvariat (med Kosmos i sortimentet)
http://www.antikvariat.net
Oj, tack för tips, den sidan hade jag inte koll på. Många bra exemplar, men tyvärr inga billigare än Bokbörsens. Dock en bra resurs i framtiden. :)
Anders skrev:
Aki skrev:Jag har inte tänkt så långt än, men jag funderade på att försöka kontakta ett par bolag när jag blir klar/om jag blir klar och fråga om de är intresserade. Tyvärr tror jag nog att det är svårt att få dem att plocka upp serien på grund av sin ålder, Cosmos börjar tyvärr kännas lite daterad för TV. Men jag ska kolla runt. :)
Den säljs på Amazon.co.uk.

Kolla här!
Inte på svenska, verkar det som.
Anton Nordenfur

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » ons 26 dec 2012, 20:19

Såg nyss att boken Cosmos blev översatt till svenska av Lars Adelskogh. Det verkar vara samma person som är new age-mystiker och förintelseförnekare. Eller finns det flera?
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

jacob414

Inlägg av jacob414 » tor 18 jun 2020, 16:44

Ser att den här tråden är lite gammal, men i alla fall:

Jag har länge jagat svensk textning till serien för att visa den för mina barn. Hittar inget.

Dock har jag hittat engelsk textning. Nu har jag slängt ihop ett litet program (i Python) som automatöversätter till svenska, via hjälpbiblioteken "srt" och "translate". Kräver Python 3+. Det finns här: https://gist.github.com/jacob414/a64328 ... 80ecb162ef

En del eget skruvande krävs för att få igång det, men jag har kört det på två avsnitt och det ser helt ok ut. Kortversion: skapa en virtualenv och kör `pip install srt translate funcy` i den. Sedan skall det gå att köra scriptet.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » sön 19 jul 2020, 14:16

Alekanderu skrev:
mån 13 feb 2012, 23:38
Nog har väl ändå serien gått i svensk TV? Åtminstone någon gång på 80-talet eller så?

Edit: jodå!

Sweden 10 April 1982
http://akas.imdb.com/title/tt0081846/releaseinfo

Men det blir säkert omöjligt att få tag på en kopia av den, om SVT ens har någon sådan kvar.
Javisst gick den i svensk TV, jag kommer ännu ihåg signaturen för det som var ett av mina favoritprogram som rymdintresserad pojke. Det står på IMDB att den hette Kosmos i Sverige. Jag hade för mig att den kallades Tema kosmos men jag kanske blandar ihop det med något annat.

Såhär många år efteråt lär mitt svar vara alldeles för sent för att vara till någon hjälp men jag vill för sakens skull ändå påpeka att i stort sett allt som någonsin sänts av SVT och SR finns bevarat på Svensk mediedatabas (före detta Arkivet för ljud och bild) på Kungliga biblioteket https://smdb.kb.se/

Tyvärr är det av upphovsrättsskäl inte tillgängligt för vem som helst att botanisera i eller få ut kopior av så det är nog inte till någon större hjälp även om hela serien Cosmos faktiskt finns där färdigtextad på svenska. Det är ju lite synd...

Skriv svar